Přibrzdí premiér personální apetit ministra Žáka?

Ministrův seznam lidí vytipovaných „na vyhazov“ se prý ještě nevyčerpal.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice

Kdo by po volbách, ve kterých SPOZ, za kterou kandidoval, získala mizivých 1,51 procenta hlasů, čekal od ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka zdrženlivost v personálních otázkách, toho ministr svižně vyvedl z omylu. V Událostech, které vysílala Česká televize v neděli 27. října na téma personálních výměn, které začal provozovat krátce po svém nástupu do úřadu, prohlásil: „(...) Abych to ministerstvo řídil podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. To znamená, budu se chovat úplně stejně.“

Aktivní Žák doposud vyměnil vedení Českých drah a ČD Cargo, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), generální ředitele Ředitelství vodních cest (ŘVC) a Drážního úřadu. O místo přišel ministrův náměstek pro letectví a satelitní komunikaci Jiří Žák, náměstek Pavel Hala, ředitel IT a spisové služby Jiří Dastych a šéf legislativního a právního oddělení Jakub Kopřiva.

Shrňme si fakta: Zdeněk Žák byl do funkce dosazen, aniž by uspěl ve volbách. Jeho angažmá bylo již od počátku prezentováno jako dočasné. Veřejně obhajuje své manažerské změny snahou dosadit na důležité posty odborníky. Ty instaluje do funkcí, aniž by prošli výběrovým řízením.

Krátce po volbách se nicméně začalo proslýchat, že žádná další manažerská škatulata už Žákovi přes Rusnoka neprojdou. Toto očekávání posilují i poslední výroky ministerského předsedy. Minulý týden po středečním jednání vlády Rusnok na tiskové konferenci konstatoval, že se personální změny provedené jeho ministry nemají démonizovat. Dodal však, že k dalším manažerským výměnám budou členové kabinetu „jistě přistupovat uvážlivě“. A dle Rusnokových slov v úterním rozhovoru pro Hospodářské noviny se už bez jeho souhlasu neobejde žádné odvolávání vysokých státních úředníků: „Musím mít přehled, proč se to děje. Musí být nějaká stabilita.“ Premiér v demisi prý také svým ministrům nařídil, aby se jakýchkoliv významných personálních změn zdrželi.

Zabrzdí premiér Žákův personální apetit? Bude dobré sledovat dění v nejméně třech subjektech podléhajících ministerstvu dopravy.

Odvolání Klase = stávka

Zřejmě nejčastěji zmiňovaným manažerem, který by měl být odvolán, je generální ředitel Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas. O jeho odvolání se spekulovalo již koncem srpna.Ve funkci zatím vydržel.

ŘLP je jednou z nejziskovějších státních firem. V roce 2012 vydělalo 336 milionů korun hrubého při více než třímiliardovém obratu. Letos ŘLP očekává ještě lepší výsledky. Žák již v srpnu nařídil ve firmě mimořádnou kontrolu. V té době přitom prováděl v ŘLP kontrolu Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), jehož zpráva z podrobného auditu hospodaření by měla být dokončena v lednu.

Zatímco dosavadní personální rošády procházely Žákovi více méně hladce, u ŘLP by zřejmě narazilZatímco dosavadní personální rošády procházely Žákovi více méně hladce, u ŘLP by záměr mohl narazit. Časopis Týden před pár dny upozornil, že proti hrozícím změnám ve vedení ŘLP se postavili odboráři – Žákovi vzkázali, že pokud odvolá Klase bez pádného důvodu, vstoupí do stávky. Týden tvrdí, že v takovém případě by se prakticky zastavil letecký provoz v Česku.

Média spekulovala o tom, že by místo ředitele ŘLP mohl obsadit bývalý manažer firmy Pavel Černý, který se s Žákem zná. Deník e15 zmínil ještě dalšího kandidáta na ředitelský post, bývalého zaměstnance organizace Karla Koukolíka.

Že by chystal Klasovo odvolání, nicméně Žák odmítá. Pro Týden uvedl: „To je pořád stejná písnička. Ty spekulace jsou od prvního okamžiku, kdy jsem si pozval pana ředitele Klase na poradu, stejně jako ostatní. Tam je jednoznačná odpověď – k žádnému odvolání to nesměřuje.“

Pokračování v ŘSD a na ministerstvu?

Žák údajně „nemusí“ také ředitelku úseku kontroly na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavu Pošvářovou. Ministr dopravy sice není jejím přímým nadřízeným není, je však otázkou, do jaké míry může Žákem dosazený generální ředitel ŘSD Pavel Kočica činit autonomní rozhodnutí nebo se vzepřít ministrově přání... Svou pozici prý nemají jistou ani někteří ředitelé odborů na ministerstvu dopravy.

Kývne vláda na změnu v Drážní inspekci?

Do okruhu manažerů – kandidátů na odvolání prý patří také generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut. O Drážní inspekci se Žák zmínil krátce po svém nástupu do funkce – tehdy úřadu vytkl slabé výsledky při obnově preventivních kontrol zabezpečení na tuzemských kolejích. Pokud by se Žák skutečně rozhodl provést v Drážní inspekci manažerskou výměnu, musela by mu tento krok odsouhlasit vláda.

Když byl generálním inspektorem Žák...

Paradoxem je, že Žák působil jako generální inspektor Drážní inspekce od ledna 2003 do ledna 2006, kdy byl odvolán. Důvodem byly problematické výsledky opakovaných kontrol hospodaření. ČESKÁ POZICE má k dispozici výsledky kontrol, které vedly k Žákovu odvolání, i usnesení vlády o jeho odvolání. V prosinci 2005 ho předložil tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský.

K odvolání Žáka z Drážní inspekce vedly Šimonovského ještě další důvody, nejen chyby v hospodařeníV předkládací zprávě k usnesení, v níž se argumentuje, proč Šimonovský Žákovo odvolání navrhuje, se konstatuje, že kontrola provedená v říjnu 2004 zjistila řadu nedostatků: „Na základě výsledku uvedené kontroly vyslovil ministr dopravy generálnímu inspektorovi svou nespokojenost a požádal jej o neprodlené zjištění nápravy.“

Výsledek snahy o nápravu? Při další kontrole ze září 2005 se zjistilo, že chyby přetrvávají. „Z výše uvedených důvodů a s cílem zvýšit kvalitu činnosti Drážní inspekce jako nezávislé a objektivní organizační složky státu se navrhuje odvolání stávajícího generálního inspektora, pana Bc. Zdeňka Žáka z funkce generálního inspektora k 31. 12. 2005,“ píše se v předkládací zprávě.

K odvolání Žáka vedly Šimonovského ještě další důvody, nejen chyby v hospodaření. Ty jsou popsány v doplněné předkládací zprávě (připojujeme v příloze PDF), kterou ministři před hlasováním o Žákově osudu rovněž dostali. V ní se konstatuje, že „důvodem navrhovaného odvolání Generálního inspektora Drážní inspekce Bc. Žáka z funkce je skutečnost, že Drážní inspekce pod jeho vedením nevykonává svou činnost kvalifikovaně, profesionálně a v souladu s platnými předpisy jak po stránce odborné, tak po stránce svého vnitřního chodu.“

Jen teoretická možnost...

Vzhledem k současné politické situaci může Žák na dopravě šéfovat ještě několik měsíců. ČESKÁ POZICE se proto Žáka prostřednictvím SMS dotázala, zda když v televizi připustil další personální obměny, měl již na mysli konkrétní jména, nebo zda šlo pouze o teoretickou možnost. Ministr v demisi odepsal: „Šlo samozřejmě o teoretickou možnost. Kdybych měl pocit, že je někde změna nezbytná, neprodleně bych k ní přikročil.“