Pražské tramvaje: Riskne město právní bitvu se Škodovkou?

Člen vedení pražské TOP 09 a dozorčí rady dopravního podniku Marek Doležal má radikální řešení tramvajové kauzy: Vypovědět smlouvu!

Nákup tramvají za 19 miliard korun pro Dopravní podnik hlavního města Prahy by mohl skončit u soudu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákup tramvají za 19 miliard korun pro Dopravní podnik hlavního města Prahy by mohl skončit u soudu. | foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, foto dppČeská pozice
Nákup tramvají za 19 miliard korun pro Dopravní podnik hlavního města Prahy by mohl skončit u soudu.

Tu a tam poruchové, jinak ale supermoderní tramvaje 15T ForCity pro cestující městské hromadné dopravy v Praze patří mezi historicky největší investici hlavního města. Společnost Škoda Transportation jich má dodat celkem 250 zhruba za 19 miliard korun. Zakázka z roku 2005, tedy z éry primátora Pavla Béma, je terčem silné kritiky současných pražských politiků, kteří by nejraději smlouvu vypověděli. Praha musí Škodovce ročně splácet několik miliard korun, což městu komplikuje sestavování rozpočtu.

Tomáš Hudeček (TOP 09), dosavadní první náměstek primátora a nyní prozatímní primátor, označil splácení dodávky tramvají za klíčový problém rady města. Jde tedy o zásadně důležité téma při vyjednávání o nové koalici v Praze. Jelikož vedení dopravního podniku disponuje několika právními analýzami, které říkají, že smlouva je pro město jakožto vlastníka dopravního podniku nevypověditelná, doposud se zdálo, že pražští politici ve vyjednávání se Škodovkou budou usilovat jen o rozložení splátek do více let.

Nyní ale ČESKÁ POZICE narazila na člena vedení pražské TOP 09 a zároveň dozorčí rady dopravního podniku Marka Doležala, který navrhuje radikální řešení: I přes riziko soudních sporů se pokusme smlouvu se Škodou Transportation vypovědět!

ČESKÁ POZICE: Nákup nových tramvají je podle pražských radních za TOP 09 největší bolestí hlavního města. Vidíte to z pozice člena dozorčí rady podniku podobně?

DOLEŽAL: Je to obrovský dlouhodobý finanční závazek dopravního podniku, respektive hlavního města, a nastavení smluvních podmínek i smlouvy samotné je právě tou zmíněnou bolestí.

ČESKÁ POZICE: V jaké fázi je jednání dopravního podniku či hlavního města se Škodou Transportation o dodávce a splácení nových tramvají? Podaří se splátky rozložit do více let?

DOLEŽAL: Se Škodou Transportation jedná představenstvo dopravního podniku pravidelně. Intenzivně se řeší všechny možné varianty.

ČESKÁ POZICE: Je pravda, že jednou ze zamýšlených variant, jak by město mohlo ušetřit peníze, je zkrácení tramvají? V takovém případě by se změnil předmět zakázky, a tudíž by se to prý mohlo udělat tak, že město by si pořídilo celou tramvaj, ale Škodovka by pak od něj odkoupila zpět článek, o který by tramvaj byla zkrácena?

„Jednání, která probíhají se Škodou Transportation, se dotýkají všech možných řešení“DOLEŽAL: Jak jsem uvedl, jednání, která probíhají se Škodou Transportation, se dotýkají všech možných řešení – tedy i případných technických záležitostí.

ČESKÁ POZICE: Mělo by podle vás město smlouvu Škodě Transportation vypovědět?

DOLEŽAL: Já osobně jsem zastáncem tohoto kroku. Pravdou je, že dozorčí rada dostala několik právních analýz a posudků, které hovoří o tom, že smlouva je těžko vypověditelná, respektive nevypověditelná. Ovšem mám za to, že bychom měli podniknout všechny kroky, tedy i výpověď a případný soudní spor.

ČESKÁ POZICE: Proč podle vás za uplynulých bezmála osm let nikdo z politiků rázně nebouchnul do stolu a nešel se Škodovkou do sporu, jehož výsledkem by byl pokus o vypovězení smlouvy?

DOLEŽAL: Myslím, že tato otázka je spíše na tyto politiky.

ČESKÁ POZICE: Co podle vás vedlo v roce 2005 tehdejší politiky a manažery dopravního podniku ke schválení zakázky na 250 tramvají, jež v tu dobu ani neexistovaly? Přijde vám normální, že město s více než milionem obyvatel nakoupí vozidla, o kterých nic neví a s nimiž nejsou žádné zkušenosti? Potřebovala vůbec Praha takové množství nových tramvají?

DOLEŽAL: Dopravní podnik, který patří kvalitou služeb mezi špičky v evropském měřítku, musí i v rámci rozvoje vozového parku zvyšovat kvalitu městské hromadné dopravy a komfort cestujících například i nízkopodlažními vozy. To byla základní myšlenka k nákupu nových tramvají. Daň za tento komfort nízkopodlažnosti je pak vyšší pořizovací cena vozu a vyšší provozní náklady. V tendru, ve kterém zvítězila Škoda Transportation, pak Praha začala nakupovat zcela nový vůz, nový typ tramvaje. V případě některých jiných výrobců tramvají je běžnou praxí vozy za určitých podmínek zapůjčit i dlouhodobě a otestovat v normálním provozu.

ČESKÁ POZICE: Máte informace, že si před podepsáním tendru město a podnik ověřily terén a otestovaly různé prototypy tramvají, které by městu nejvíce vyhovovaly? Myslíte, že byl vůbec zájem jiných firem se této zakázky účastnit? Jak silné jsou v pozadí transakce provázanosti mezi tehdejšími politiky a manažery, respektive majiteli Škody Transportation?

DOLEŽAL: Víte, u tohoto tendru jsem osobně nebyl, tudíž bych se nerad pouštěl do spekulací.

ČESKÁ POZICE: Nemáte pocit, že v současné radě města jsou politici, kteří by hájili zájmy Škodovky a nějak skrytě bránili tuto pro město nevýhodnou zakázku?

DOLEŽAL: Opačně, určitě jsou v současné radě města politici, kteří by raději tuto zakázku vypověděli.

ČESKÁ POZICE: Lze říct, že některý z šéfů dopravního podniku měl skutečně zájem problematiku tramvají ForCity vyřešit a hlavnímu městu v této otázce ulehčit? Martin Dvořák, Vladimír Lich, Jaroslav Stůj, Magdalena Češková či současný ředitel Milan Křístek?

DOLEŽAL: Rozhodně všichni ředitelé za dobu své působnosti ve funkci měli řešení problematiky tramvají ForCity jako jeden z prioritních úkolů. Pan ředitel Lich dohodl odklad splácení části dodávek vozů, pan ředitel Stůj a následně paní ředitelka Češková pravidelně jednali se Škodou Transportation o možných variantách řešení a současný ředitel pan Křístek dále pokračuje v jednáních a případných dohodách.

Počet příspěvků: 2, poslední 29.5.2013 03:50 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.