Ceska Pozice

Pražská TOP 09 v kleštích firemních zájmů

Smutné poznání: Politické strany pravděpodobně nemohou v hlavním městě fungovat nezávisle na velkých hráčích byznysu.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

KOMENTÁŘ Ondřeje Koutníka / My za to nemůžeme! Je to vina Pavla Béma a jeho éry! Na neblahé dědictví bývalé pražské radnice se lze do jisté míry v některých kauzách hlavního města odvolávat. Před komunálními volbami v říjnu 2010 se však kandidáti TOP 09 prezentovali heslem: „Prahu si beru na triko“. Pozorovatel, občan či volič by proto očekával, že se nová „krev“ jménem TOP 09 nejen pokusí vyřešit již existující problémy, ale především nebude vytvářet nové.

Šanci předvést se naplno dostala topka až letos v červnu, kdy po 2,5 letech v opozici a koalici s ODS sestavila s podporou sociálních demokratů menšinovou pražskou vládu. Na radničním stole však v té době byly „lahůdky“, jako je obvinění radních včetně nového primátora Tomáše Hudečka v kauze Opencard, slepá ulička s dostavbou tunelu Blanka, finančně vyčerpaný dopravní podnik (DPP) zahlcený dodávkou stovek nových a porouchaných tramvají či nejasná představa o odkupu podílu v Pražských službách nebo Pražské plynárenské.

Ze všech problémů si TOP 09 jako klíčový vybrala dodávku tramvají od Škoda Transportation. Strojírenský gigant z Plzně si však tento útok, což se dalo očekávat, nenechal líbit. ČESKÁ POZICE v pražských kuloárech od několika důvěryhodných zdrojů zjistila, že lobbisté a zákulisní šedé eminence blízké Škodovce napjali síly a začali hledat slabé místo svých protivníků. A našli jej – dostavbu metra do Motola. A politici TOP 09 se nechali nachytat.

Drsná šarvátka

Střet pražské radnice se společností Škoda Transportation odstartoval s koncem koalice ODS a TOP 09, přičemž ostrý „protitramvajový“ kurz reprezentoval zejména primátor Hudeček a nový radní pro dopravu Jiří Pařízek. Aby si však Škodovka klíčovou zakázku na 250 tramvají za bezmála 19 miliard korun udržela, potřebuje se svých politických protivníků na radnici zbavit. A v Hudečkově případě je asi jen otázkou několika týdnů, kdy bude muset kvůli obžalobě v kauze Opencard svůj post opustit.

Aby si Škodovka klíčovou zakázku na 250 tramvají za bezmála 19 miliard korun udržela, potřebuje se svých politických protivníků na radnici zbavit

Munice se našla i na radního Pařízka. Ukázalo se totiž, že sedí na dvou vlivných židlích současně, z čehož hrozí střet zájmů – od října roku 2012 působil v dozorčí radě dopravního podniku a ve stejnou dobu pracoval jako ekonom ve společnosti Inženýring dopravních systémů (IDS), která má s DPP uzavřenou smlouvu na výstavbu metra. Ve výběrových řízeních dodavatelů, která dle smlouvy zajišťuje a organizuje pro dopravník podnik právě IDS, však byly chyby, kvůli kterým DPP přijde o několik miliard korun z eurodotací.

Z dostavby metra se v uplynulých dnech stala kauza, které nechybějí třaskavé audity ani trestní oznámení. Navíc není vyloučeno, že se jí zanedlouho budou zabývat policejní útvary, a ani, že dopravní podnik vypoví společnosti IDS smlouvu kvůli porušení smluvních povinností. Případ navíc otevřel otázku kontaktů a politických vztahů IDS a jejího majitele Bohumila Kvasničky, který v Praze získává lukrativní inženýringové zakázky v megaprojektech, jako je tunel Blanka či výstavba metra.

Šarvátku je třeba považovat spíše za tvrdý boj velkých stavebních (IDS) a strojírenských firem (Škoda Transportation) o udržení zakázek než za souboj o ideály a čistou politiku. Pražská radnice se zkrátka ocitla v kleštích firemních gigantů. Jenže politiky nelze měřit dvojím metrem. Pokud v době, kdy byla pražská TOP 09 v opozici, kvůli různým kauzám a proviněním vyzývala k rezignaci radního Karla Březinu či Lukáše Plachého (oba ČSSD), nyní – vzhledem k dostupným informacím a podezření ze střetu zájmů – by se dalo říci, že post současného radního pro dopravu Pařízka je rovněž neudržitelný.

Referendum o byznysu

Primátor Hudeček se zatím radního Pařízka zastává. Podle informací ČESKÉ POZICE však kauza začíná část topáckých zastupitelů na magistrátu znervózňovat. Čím víc totiž bude TOP 09 před ní strkat hlavu do písku, tím větší tlak na sebe bude vytvářet a posilovat podezření, že její politici – vedle Pařízka pro IDS pracuje i exposlanec a bývalý předseda pražské stranické organizace František Laudát – v kauze hráli či stále hrají nějakou aktivní roli. Legitimní je například otázka, zda z IDS nemohly či nemohou do stranické kasy plynout peníze.

Nejsou volby jen referendem o tom, které finanční, vlivové, stavební či strojírenské skupině se v následujícím období bude více, či méně dařit byznys?

Případ může mít vážné následky pro celou TOP 09. Praha je jejím ústředním volebním revírem a v blížících se volbách do sněmovny bude celostátně spoléhat právě na zisk v hlavním městě. Už za rok se pak uskuteční komunální volby, a pokud se ukáže, že topka během svého vládnutí nedotáhla úspěšně do konce některý z klíčových projektů pražské politiky, ale naopak vytvořila nový problém, stranu to v nich poškodí.

Dostavba metra či obvinění radních v kauze Opencard opět připomínají, že dloubne-li někdo do zaběhaného mocensko-byznysového systému hlavního města, matrix se začne bránit. Přidáme-li k tomu neschopnost a amatérismus politiků TOP 09, kteří původně přišli na radnici s cílem otočit kormidlem, výsledkem bude nejen volební propad, ale i smutné poznání, že politické strany nemohou v Praze fungovat nezávisle na velkých firemních hráčích. Pak je však otázkou, zda volby nejsou jen referendem o tom, které finanční, vlivové, stavební či strojírenské skupině se v následujícím období bude více, či méně dařit byznys.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.