Pražská rychlodráha: ČSSD proti lobby taxikářů?

Pokud by to vyšlo, téma dopravy na letiště Ruzyně by mělo socialistům pomoci hned ve dvou volbách.

Jan Žižka 19.9.2013
Stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban už pro rychlodráhu vymyslel i vlastní název. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban už pro rychlodráhu vymyslel i vlastní název. | foto: © ČTKČeská pozice
Stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban už pro rychlodráhu vymyslel i vlastní název.

Projekt rychlodráhy z Prahy na ruzyňské letiště a dále do Kladna ožívá. Má stát volebním trumfem sociálních demokratů – a to ideálně hned ve dvou po sobě následujících volbách. Stínový ministr průmyslu Milan Urban předpokládá, že tento způsob dopravy na letiště by mohl začít fungovat nejpozději v roce 2018.

A to si Urban podle vlastních slov ještě nechává rezervu – už dnes je projekt v zásadě připravený, takže realizace by měla trvat tři roky. Časově jde tedy o ideální projekt pro jedno funkční období vlády a budoucí kabinet se bude snažit, aby byl dokončen v roce 2017, opět v roce volebním, pokud bude hlasování v řádném termínu.

Představa jistě lákavá. ČSSD nyní vyhraje volby a mohla by pak díky projektu ještě posílit svou popularitu v hlavním městě, kde mívá největší slabinu. A také ve středních Čechách, kde nyní kandiduje sám Urban. Cesta na letiště městskou dopravou rozhodně nebývala tím nejpříjemnějším zážitkem – zvláště třeba v období velkých letních veder a rekonstrukcí silnic. A naopak, za čtvrthodinku vlakem z Ruzyně na Hlavní nádraží a ještě rychleji na druhou pražskou stanici u metra Dejvická, to zní opravdu zajímavě.

Aby si Urban pojistil, že rychlodráha bude spojována právě s ním a s ČSSD, vymyslel pro ni už i vlastní název: Masarykova. Když je letiště Havlovo, rychlodráha jistě Masarykova… Kdo by proti tomu mohl něco namítat?

Z hlediska účasti českých firem zatím mluvme spíše o naději, musely by uspět v tendrech se zahraničními soupeři

Stínový ministr průmyslu se navíc snaží do projektu zahrnout prvky ekonomické atraktivity. Většinu peněz – čtyři pětiny z dvaceti miliard korun na celý projekt – chce získat z evropských fondů. Navíc může podle Urbana jít ze sta procent o zakázky pro české firmy. Dvacet miliard je z tohoto pohledu pěkný balík, i když jde „pouze“ o nějakou desetinu oproti projektu dostavby Temelína. Z hlediska účasti českých firem však zatím mluvme spíše o naději, i stínový ministr samozřejmě připouští, že by musely uspět ve výběrových řízeních v souboji se zahraniční konkurencí.   

Teď už jen, aby to socialisté prosadili a naopak jim někdo po čase nepřipomněl nesplněný slib… Držme se raději při zemi. Stavby v Praze, jak známo, bývají doprovázeny různými skandály, rozpočet bobtná, objevuje se „potřeba“ skrytých penězovodů.

O rychlodráze se koneckonců mluví dlouho a zatím „skutek utek“. Je možné očekávat i nelehká jednání o tom, do jaké míry by se měl na projektu podílet státní, městský (Praha) či krajský (středočeský) rozpočet.

Proč vlastně už rychlodráhu dávno nemáme? Podle Urbana tu byly bariéry především finanční a politické. Ale navíc ještě naznačuje, že ČSSD bude muset porazit lobby pražských taxikářů… O práci by koneckonců mohla přijít značná část z nich. Reálných překážek se ale určitě objeví více.