Povinný odvod z hazardu, nebo reklama zadarmo?

Loterie Fortuna předala v přímém přenosu šek na půl milionu Centru Paraple. Kdo by nechtěl bezplatné promo za to, že řádně platí „daně“?

Charita? Ne, povinnost daná zákonem prezentovaná jako společenská odpovědnost firmy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Charita? Ne, povinnost daná zákonem prezentovaná jako společenská odpovědnost firmy. | foto: © repro ČTČeská pozice
Charita? Ne, povinnost daná zákonem prezentovaná jako společenská odpovědnost firmy.

Skvělá zpráva je, že Centrum Paraple získalo od Loterie Fortuna půl milionu na svůj provoz. Horší je to s faktem, že se tak stalo v přímém přenosu ve veřejnoprávních médiích. O co jde?

Ve středu se konal slavnostní večer „Dobročinná akademie aneb Paraple“. Každoroční charitativní projekt na podporu vozíčkářů vysílal tradičně v prime time od 20 hodin první kanál České televize a Český rozhlas. Zdeňku Svěrákovi coby moderátorovi zábavného programu, jehož smyslem je přiblížit život lidí odkázaných na vozík a sehnat prostředky na jejich podporu, se podařilo – samozřejmě za přispění dalších účinkujících – od diváků i „velkých“ sponzorů nashromáždit během hodinového přenosu téměř sedm milionů korun.

Kdo jsou oni „velcí“ sponzoři, jsme se dozvěděli v druhé půli pořadu. Jejich kompletní přehled uvádíme na konci článku, protože přispěli na dobrou věc a patří jim za to dík a obdiv. Čtvrtým největším přispěvatelem v elitní dvanáctce byl nováček na loterijním trhu, Loterie Fortuna. Její zástupkyně předala Zdeňku Svěrákovi šek na rovný půl milion korun. Na celou půlminutu se tak logo Loterie Fortuna dostalo do záběru kamery. A Svěrák firmu uvedl slovy, že „chce vrátit pojmu loterie původní smysl – člověk možná vyhraje, ale určitě pomůže dobré věci“.

Společenská odpovědnost? Povinnost!

A jsme u rozporuplnosti tohoto sdělení: skvělé je, že Centrum Paraple získalo půl milionu na svůj provoz. Skutečnost, že se Loterii Fortuna dostalo naprosto identického prostoru a zacházení jako ostatním jedenácti velkým dárcům, však vzbuzuje rozpaky.

V přímém přenosu jsme byli svědky toho, jak loterijní společnost dostala 32 vteřin reklamy v prime time vysílání veřejnoprávní televize za to, že řádně platí daněVšichni ostatní své příspěvky na vozíčkáře předali buď z vlastní charitativní činnosti, nebo z vlastního zisku, nebo si darovanou sumu mohli coby dar na dobročinnost odečíst od základu daně (což lze pouze do výše pěti procent základu daně). Kdežto Loterie Fortuna onen půlmilion odvedla v rámci povinných odvodů na veřejně prospěšné účely, které u loterijních společností de facto nahrazují daně. (Hazard obecně, kam číselné loterie Fortuny patří, je v Česku od klasické daně osvobozen.)

Jinými slovy, ve středu jsme byli v přímém přenosu svědky toho, jak loterijní společnost dostala 32 vteřin reklamy v prime time vysílání veřejnoprávní televize na to, aby nám sdělila, že řádně platí daně! Kdopak by to nebral, že? (Jen pro ilustraci: dle oficiálního ceníku inzerce na ČT stála půlminuta reklamy před Dobročinnou akademií 275 tisíc a po ní 335 tisíc korun bez DPH.)

Ve čtvrtek pak do médií dorazila tisková zpráva Loterie Fortuna, v níž její ředitel Martin Illner vysvětlil, proč se firma rozhodla podpořit „mladé lidi, kterým úraz či zranění na poslední chvíli znemožnilo osamostatnění a celou rodinu postavilo do nové těžké situace“. „Tímto darem chceme mladým lidem a stále ještě dětem, usnadnit vstup do nové fáze jejich života,“ stálo mimo jiné v tiskové zprávě. Ani slovo o tom, že onen půlmilion je ve skutečnosti povinným odvodem na veřejně prospěšné účely. To se to panečku buduje image společensky odpovědné firmy...

To neplatí pouze pro Fortunu

Autor tohoto článku je velmi dalek toho, aby Loterii Fortuna za příspěvek Centru Paraple jakkoliv kritizoval. Co ovšem považuje za naprosto nepřijatelné, je fakt, že loterijní firma de facto zneužívá povinnosti odvádět část ze svého výtěžku na dobro k marketingové podpoře značky. Ano, lze souhlasit s tiskovým mluvčím Fortuny Petrem Šrainem, který na svou obhajobu pro ČESKOU POZICI uvedl, že firma chce jasně a transparentně deklarovat, kam odvody na dobro posílá. Obzvlášť v době, kdy řada jiných provozovatelů hazardu tyto povinné odvody zneužívá a posílá je neprůhledným a neznámým nadacím či občanským sdružením, je v tomto směru přístup Fortuny chvályhodný.

Jenže pak by bylo fér, aby to takto zaznělo v přímém přenosu i v televizi. A aby nebyla Fortuna prezentována jako jeden z největších sponzorů spolu s firmami, které přispívají ze svého, a nikoliv z povinného odvodu (a už vůbec nerozhodují o tom, kam poplynou peníze z jejich daní, přičemž loterijní firmy u odvodů tuto možnost mají).

Má-li být Loterie Fortuna považována za rovnocenného partnera níže uvedeným dárcům Centra Paraple, nechť vyplatí onen půlmilion ze svého zisku. A k tomu ať klidně přidá další půlmilion coby povinný odvod na dobro. Ale pěkně v tichosti.

11 velkých dárců „Dobročinné akademie aneb Paraplete“:

  • Active24: 130 000 korun
  • Schenker: 150 000 korun
  • Nadace Kolowrátek: 150 000 korun
  • Pojišťovna České spořitelny: 220 000 korun
  • Toyota Material Handling CZ: 250 000 korun
  • ČSOB (konto era): 300 000 korun
  • Týdeník Respekt: 300 000 korun
  • Škoda Auto: 350 000 korun
  • Vinné sklepy Lechovice: 520 688 korun
  • Trigema: 850 000 korun
  • T-Mobile: 1 333 999 korun

Autor

David Kasl

David Kasl | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články