Pořádek ve vozovém parku SŽDC jen tak nebude

Správa železniční dopravní cesty zrušila sporný tendr na sledování vozidel pomocí GPS.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, foto ReutersČeská pozice

V tendru na sledování vozidel pomocí GPS, který loni vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a ČESKÁ POZICE o jeho průběhuinfomovala, nastal pozoruhodný obrat. Ačkoli vítěz už byl vyhlášen a vše spělo ke konci, státní organizace najednou soutěž zrušila. „Správa železniční dopravní cesty odeslala jednotlivým uchazečům rozhodnutí o zrušení této soutěže ve smyslu platné právní úpravy. Konkrétní důvody jsou popsány v dokumentaci pro uchazeče,“ řekl ČESKÉ POZICI Jakub Ptačinský z tiskového odboru SŽDC.

Uchazeči přitom dostali jen vyrozumění, že správa železnic musí v zadávacím řízení provést změny, které by lépe reflektovaly potřeby SŽDC. O jaké změny jde, není zřejmé. Zatím běží lhůta, v níž účastníci osmnáctimilionového tendru mohou proti rozhodnutí podat námitky, takže se třeba časem objeví nové skutečnosti.

Faktem je, že za toto rozhodnutí si SŽDC zaslouží spíš pochvalu. Tendr od samého začátku nepatřil mezi ty nejpovedenější a těžko říct, jestli by si organizace pokračováním v něm nevykoledovala trestní oznámení. Připomeňme, že nejdřív soutěž skončila u antimonopolního úřadu (ÚOHS), protože SŽDC vyloučila uchazeče, který nedodal výpis z rejstříku trestu firmy, což se tomuto uchazeči pochopitelně nelíbilo.

Další fáze nastala v okamžiku, kdy ÚOHS rozhodl, že vyloučení uchazeče – konkrétně šlo o konsorcium firem Radium, KonekTel a Telekomunikace a servis – nebylo správné, a konsorcium do soutěže vrátil. SŽDC následně rozhodla, že právě toto konsorcium podalo nejvýhodnější nabídku, a označila jej za vítěze.

Problém ale byl v hodnocení. Jak ČESKÁ POZICE upozornila, SŽDC použila k výběru nejvýhodnější nabídky jen těžko pochopitelný vzorec, který nereflektoval ekonomickou výhodnost nabídky, a navíc po jeho použití zdaleka nevyhrála cenově nejpříznivější nabídka (všechny nabídky byly víceméně srovnatelné, jinak by nesplnily kvalifikační kritéria). Proto si ostatní účastníci tendru začali na jeho průběh stěžovat.

Jak dopadne nový pokus?

A poslední dějství nastalo nyní, kdy SŽDC tendr zrušila. Jaký bude další vývoj, nemá cenu předjímat. Na jednu stranu je škoda, že SŽDC si v dohledné době ve svém vozovém parku neudělá pořádek. Už Nejvyšší kontrolní úřad totiž před časem konstatoval, že způsob, jakým s ním SŽDC nakládá, nemá s dobrým hospodařením nic moc společného. Na druhou stranu je to asi krok správným směrem, protože tendr se skutečně neřadí k tomu nejlepšímu, co kdy SŽDC pořádala.

Je pravděpodobné, že se SŽDC pokusí tendr vypsat znovu. Lze jen doufat, že druhý pokus vyjde lépe.