Podivný tendr na headhuntera, který má hledat šéfa dopravního podniku

Není vyloučeno, že soutěž bude jen další hezké divadelní představení pro voliče.

István Léko 6.2.2012

Už v době, kdy primátor Svoboda v televizi hovořil o standardním výběrovém řízení, množily se o oné "standardnosti" závažné pochybnosti. foto: Foto: ČT24Česká pozice

Už v době, kdy primátor Svoboda v televizi hovořil o standardním výběrovém řízení, množily se o oné "standardnosti" závažné pochybnosti.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda 18. ledna na ČT24 v pořadu Události, komentáře prohlásil, že hlavní město připravuje standardní výběrové řízení na headhuntera, který vybere nového šéfa Dopravního podniku hlavního města Prahy. Po tomto prohlášení se daňový poplatník mohl uklidnit, že kolem tohoto podniku se již vše bude odherávat skutečně standardně a bez plýtvání veřejnými penězi. Jenže...

Už v době, kdy primátor v televizi hovořil, množily se závažné pochybnosti o tom, zda tendr je opravdu standardní. Z informací, které ČESKÁ POZICE získala, není vyloučeno, že soutěž bude jen další hezké divadelní představení pro voliče. Proto by měl primátor silně přemýšlet o tom, zda výběrové řízení nezrušit. Jinak se může stát, že svým Pražákům bude muset hodně vysvětlovat.

Headhunteři v rozpacích

Temné příběhy kolem obchodů Dopravního podniku hlavního města Prahy plní již několik měsíců titulní stránky novin. (Informuje o nich soustavně i ČESKÁ POZICE.)

Ve stínu údajných korupčních skandálů však koaliční politici tiše začínají bojovat o to, kdo firmu bude řídit. Martin Dvořák, který podnik vedl od dubna 2007, rezignoval na funkci loni v prosinci. Řízením byl pověřen dopravní ředitel firmy Jaroslav Stůj. Nová dozorčí rada, kterou pražská koalice TOP 09 a ODS proměnila koncem listopadu 2011, zhruba před měsícem vypsala tendr na personální agenturu. Ta má vyhledat tři až čtyři kandidáty na nového generálního ředitele. O vítězi výběrového řízení má dozorčí rada rozhodnout již tento pátek, nebo nejpozději příští týden. Jenže kolem pražského dopravního podniku se vždy točil velký byznys a velká politika, a tyto dvě veličiny se zřejmě budou snažit ohlídat i výběr personální agentury.

Kolik headhunterů se nakonec přihlásilo, není oficiálně známo, ale mnoho jich zřejmě nebylo

Podle informací ČESKÉ POZICE bylo dozorčí radou dopravního podniku v rámci výběrového řízení vyzváno čtrnáct firem, které měly předložit cenové nabídky a strategii výběru vhodných kandidátů. Kolik headhunterů se nakonec přihlásilo, není oficiálně známo, ale mnoho jich zřejmě nebylo. Tři firmy, jejichž jména má ČESKÁ POZICE k dispozici, dokonce již v první polovině ledna písemně upozornily některé významné politiky pražské koalice, aby zvážili i zrušení tendru.

Důvod, který šéfové několika renomovaných headhunterů ve svých dopisech a také v rozhovorech pro ČESKOU POZICI uvedli, byl následující: Profesionální personální agentura na takto formulovanou výzvu jednoduše nemůže podat vážnou nabídku, protože jí neumožní vyhledávání vhodných uchazečů standardní cestou. Podle názoru námi oslovených headhunterů by zástupci dopravního podniku měli zvážit, zda za takovou službu platit firmě, která jen předstírá nezávislé vyhledávání kandidátů.

Nevídané!

Proč se velké a zkušené headhunterské firmy nakonec rozhodly, že se tendru nechtějí účastnit? Co podlomilo jejich počáteční víru, že výběrové řízení bude „standardní“? Důvody lze shrnout do jedné věty: Podmínky tendru uvedené ve výzvě jako závazné, prý ještě nikdo z nich v žádném jiném výběrovém řízení neviděl. Přitom tito lidé pracují v oboru skoro dvacet let!

Konkrétně které podmínky tohoto tendru vzbudily u renomovaných headhunterů rozpaky až úžas? Kromě toho, že dopravní podnik po agenturách kupodivu nežádá předložení svých profesních profilů či referencí od klientů, jsou vůči podmínkám tendru tři hlavní námitky.

  1. První se týká termínu plnění, což v tomto případě znamená „do čtyř týdnů ode dne podpisu smlouvy na plnění této veřejné zakázky“. Headhunteři se však ptají, proč se neuvedlo, co zadavatel myslí pod termínem „ukončení plnění“. Z platebních podmínek není jasné, zda smlouva bude naplněna „představením vhodných kandidátů“, nebo umístěním doporučeného manažera. Kdyby totiž platila první varianta, jednalo by se skutečně o lukrativní zakázku. Headhunter vybere čtyři kandidáty a pak pošle dopravnímu podniku fakturu... Oslovení šéfové personálních agentur tvrdí, že s takovým výkladem se již dříve setkali při výběru kandidátů na posty do státních a polostátních podniků. Ale nikde jinde. V normálních tendrech ukončení plnění znamená až podepsání konkrétní manažerské smlouvy.
  2. Další spornou podmínkou tendru je, že „zadavatel si vyhrazuje právo změnit termín plnění“. Ta podle headhunterů zní absurdně ve spojení s další podmínkou, že „smluvní pokuta za každý den prodlení v případě nedodržení stanovené lhůty pro splnění veřejné zakázky“ je minimálně pět tisíc korun za den. Znamená to tedy, že dopravní podnik může jednostranně změnit termíny plnění tak, aby to vyhovovalo potřebám určitého z účastníků. A zároveň může měnit výši případné pokuty, která pro někoho může činit minimálních 5000 korun denně, pro jiného však třeba víc, a to de facto neomezeně.
  3. Dalším problém je, že zadavatel sice žádá vyhledávání tří až čtyř kandidátů, jenže klíčové kompetence a úlohy včetně podrobného předpokládaného profilu kandidáta budou dozorčí radou dopravního podniku sděleny jen vítězné personální agentuře! Jenže právě bez podrobného popisu důležitých kompetencí a předpokládaného profilu se žádný profesionální headhunter nemůže zavázat k dodání vhodných kandidátů.

Hodnotit se bude cenová nabídka, která je maximálně 1,2 miliony korun, a strategie výběru.  Při hodnocení cena bude mít váhu 70 procent, popis postupu a strategie výběru vhodných kandidátů 30 procent. Toto kritérium – jak uvádí zadavatel - je číselně nevyjádřitelné.

Do posledního kola postoupili čtyři zájemci o tuto zakázku. Podle informací ČESKÉ POZICE jsou mezi nimi dva nejfavorizovanější: Bubenik Partners a TOPSEARCH. První ze jmenovaných společností založil v roce 2001 bývalý studentský vůdce Jan Bubeník, který pracoval v poradenské firmě McKinsey & Company a později působil deset let v headhunterské společnosti Korn/Ferry International. Majitelem firmy TOPSEARCH je Andrea Jarošová, která od roku 1998 pracovala ve firmě Amrop Hever Dr. Kaufmann & Partner, před šesti lety však odešla a založila vlastní byznys.

ODS versus ODS

Topka nikoho netlačí, nemají na výběr personální agentury silný názor. Spíše se jedná o různé zájmy uvnitř ODS

Jelikož dopravní podnik vlastní hlavní město Praha, tendr může být ovlivněn politickými zájmy. Podle informací ČESKÉ POZICE se na pražské radnici politici dosud nedohodli na společném favoritovi. Přitom nejde o spor mezi ODS a TOP 09. „Topka nikoho netlačí, nemají na výběr personální agentury silný názor. Spíše se jedná o různé zájmy uvnitř ODS,“ sdělil ČESKÉ POZICI zdroj blízký primátorovi Bohuslavu Svobodovi. Primátor by prý uvítal, kdyby ve výběrovém řízení uspěla firma Bubenik Partners. Jiná část ODS, která je blízká radnímu Josefu Noskovi, údajně prosazuje společnost TOPSEARCH. Bohužel radní Nosek na dotaz ČESKÉ POZICE nereagoval.

„Zásadou naší společnosti je, že se nevyjadřujeme k jakémukoli probíhajícímu nebo již skončenému výběrovému řízení, a to bez ohledu na skutečnost, zda se takového řízení účastníme, či nikoliv, a bez ohledu na to, zda se jedná o veřejného zadavatele, či nikoliv. V každém výběrovém řízení je právem jakéhokoli zadavatele vybrat si nejvhodnější nabídku podle předem stanovených kriterií. Není a nikdy nebylo naší ambicí hodnotit jakékoliv výběrové řízení včetně zadávacích podmínek,“ sdělila ČESKÉ POZICI majitelka společnosti TOPSEARCH Andrea Jarošová.

„Naše společnost podala nabídku, ale jinak o průběhu tendru zatím nevím nic a nemám žádnou zpětnou vazbu,“ řekl ČESKÉ POZICI Jan Bubeník.

Zatím je ve hvězdách, která agentura vybere nového generálního ředitele Dopravního podniku s platem 160 tisíc korun plus 90 procent prémií. Není však vyloučeno ani to, že výběrové řízení na personální agenturu se natolik zkomplikuje, že koalice ODS a TOP 09 dá pokyn dozorčí radě podniku k jeho zrušení a vypsání nového tendru podle tentokrát již opravdu standardních podmínek.

Počet příspěvků: 3, poslední 4.2.2012 06:58 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.