Plošné testy školáků: Brusel už jedny zaplatil. Zaplatí podruhé?

Obdobný projekt, jakým má být testování žáků za stamiliony, již byl jednou zaplacen – ve středních Čechách. Co na to Evropská komise?

Plošné testování v 5. a 9. třídách základních škol má řadu odborných kritiků... foto: © čtk, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Plošné testování v 5. a 9. třídách základních škol má řadu odborných kritiků...

Aktualizováno. Je vynakládání stamilionů korun za plošné testování žáků v 5. a 9. třídách, které ministr školství Josef Dobeš (VV) obhajuje, plýtváním? Odborný server Česká škola tvrdí, že ano. A v pondělí k tomu přinesl i velmi razantní argumenty.

Česká škola: Ministr Dobeš se podepsal pod stamilionový tunel do fondu Evropské unie„Ministr Dobeš se podepsal pod stamilionový tunel do Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Ministerstvo školství zcela opominulo, že systém pro plošné testování již byl jednou za peníze z téhož operačního programu vyvinut a plošně vyzkoušen ve Středočeském kraji v letech 2008-2011 v rámci projektu Eskalátor. Opakovaný vývoj a pilotáž za mnohonásobek této částky je evidentním plýtváním,“ uvádí v pondělním článku šéfredaktor webu Janek Wagner.

Do jaké míry jsou projekty podobné? Dalo by se hotové řešení využít i pro celou ČR? O vyjádření ministerstva školství požádala ČESKÁ POZICE e-mailem. Středočeský projekt byl v gesci kraje.

„Projekt Eskalátor je grantovým projektem, je tedy plně v kompetenci Středočeského kraje. Ten si vyhlásil výzvu v rámci tzv. globálních grantů a rozhodl o přidělení finančních prostředků soukromé společnosti Scio. Jedná se o lokální projekt, nikoliv systémový pro celou ČR. Proto vznikl projekt (individuální projekt národní realizovaný Českou školní inspekcí - ČŠI) zaměřený na celostátní srovnávání žáků,“ řekl ČESKÉ POZICI Hynek Jordán z tiskového odboru ministerstva školství.

„Rozšíření projektu Eskalátor ze středních Čech na celorepublikovou úroveň by navíc bylo mnohem dražší než realizace našeho vlastního IPn projektu srovnávacích zkoušek pod hlavičkou ČŠI. Uvedený projekt ČŠI je propojen s jejími kompetencemi danými zákonem,“ dodává Jordán.

Tříletý projekt Eskalátor, který sleduje a rozvíjí znalosti žáků 4. až 9. tříd, měl plánované náklady 18,5 milionu korun. Realizace skončila 31. října 2011, následovat má pětileté období udržitelnosti, přičemž testování žáků proběhne dvakrát ročně. Sadu testů vyvinula společnost Scio. „Takové testy jsou dávno hotové... Když ministr potřeboval testy plošně, mohl na to školám dát peníze. Pro všechny žáky 9. a 5. tříd by se vešel do dvaceti milionů. Začít se mohlo už letos v prosinci,“ cituje Česká škola ředitele Scia Ondřeje Šteffla.

Stamilionový byznys s testy

Česká školní inspekce vypsala na testování, jež má řadu kritiků, veřejnou zakázku na dodání elektronického systému. Vyhrál dodavatel SAPCON s cenou 92 milionů korun bez DPH. Tříletá pilotáž dosáhne celkem 128 milionů, včetně ročních nákladů. Podle propočtu serveru Česká škola tak vyjde jeden test na 72 korun, kdežto při využití existujícího řešení Eskalátor od Scia jde o 20 korun za kus. První ostré testy ministerské varianty lze očekávat v červnu 2013, relevantních výsledků se Češi dočkají až pár let poté.

Nevadí Evropské komisi, že dává dvojí peníze přinejmenším na velmi podobný účel? „V obecné rovině platí, že národní orgány či správci projektů namají povinnost o jednotlivých projektech financovaných z operačního programu Evropskou komisi informovat. Pokud existuje důvodné podezření na zneužití prostředků z fondů EU, může Komise zahájit šetření z vlastní iniciativy či na popud třetí strany,“ řekla ČESKÉ POZICI Zuzana Pavlíčková z pražského zastoupení EK. Kdo ten podnět podá? Začne se Brusel sám ptát?

Kritika ze školského serveru, který čtou učitelé či ředitelé, končí slovy: „Model přípravy plošného testování a před deseti lety odstartovaného projektu Internet do škol je podobný: centrální dodávka drahých služeb, často s nesmyslnými parametry. V případě plošného testování místo korektní veřejné soutěže mezi zkušenými dodavateli na trhu (protože Scio není jediné) vygenerovalo výběrové řízení jako vítěze společnost bez jakýchkoli zkušeností s předmětem zakázky a školským prostředím.“

Počet příspěvků: 1, poslední 19.12.2011 03:53 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.