Pivovarští obři krouží kolem majitele Staropramenu

Mezi zájemci o akvizici je údajně i americký Anheuser-Busch, který nedávno koupil společnost Budějovický měšťanský pivovar.

David Kasl 22.2.2012

Dle úterního vydání amerického listu The Wall Street Journal zvažuje největší světový výrobce piva Anheuser-Busch InBev akvizici majitele Pivovarů Staropramen, společnosti StarBev. Hodnotu případné transakce odhadují zdroje listu obeznámené se situací na tři miliardy dolarů (57 miliard korun).

CVC Capital Partners, která vlastní StarBev od prosince 2009, kdy jej koupila právě od giganta Anhauser-Busch, prý od loňského roku obdržela více nabídek na převzetí StarBevu, proces je teprve v počáteční fázi a nemusí vést k bezprostřednímu prodeji. Kromě Anheuser-Busch by údajně mohly mít zájem i další pivovarnické skupiny jako evropské SABMiller, Carlsberg a Heineken, americká Molson Coors Brewing, japonský Asahi a pravděpodobně i další firmy. Anheuser-Busch má nicméně v případě prodeje „právo první nabídky“.

Hodnotu případné transakce odhadují zdroje WSJ obeznámené se situací na tři miliardy dolarů

StarBev působí kromě České republiky mimo jiné na trzích v Bosně, Bulharsku či Chorvatsku, mezi jím prodávané značky patří na Západě málo známá piva Bergenbier či Borsodi. Skupina má rovněž práva na vaření či distribuci některých značek z portfolia Anheuser-Busch, jako je Beck‘s, Hoegaarden, Löwenbräu či Stella Artois. Pivovary Staropramen jsou za Plzeňským Prazdrojem dlouhodobě dvojkou na českém pivním trhu, na němž mají zhruba 15procentní podíl. Staropramen se prodává ve více než třiceti zemích světa.

Přestože je dle listu WSJ pivovarnický trh ve východní Evropě poznamenán poklesem kvůli současné krizi, dlouhodobý výhled vývoje je pozitivní. Navíc je prý po celém světě na prodej jen málo atraktivních firem z oboru a řada globálních pivovarských obrů má přebytek hotovosti. Například Anheuser-Busch měl vloni v červnu disponovat částkou 4,5 miliardy dolarů (85,6 miliardy korun).

Připomeňme, že americká pivovarnická skupina Anheuser-Busch koncem roku koupila společnost Budějovický měšťanský pivovar (BMP), čímž se dostala k části jejích registrovaných ochranných známek s názvem Budweiser Bier. Právě o toto označení přitom vede s Anheuser-Buschem celosvětově více než stovku sporů Budějovický Budvar.

Aktuálnímu dění v Budvaru se ČESKÁ POZICE věnuje průběžně.