Piper se rozchází s firmou Czech Sport Aircraft

Po loňském oznámení spolupráce při prodeji lehkých sportovních letadel bude americká a česká společnost brzy létat samostatně.

foto: © Czech Sport AircraftČeská pozice

Na loňské výstavě US Sport Aviation Expo v Sebringu na Floridě ohlásily americká firma Piper Aircraft a český výrobce Czech Sport Aircraft (CSA) partnerskou spolupráci při výrobě a prodeji dvoumístného letounu PiperSport Light Sport Aircraft (LSA). Před letošní výstavou, která začíná ve čtvrtek, se atmosféra výrazně změnila. Společnost Piper oznámila ukončení svých obchodních vztahů s CSA kvůli „rozdílům v podnikatelské filozofii“.

Slova o „filozofické“ rozdílnosti byla v leteckém průmyslu obecně považována za příznak toho, že Piper má stále zájem o sektor lehkých sportovních letadel a že problémy se týkají výhradně společnosti CSA. Dokonce se šířily zvěsti, že CSA chce od Piperu za vykoupení příliš vysokou částku, stejně jako se rozhlašovalo, že firma CSA a ti, kdo ji podporují, mají zájem o převzetí Piperu.

Avšak podle mluvčího CSA Bena Fitzgeralda existovala řada problémů, které mezi oběma společnostmi vyvolávaly napětí, což vedlo k definitivnímu rozchodu. „Je to možná tím, že obě společnosti jsou řízeny organizacemi, které investují rizikový a rozvojový kapitál,“ řekl Fitzgerald ČESKÉ POZICI. Firmu CSA podporuje investiční skupina Slavia Capital, která leteckého výrobce připravuje ke vstupu na varšavskou burzu. Výrobní závod společnosti je v Kunovicích. 

Rozdílný přístup k trhu

V roce 2009 koupila firmu Piper investiční společnost Imprimis se sídlem v Bruneji a vylepšila řízení. Počáteční dohodu s CSA oznámil loni v lednu vrchní ředitel Kevin Gould, který o pět měsíců později nečekaně rezignoval a byl nahrazen generálním ředitelem brunejských podniků mateřské společnosti Geoffreym Bergerem.

„Po roce spolupráce s firmou Czech Sport Aircraft společnost Piper usoudila, že v nejlepším dlouhodobém zájmu naší společnosti je ukončit obchodní vztah, v jehož rámci se prodávala lehká sportovní letadla vyráběná českou společností a distribuovala se pod značkou Piper v samostatné distribuční síti,“ uvedl v jednom prohlášení vrchní ředitel Piperu Geoffrey Berger.

CSA tvrdí, že může nabídnout větší pružnost v uzpůsobení letadel  regionálním požadavkům zákazníkůJednou z konkrétních neshod mezi oběma společnostmi bylo, že firma CSA nebyla nadšena, že se Piper soustředí výhradně na trh USA na úkor zbytku světa. Obchod s letadly vyrobenými CSA začal v dubnu 2010 a prodalo se 54 letounů v ceně od 120 000 do 140 000 dolarů. CSA je však přesvědčena, že může nabídnout větší pružnost při přizpůsobování letadel různým regionálním zákaznickým požadavkům. Nyní bude prodávat svá letadla pod novou samostatnou značkou.

Ačkoli se mluvčí CSA Fitzgerald také zmínil o rozdílu mezi způsoby podnikání v Americe a v Česku, o časovém rozdílu a krátké příležitosti ke komunikaci v pracovní době, rostoucí napětí se vyhrotilo nedávno kvůli incidentu, po němž už nebylo možné uvést vztahy do pořádku.

Snaha o nepřátelské převzetí?

„Firma Piper se pokusila o nepřátelské převzetí společnosti CSA,“ řekl Fitzgerald a dodal, že hrozila zrušením distribuční smlouvy, aby drasticky snížila hodnotu české společnosti. „CSA přišla na její blafování,“ doplnil mluvčí.

Jackie Carlonová, vedoucí oddělení společnosti Piper Aircraft pro firemní komunikaci, uvedla na dotaz ČESKÉ POZICE, že tvrzení o nepřátelském převzetí je nepravdivé a že o něm slyší poprvé. Trvala na firemním výroku o „nekompatibilní obchodní filozofii“, i když odmítla blíže rozvést, o jakou filozofii by mohlo jít.