Ostrůvek hradní deviace má na krku další skandál s finacováním

Stojíte o zakázky a potřebujete skrýt, že si chcete koupit vliv na prezidenta a jeho okolí? Není problém!

foto: © ČTKČeská pozice

Jaký pán, takový kmán. Členové kabinetu Miloše Zemana se zavazují k tomu, že se „nenechají ovládnout špatnou náladou; radost, humor a nadhled nám umožňují nebrat se příliš vážně a pomáhají překonat frustraci z nelehkého boje“, jak stojí v dokumentu Mise vlády – hodnoty a pravidla naší služby. Jak se den ode dne stále více ukazuje, v tomto ohledu jde jen o důslednou aplikaci postojů jejich nadřízeného, prezidenta Miloše Zemana.

Ani hlava státu se zjevně nenechává ovládnout žádnou špatnou náladou, a už vůbec se nebere vážně. Bodrý zemanovský humor a nadhled umožňuje prezidentovi i jeho pobočníkům překonávat nejrůznější překážky. Třeba takové, které v pátek v naprosto zásadním textu odhalují Hospodářské noviny.

Jiří Klimovič ze společnosti F&K&B pro HN popsal, že 150 tisíc, které firma věnovala na transparentní účet Zemanovy kampaně, nepocházelo z jejích peněz, nýbrž že šlo o dar obchodního partnera, který si přál zůstat v anonymitě. „Figuruje také mezi sponzory, ale nechtěl, aby bylo vidět, že tam toho dává tolik,“ sdělil HN Klimovič. A dodal, že se tento utajený skutečný dárce kamarádí s lidmi kolem Zemana a jde mu o veřejné zakázky.

S nadhledem a humorem typicky zemanovským zareagoval prezidentův kancléř a šéf Zemanovy prezidentské kampaně Vratislav Mynář. „Nevidím v tom něco tak špatného. Pro mě je to transparentní, jasná záležitost. Měl jsem i dřív spoustu lidí, kteří říkali, my bychom vám peníze dali, ale nechceme být vidět ve výroční zprávě,“ sdělil Mynář deníku.

Nová funkce transparentního účtu

Transparentní účty prezidentských kandidátů (stejně jako zveřejňování výročních zpráv politických stran) byly zřízené proto, aby veřejnost získala možnost kontroly, zda si někdo svým darem nekupuje vliv na jednání budoucího prezidenta. Jeden ze sponzorů ovšem chce mít vliv na veřejné zakázky, a tak nechce být viděn mezi dárci, aby si budoucí rozhodování prezidenta či jeho kolegů týkající se jeho obchodních aktivit nikdo nespojoval s ním samotným. Čili svůj sponzorský dar pošle přes jinou firmu, aby zůstal utajený.

Mynář prokázal tak vyspělou úroveň humoru a nadhledu, že se od něj má co učit i Jiřina Bohdalová a Zdeněk Troška

Jak po dnešku víme od šéfa Zemanovy kampaně, tento postup je plně transparentní a není na něm nic špatného. Mynář prokázal tak vyspělou úroveň humoru a nadhledu, že se od něj má co učit i Jiřina Bohdalová a Zdeněk Troška.

Když k tomu připočteme loňské zjištění MF Dnes, podle nějž sponzoři uvedení ve výroční zprávě Strany práv občanů – Zemanovců vůbec netušili o tom, že straně poslali nějaké dary, dostává financování projektů spojených se jménem Zemana ještě ďábelštější kontury. K dokonalosti by ještě chybělo, aby se k mecenášství prezidentské strany veřejně přihlásil i Tomáš Hrdlička, a Miloš Zeman označil jeho dvě čerpací stanice na Barrandově za ostrůvky pozitivní deviace.

Zeman v kampani často říkal, že se o financování nestará a nechává to na Mynářovi, popřípadě šéfovi české pobočky Lukoilu Martinovi Nejedlém. Jak už ČESKÁ POZICE psala, právě tito dva muži se podle našich informací velmi často pohybují kolem nových ministrů Zemanova kabinetu a doporučují jim, koho mají na svůj resort přivést. Pokud Zeman nemá přehled o svých skutečných sponzorech, Mynář a Nejedlý ho jistě mít budou – a budou vědět, komu je třeba jeho finanční vstřícnost vracet ve formě nějakého protiplnění. Samozřejmě transparentně a s radostí.

Manuál pro zájemce o zakázky

V plné dokonalosti by naznačená praxe mohla probíhat asi takto. Přihlásit se může každý. Chcete si udělat očko u Zemanovy squadry a třeba si i koupit rozhodování nějakých úředníků nového prezidentského kabinetu? Mynář nabízí každému podnikateli transparentní způsob: peníze bereme v jakémkoliv množství od kohokoliv, a když se potřebujete schovat za jinou firmu, není v tom žádný problém, nějak se už dohodneme.

Dárci sumy deseti milionů a výš jsou automaticky zařazováni do kategorií „baťovský podnikatel“ či „sůl země“

Kancelář prezidenta republiky by měla v zájmu ještě vyšší transparentnosti na své webové stránky rovnou vyvěsit manuál. Ceník, kolik stojí zfušování té které veřejné zakázky; seznam firem, které pro vás dar v místě vašeho bydliště zadministrují; telefonní číslo na kancléře, se kterým budete celý postup detailně ladit. V případě, že váš transparentní dar nedosahuje alespoň jednoho milionu, kontaktujte, prosím, sekretářku na čísle 777-XXX-XXX. Platba v hotovosti vítána, dary v naturáliích možné. Dárci sumy deseti milionů a výš jsou automaticky zařazováni do kategorií „baťovský podnikatel“ či „sůl země“, jejichž členové budou zahrnuti do každoročního slosování o udělení státního vyznamenání.

Ovšem kdo nechce být po zemanovsku transparentní, je kmotrovský mafián z Ostrova negativní deviace, soused neonacistů a vymývačů mozků z médií, na kterého si došlápne Finanční analytický útvar nejtransparentnějšího ministra financí Jana Fischera.

Takže do nadcházejících měsíců se Zemanem a jeho vládou přejeme hodně humoru, radosti a nadhledu. Budete je potřebovat.