Odhad bank se naplnil: Splácet úvěry není schopná asi pětina klientů

Žádná kalamita v oblasti splácení spotřebních úvěrů, do loňského října umrtvených vládním moratoriem, z hlediska celkových statistik zatím nenastala. Banky v Česku se drží pravidel přístupu ke klientům, na nichž se dohodly a veřejně je vyhlásily. Klíčovou roli hraje individuální přístup, další odložení splátek či úprava jejich výše.

Zájem o refinancování úvěrů na bydlení je značný. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zájem o refinancování úvěrů na bydlení je značný. | foto: Shutterstock
Zájem o refinancování úvěrů na bydlení je značný.

Odhad bank, že se ke splátkám úvěrů, do loňského října umrtveným vládním moratoriem, nebude schopna vrátit pětina klientů, se u některých ústavů naplňuje. Žádná kalamita v oblasti splácení spotřebních úvěrů – viděno celkovými statistikami – ale zatím nenastala. Banky se drží pravidel přístupu ke klientům, na nichž se dohodly a veřejně je vyhlásily. Klíčovými jsou individuální přístup, další odložení splátek či úprava jejich výše.

„Náš odhad se v podstatě úplně vyplnil. Na začátku letošního února – aktuálnější report v tuto chvíli nemám k dispozici – mělo problémy se splácením spotřebitelských úvěrů 22 procent klientů, kteří využili splátkového moratoria. U většiny z nich proběhla restrukturalizace a podařilo se nastavit nové podmínky splácení. Se zbývajícími klienty, jde o jednotky procent, hledáme individuálně jiné cesty, jak danou situaci dále řešit,“ řekl mluvčí České spořitelny Lukáš Kropík.

Mírné zhoršování

Co do počtu klientů největší česká banka nabízí lidem v potížích v rámci restrukturalizace odklad splátek na tři měsíce či snížení splátek na tři až šest měsíců až na 20 procent aktuální splátky. Minimální splátka přitom musí činit 500 korun. ČSOB, největší banka v Česku z hlediska objemu aktiv, má jiné poznatky.

Kvůli stále se nelepšící situaci kolem covidu-19 návazná restriktivní vládní opatření mají dopad na finanční stav klientů, a ten se v posledních měsících mírně zhoršuje

„Odhady z minulého roku se naštěstí nenaplnily a situace je výrazně lepší. V problémech jsou jednotky procent klientů. Navzdory tomu vidíme, že pokračující restriktivní opatření mají dopad na jejich finanční situaci, a ta se v posledních měsících mírně zhoršuje,“ konstatoval mluvčí banky Patrik Madle. Další z velkých bank, Moneta Money Bank, svým klientům nabídla ještě jeden odklad.

Této nabídky využilo deset procent z těch, kteří si splátky odložili až do posledního říjnového dne, jak to vládní moratorium umožňovalo – část klientů totiž využila možnosti odkladu jen do června. Jak to dopadne s těmito deseti procenty, Moneta zatím neví. „Obecně platí, že odhadujeme, že i s ohledem na stále se nelepšící situaci kolem covidu-19 a návazná vládní opatření, se může do problémů se splácením dostat až 20 procent našich klientů,“ říká mluvčí banky Zuzana Filipová.

Air Bank, která patří k malým bankám a zaměřuje se pouze na služby domácnostem, řešila návrat ke splácení s necelými devíti procenty klientů. „Ve vztahu k celému našemu úvěrovému portfoliu – tedy i klientům, kteří nevyužili odklad splátek během moratoria – to ale neznamená ani jedno procento,“ zdůrazňuje mluvčí peněžního ústavu Jana Pokorná. A co Air Bank nabízí? Například bezplatné snížení splátky, které je standardní součástí půjček a hypoték a klient si jej může ve svém internetovém bankovnictví navolit sám.

Dobrý výsledek

Další možností jsou dvouměsíční splátkové prázdniny. Poklidný vývoj ukazuje i makrostatistika centrální banky. Podíl nesplácených úvěrů domácností (spotřební úvěry) na celkovém objemu poskytnutých úvěrů se v lednu zvýšil na 5,23 procenta. Ještě v prosinci byl na 5,08 procenta. „Nevýkonné úvěry vykázaly od října 2020 jisté zhoršení. To bylo po ukončení plošného odkladu očekávatelné a neodvratné,“ říká hlavní poradce Bankovní asociace Vladimír Staňura.

Srovná-li se leden 2020 a leden 2021, došlo, s výjimkou hypotečních úvěrů, k navýšení nevýkonných úvěrů o něco přes jeden procentní bod. To je velmi dobrý výsledek. Teď bude důležité, jak si podniky i domácnosti povedou při ukončování vládních podpor.

A loni v lednu, tedy před vypuknutím pandemie, byly nesplácené úvěry na 4,03 procenta. „Pokud srovnáme leden 2020 a leden 2021, došlo, s výjimkou hypotečních úvěrů, k navýšení nevýkonných úvěrů o něco přes jeden procentní bod. To je velmi dobrý výsledek.Čekal jsem, že zhoršení bude větší. Teď bude důležité, jak si podniky i domácnosti povedou při ukončování vládních podpor.Pokud dojde k oživení ekonomiky počínaje třetím čtvrtletím, pak by se žádné drama dít nemělo,“ říká Staňura.

Vláda loni na jaře, navzdory ujišťování bank, že takové opatření není nutné, prosadila plošný odklad splátek úvěrů pro domácnosti i firmy. Odkladu na tři či šest měsíců využilo skoro 400 tisíc lidí a firem. Banky namítaly, že odklad už nabízejí, tedy i bez vládního příkazu. A po skončení moratoria odhadovaly, že problém s návratem k pravidelnému splácení by mohlo mít 20 procent klientů. Ke stejnému odhadu tehdy dospělo i ministerstvo financí.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.