Obří kostky v Praze: Malá domů pro TOP 09 a ČSSD

Pětimetrové kvádry jsou pro účely politické kampaně poskytovány nestandardně levně. Profituje na tom vládnoucí koalice TOP 09 a ČSSD

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Aktualizováno. Od začátku měsíce zaplavily Prahu pět metrů vysoké kvádry polepené politickou reklamou. Zabírají chodníky, náměstí a další veřejná prostranství. Jejich instalace ovšem působí dojmem, že strany ovládající magistrát zneužily své veřejné moci čistě pro účely politické kampaně. A cena za pronájem nestandardních ploch je také nestandardně nízká.

Na plochách je k vidění pouze reklama na TOP 09 a ČSSD – tedy strany koalice ovládající Prahu. V usnesení Rady hlavního města č. 1597, podepsaném primátorem Tomášem Hudečkem a jeho prvním náměstkem Jiřím Vávrou (oba TOP 09) přitom stojí, že „zpracovatel tohoto materiálu navrhuje Radě HMP schválit výpůjčku veřejných prostranství na území hl.m. Prahy za účelem prezentace politických stran, které v zákonné lhůtě podaly kandidátní listiny v rámci volebního roku…“

Jenže nabídku obsadit plochy, které pražští radní nechali vyrůst čistě za účelem předvolební kampaně, dostaly jen tři strany – TOP 09, ČSSD a ODS, tedy nejsilnějí strany zastupitelstva.

  • Například šéf pražské organizace KDU-ČSL Jan Wolf ČESKÉ POZICI sdělil: „Nám samozřejmě nikdo žádnou nabídku nedal. Je to čistě jen pro vládnoucí strany vládnoucí magistrátu.“
  • Stejně reagovala i předsedkyně pražské KSČM Marta Semelová: „Nedostali jsme žádnou takovou nabídku. A myslím, že bychom ji ani nevyužili.“
  • „Zelené v tomto směru nikdo nekontaktoval. Nejsme tak bohatá strana, abychom dostávali takto výhodné nabídky,“ řekl ČESKÉ POZICI předseda Strany zelených Ondřej Liška.

 

Hlavní sousto pro koalici, „držhubné“ pro opozici

Rozdělení reklamních ploch kopíruje rozložení politických sil – největší díl dostanou koaliční strany, nabídku drobné odměny za mlčenlivost pak opozice

Nabídku obsadit pětimetrové kvádry dostali i občanští demokraté – ovšem zatímco TOP 09 a ČSSD obsadily každá přes dvacet konstrukcí, opoziční ODS dostala nabídku jen na osm ploch, tedy zhruba třetinu toho, co obsadí každá z obou stran vládnoucích hlavnímu městu. Rozdělení tak kopíruje aktuální rozložení politických sil – největší díl dostanou koaliční strany, nabídku drobné odměny za mlčenlivost pak opozice.

Reklama ODS visela na některých konstrukcích pouze prvních pár říjnových dní, nyní ji strana stáhla úplně. „ODS tyhle cuby nevyužije, i když nám byly nabídnuty. Sice jsme je v minulé kampani měli, ale já osobně jsem vždy byla proti nim, zabírá to veřejný prostor. Povolením těchto hypercubů porušuje primátor Tomáš Hudeček všechno, co kdy deklaroval o potřebě chránit veřejný prostor,“ řekla ČESKÉ POZICI bývalá radní za ODS Aleksandra Udženija. „Byla jsem proti těmhle záborům v případě stánků na občerstvení na Václaváku, tohle je přece ještě daleko horší, je to čistě účelově pro potřeby politické kampaně. Navíc ještě na místech, kde to opravdu překáží.“

Stejnou námitku mají i lidovci. „Totálně to hyzdí centrum Prahy se všemi jeho památkami, vadí to občanům i turistům. Za takhle směšnou cenu bychom samozřejmě plochy k reklamě brali, ale ne v tomhle formátu,“ říká Wolf.

Přestože jsou ve městě k vidění jen kvádry s reklamou na pražskou vládu, magistrát se brání, že plochy mohla obsadit jakákoliv strana, která by projevila zájem. „Kdo o plochy požádal, ten je dostal,“ řekla ČESKÉ POZICI mluvčí magistrátu Tereza Králová. Samotný fakt, že někdo nabídku na plochy dostal a někdo ne, je podle ní čistě záležitostí vztahů mezi jednotlivými politickými subjekty a provozovatelem.

Cena pro vládce Prahy? Za hubičku

Naprosto nestandardní plochy vzniklé pouze pro účely propagace pražské koalice mají také naprosto nestandardní cenu. „Za pronájem, tisk a montáž pro 24 konstrukcí v období 1. až 29. října platí TOP 09 181 tisíc korun,“ sdělil ČESKÉ POZICI volební manažer strany Jaroslav Poláček. Jeden čtyřstranný kvádr s reklamní plochou 40 metrů čtverečních tak TOP 09 vyjde na necelých 8 tisíc měsíčně.

Aktualizace: ČESKÁ POZICE se na cenu za pronájem účelově vzniklých konstrukcí dotazovala i sociálních demokratů. Tiskový mluvčí ČSSD Martin Ayrer odpověděl až po vydání tohoto textu. „ČSSD Praha byla oslovena společností Media Investments s nabídkou předvolební propagace na plochách, které tato společnost zajišťuje. Nabídku jsme se rozhodli využít. Náklady na tuto část kampaně, které zahrnují instalaci, pronájem a tisk (bez grafického zpracování),  v tuto chvíli jsou přibližně 160.000,- Kč a budou hrazeny z rozpočtu na kampaň ČSSD Praha. Doposud nebyly vyčísleny náklady na údržbu ploch.“ ČSSD nespecifikovala počet obsazených ploch, podle dokumentů, které má ČESKÁ POZICE k dispozici, by jich mělo být minimálně 17. Uvedená cena by tak byla jen nepatrně vyšší než v případě TOP 09, zhruba 9 tisíc na jednu konstrukci.

Jak ČESKÉ POZICI potvrdili zástupci volebních štábů různých stran, tato cena pokryje maximálně výrobní náklady vyvěšených plachet s reklamou. Samotná propagace na pražských chodnících a náměstích by tedy byla de facto zadarmo.

Vedle toho už musí strana zaplatit pouze „zábor“ veřejného prostranství do pokladny městské části, na níž se obří kvádry vyskytují. Tento poplatek se ovšem pohybuje v řádu stokorun, čili tyto dodatečné náklady jsou zanedbatelné.

Provozovatel se zahojí na soukromém byznysu

Instalaci „hypercubů“ v Praze zařizuje firma Media Investments podnikatele Jana Klápy. Jak vyplývá z jiného usnesení Rady hlavního města (č. 1728), jeho firma bude mít měsíc po kampani stejné plochy od magistrátu pronajaté pro komerční účely – a cena je v tomto případě pro změnu výhodná pro jeho firmu, za měsíční pronájem 280 metrů čtverečních zaplatí Klápova firma magistrátu jen 10 tisíc korun. Při běžných tržních podmínkách by se tak Klápovi „investice“ do nezvykle levné politické reklamy měla v následném měsíci mnohonásobně vrátit.

Podle Klápy však není tato transakce tak výhodná, jak se zdá. „Na následné využití těch ploch je tam obrovské omezení. Můžeme to využívat pouze na sportovní nebo sportovně kulturní akce (v usnesení Rady HMP se hovoří o „kulturních akcích“ – poznámka redakce). Bude to například pro děti, pochody po Václaváku, budou dostávat ceny od těch sportovních firem... Všechno to musí být schválené Radou hlavního města, bez toho bychom to dělat nemohli,“ říká Klápa.

Skutečný výnos a tedy výhodnost obchodu s magistrátem by však bylo možné posoudit až po listopadové kampani, kterou už bude Media Investments zařizovat pro klienty ze soukromé sféry.

Zatímco Klápa přiznává, že pro kampaň i po kampani bude užívat stejné plochy, magistrát se snaží příčinnou souvislost mezi pronájmem v době kampaně a po kampani negovat. „Pronájem pro soukromé účely a spojování s volební kampaní je čistě vaše spekulace,“ říká Králová.

Aby toho nebylo málo, v již zmíněném usnesení číslo 1597 si Rada odsouhlasila rovnou i používání stejného reklamního formátu pro rok 2014, v němž proběhnou volby do Evropského parlamentu, komunální a senátní. Pražané se tak budou moci těšit na stejné zkrášlení veřejného prostoru i za rok, a to hned v rámci tří kampaní. Podle dosavadních zkušeností si atraktivní plochy opět bude rozdělovat pouze vládnoucí koalice TOP 09 a ČSSD.

Počet příspěvků: 10, poslední 12.10.2013 01:33 Zobrazuji posledních 10 příspěvků.