Oběti krize. Je na řadě sport?

Z Itálie přicházejí zprávy o finančním vyčerpání pořadatelů cyklistických závodů.

Už si nepamatuji, který ekonom byl autorem toho textu v českých novinách, bylo to někdy v zimě. Jeho radikálnost mi však utkvěla. Volně parafrázováno: Je opravdu odpovědné v době finanční krize stavět železniční koridory a dálnice, opravovat památky, divadla a školy, pokud nejsou v havarijním stavu, budovat nová hřiště, cyklostezky a bazény…?

Odpůrci pak namítali něco o pracovních místech, infrastruktuře ve vztahu ke konkurenceschopnosti, čerpání evropských dotací, především ale, že tak zle ještě není. Namísto toho se doporučovalo například zrušit na pár let řadu sportovních událostí, na něž sponzorsky přispívají firmy a často i veřejné rozpočty.

Pak zase jejich odpůrci argumentovali, že sportovní sponzoring je součást komunikačního mixu a že recese vůbec není špatný čas pro reklamu, především ale, že tak zle ještě není.

Tento týden přišla z Itálie zpráva, že v této zemi tak zle už pomalu je. V pondělí oznámili organizátoři velmi tradičního cyklistického etapového závodu Settimana Lombarda, že letošní, už 41. ročník ruší. Aby bylo jasno, jak dramatické rozhodnutí padlo: závod měl proběhnout v termínu 28. srpna až 1. září. Takže ho zařízli, prý jednomyslně, pouhé tři týdny před startem, což je obrovský zásah do osobních, podnikatelských a pracovních plánů tisíců lidí, uvážíme-li například dopady na hotelový a turistický byznys či dopravu. A není to žádný „vesnický přebor“, mezi vítěze minulých let se řadí cyklistické hvězdy jako Armstrong, Scarponi či Gesing.

„Již tak obtížná celková hospodářská situace byla ještě umocněna odstoupením některých sponzorů na poslední chvíli,“ vysvětloval Stefano Civettini, prezident pořadatelské organizace Domus Sports Group. Pak sice své vyjádření šperkoval, že závod s tak bohatou historií si nezaslouží podprůměrný budget a že organizátoři se těší na setkání za rok, ale přes tento PR kolorit je jasné, že podnik se zjevně ocitl poblíž finančního dna.

Přitom ještě loni patřily mezi jeho sponzory a partnery firmy jako Lamborghini, Pigna, Banca Popolare di Bergamo, C.R.S. Impianti, Škoda Auto, to vše s podporou italských provincií a měst Bergamo a Brescia, regionu Lombardie, televizního konglomerátu RAI, Světové cyklistické unie či italského olympijského výboru.

S takovou podporou, takovou tradicí a v zemi, kde je cyklistika tak populární jako v Itálii, by se zrušení závodu Settimana Lombarda dalo přirovnat třeba ke zrušení Velké pardubické nebo atletické Zlaté tretry, a to poté, co už všichni Boltové mají dávno koupené letenky a zabukované postele. Lze namítnout, že i to se může při kumulaci nešťastných okolností přihodit, nebo že lombardský závod je přirozenou obětí konkurenčního boje o sponzory, kdyby to letos byla první podobná zpráva.

Settimana Lombarda je už třetí významný etapový cyklistický závod, který musel být tento rok v Itálii z finančních důvodů odvolán. Byly to Giro di Sardegna a Brixia Tour. Že by finanční či dluhová krize začala i navenek opravdu vypadat jako krize?