O současném stavu módního světa

Trendy se inspirují nejen minulostí, navrhování ovlivňuje i technický pokrok. A touha po ruční práci.

Tři z témat, jež se objevují v současné módě (zleva): historie (Zeynep Tosun), jednoduchost (Valentino) a transparentnost (Christian Dior). Všechny modely jsou z kolekcí pro letošní zimu. foto: © Reuters, ISIFA, montáž ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Tři z témat, jež se objevují v současné módě (zleva): historie (Zeynep Tosun), jednoduchost (Valentino) a transparentnost (Christian Dior). Všechny modely jsou z kolekcí pro letošní zimu.

Za posledních pět let, které uplynuly od počátku hospodářské krize způsobené pádem banky Lehman Brothers, se chování zákazníků přece jen proměňuje. Již delší dobu se mluví o zadušení informacemi, o úloze osobnosti a jejím prosazení související s důrazem kladeným na DIY (Do It Yourself – udělej si sám), o úsvitu třetí průmyslové revoluce, 3D tiscích a robotizaci.

Zřícení textilní továrny Rana Plaza v Bangladéši v dubnu loňského roku, při kterém zemřelo více než 1200 lidí, vyvolalo ve světě zděšení a současně odhalilo, že takto bezpečnostně nezajištěných provozů je mnohem více. To vedlo k diskusím o etickém a morálním konzumu. Dvaasedmdesát evropských firem se zavázalo dbát na kontrolu provozů a posílat do továren nezávislé inspektory. Jenomže bezpečnost provozů se bez výsledku řeší již dvacet let. Dosáhne se tedy něčeho?

Zákazníci chtějí mít pocit, že jsou morální, ale nechtějí za zboží více platitVýrobci i spotřebitelé před těmito problémy totiž stále zavírají oči. Zákazníci chtějí mít pocit, že jsou morální, ale nechtějí za zboží více platit, a tak jsou výrobci nuceni vyrábět tam, kde je to pro ně výhodné, tedy mimo Evropu. Rozhodli se proto užívat novou strategii – vyhlašují, že se chovají eticky, a k propagaci používají média a certifikační spolky jako například Ethical Trading Initiative, Rainforest Alliance nebo Fairtrade. Certifikáty mají dokázat, že výrobci dodržují pravidla, že jsou hodní hoši, ale často je to jen etický fíkový list, který má zastřít, že vše zůstalo při starém.

A pak jsou tu další proměny společnosti:

  • Nejen společenská smetánka, ale již i střední třída nabírá dech a odklání se od rychlého a angažovaného životního stylu. Z premiantů se tak stávají záškoláci, kteří jsou ochotni odhodit heslo „Musím mít všechno, zasloužím si to.“
  • Razí se nová, dekadentní disciplína kontrolující, kolik vydáme kalorií, do jaké míry je náš životní styl aktivní. (O přístroje na měření kalorií připevněné k ruce byl údajně větší zájem než o hodinky Rolex.) Nafoukanost ustoupila pocitu být „in“, být ve formě.
  • K tomu se přidávají snahy o dietu digitální. Nabízejí se počítače, které po několika hodinách práce samy zablokují monitor, aby si člověk musel odpočinout, a po osmi hodinách se prostě vypnou. Dovolují také analyzovat, kolik času jsme využili kreativně.
  • V centru pozornosti je snaha spíše sdílet než vlastnit. Sdílejí se pracovní prostory, byty (například byt v Paříži vlastní tři majitelé z různých zemí a střídavě jej používají k výletům), sdílejí se auta, kola, ale i myšlenky. Svatby v recyklovaných šatech zavedly filmové hvězdy a není to již ničím výjimečným.
  • Cesty k jednoduchosti nás zavádějí k starým osvědčeným výrobkům, jako je švýcarský vojenský nůž, opět se probouzí nadšení pro vinylové desky. (Prodej staromódních dlouhohrajících desek měl největší nárůst od roku 1991.)
  • Prosazuje se trend malých domů a bytů s vyšší kvalitou vybavení a na dovolenou se jezdí blízko domova, do míst poskytujících čas pro přemýšlení a umožňujících osobně se setkávat s lidmi, namísto exotických turistických destinací.
  • Nezle opomenout ještě „vynálezce“ štěstí. Firmy, které chtějí být úspěšné, volí nový myšlenkový přístup: Coca-cola nás zve, abychom s ní sdíleli štěstí, výrobci sodovky nabízejí štěstí v lahvi, čokoládové bonbony, oplatky, boty – to vše je dnes zdrojem našeho štěstí. Posedlost štěstím nezná mezí. Zatímco staré duchovní kultury definují štěstí jako něco, co člověk hledá ve svém nitru, západní kultura má nyní pocit, že štěstí je hmatatelný spotřební produkt.

Co v tomto mixu nabízí módní průmysl?

Nové technologie i ruční práce

Letošní výstavy Chaos to Couture (Metropolitní muzeum v New Yorku) a Club to Catwalk (Muzeum Victoria & Albert v Londýně) ukázaly, jak se ve vzduchu stále vznášejí a jsou pro návrháře trvalým inspiračním zdrojem punk a jeho odnože z 80. let. Paříž představila na radnici historii haute-couture od počátku po současnost a v nově opraveném paláci Galliera nyní probíhá prezentace ikonických modelů, které vytvořil slavný návrhář Azzedine Alaia (výstava potrvá do 26. ledna).

Technologie 3D tisku se neuplatňuje jen při tvarování oděvů, ale i při vytváření nových materiálových kreacíSoučasné trendy se ale inspirují nejen minulostí. Po veletrzích přízí a materiálů je jasné, že na navrhování má vliv i technický pokrok. Trend v mísení barev souvisí s novými technologiemi právě tak jako uplatňování velmi lehkých úpletů z alpaky a mohéru fluidního charakteru. Úplety vyhlížejí po úpravách jako pravá jemná kůže, technické textilie jsou naopak vyrobeny z přírodních materiálů. Jednou ze surovin je mléko (proteinová vlákna) nebo se můžeme setkat s vlákny uhlíkovými. Technologie 3D tisku se neuplatňuje jen při tvarování oděvů, ale i při vytváření nových materiálových kreací. Vyrábějí se tak tkaniny, které mají vzhled krajky, transparentní materiál se potiskuje umělou kožešinou nebo se vytvářejí zvrásněné, trojdimenzionální povrchy.

Nové technologie nicméně nezastíní touhu po ruční práci. Nestačí již znát odkaz na tradici, žádá se dotek lidské ruky. V předchozích sezonách se hovořilo o kusové výrobě v kontrastu k průmyslové, nyní se spíše zdůrazňuje rukodělnost.

Inspirační okruhy nové módy

? Funkčnost

Rebelský až neženský vzhled souvisí s naší vrozenou potřebou přežít, obrnit se a chránit, odolat extrémním podmínkám. Tento trend zkoumá z blízka účinky lidského pobývání v přírodě a žádá nás, abychom si dali pozor na to, co naše spotřebitelské zvyky a rychlý životní styl po sobě zanechávají.

Využívají se zaplstěné materiály, vysrážené vlny, tuhé nepoddajné kůže, jezdecké twily, super lehké technické kvality. Tvary jsou obří s ochrannými detaily, záplatami na exponovaných místech; vycpávky, zvětšené nebo dvojité kapuce, velké kapsy, vysoké komínové a štítové límce.

Barvy odrážejí přírodu – mechová, olivová, začernalá smrková, hnědá a sírově žlutá.

Výsledkem je hybrid městského a venkovského funkčního oblečení.

? Historie

Do historie nás zavádí téma rozmařilé, marnivé. Charakterizuje je fascinace divadelními kostýmy, temnými příběhy z minulosti. Inspirací je mimo jiné i zlatá doba holandského malířství, portréty mistrů Vermeera a Holbeina. Pohanské masky, okultní motivy, lebky, to vše ponořeno do kouřové atmosféry a vůně těžkých parfémů.

Materiály jsou bohatě zdobeny imitacemi drahých kamenů, ozdobné korzetové pasy, náhrdelníky rámující tvář, délky zametající podlahu, bizarní linie vlasových účesů. Boty zdobené brožemi a kožešinami dokládají přemíru dramatičnosti tohoto tématu.

Krajky, norek, hermelín, satény a plédy inspirované přehozy na koně podtrhuje bohatá stínová paleta tmavých dřevěných hnědí, jakoby svíčkou osvětlené zlato, barva portského, kouřově modrá, orchidej nebo ametyst.

? Jednoduchost

Důraz na jednoduchost a již zmiňovaný dotek lidské ruky poukazuje na bezešvý dialog mezi designem a výrobou, na ryzí materiály a snahu dělat věci jednoduše. Náměty se čerpají z pracovních oděvů, zástěr a overalů. Tvary jsou nadýchané nebo vejcovité. Siluety se zvětšují vrstvením, klíčové jsou jemné pleteniny. Výrazné švy, manžety nebo zdrhovadla se uplatňují v detailech, stejně tak jako předimenzované kapsy.

Materiály mají rozbité povrchy, jsou kartáčované, úplety jsou hladké nebo mají obří žebra.

Barevná paleta je klidná, nebarevná, založená na neutrálních šedých, indigové, tyrkysovové a šafránové.

? Optická dokonalost

Třetí téma si pohrává s optickou dokonalostí, předkládá vzrušující výsledky 3D technologie a odkazuje k návrhářce Iris van Herpenové, která produkuje kouzelné konstrukce, jež se čím dál víc vymykají normě.

Materiály jsou fluidní, klouzavé, transparentní, ale uplatní se také velmi těžké satény s leskem a měňavými povrchy, které si hrají se světlem. Tuto skupinu charakterizují světélkující povrchy a digitální tisky právě tak jako nylony a síťoviny.

Z barev je nejdůležitější černá a bílá, barvy minerálů, stříbrná šedá, jemná broskvová, šedozelená.

? Androgynní estetika

Androgynní estetikou se zabývá téma obracející se k inspiracím vycházejícím ze staré Anglie, z ceremoniální a právní tradice. Tradiční pláště, roucha, límce. Předimenzované pánské šaty působí až roztomile, když jsou obývány opačným pohlavím. V centru pozornosti stojí krejčovina. Skládané topy, široké kalhoty s opaskem, vestičky, manžety, ručně obšité dírky, ceremoniální čepce, kovové spony, diskrétní šperky.

Materiály jsou klasické pánské, velmi jemná vlna se vzory proužků a kár, jemné košilové kvality, satény.

Paleta barev je monochromní, námořnická, černá a bílá, ústřicová a šedá s barvami oxydovaných kovů.

? Moderní couture a konfekce

Poslední téma ukazuje, jak moderní couture klepe na dveře ready-to-wear (konfekce). Připomínají se tvary minulosti, především 40. a 50. léta, zdůrazněný pas, široké sukně, kulatá ramena. Elegantní účes a dokonalá kabelka podtrhují ženskost.

Jemné vlny, technické typy tkanin, nylony a žakáry s tradičními vzory jsou zpracovány do výrazných tvarů.

Klíčová je fauvistická barva, svěží červené, zelené, žluté a modré tóny.