O optické kabely ČD-Telematiky se zajímá policie

Policisté přezkoumávají transakce dceřiné společnosti Českých drah (ČD). Obchod se týká optických kabelů podél železničních tratí. Vodiče, které dceřiné společnosti ČD patří, jsou vzhledem k poptávce po vysokorychlostním internetu „zlatým vejcem“.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách spoelčnosti ČD Cargo. foto: ČD Cargo

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách spoelčnosti ČD Cargo.

České dráhy plánovaly, že na svém „zlatém vejci“ vydělají pořádné peníze. Optické kabely podél železničních tratí představují vzhledem k poptávce po vysokorychlostním internetu lukrativní zboží. Aby se projekt podařil, potřebovaly dráhy získat plně pod kontrolu dceřinou společnost ČD-Telematika (přesně 29procentní podíl), jíž vodiče patří. Drážní manažeři však otáleli, dvakrát je předběhly jiné firmy a namísto smělých plánů státnímu dopravci přibyly policejní starosti.

Do sídla Českých drah (ČD) dorazil vyšetřovatel, aby si vyzvedl dokumenty týkající se snahy ovládnout „kabelovou“ ČD-Telematiku.

Do sídla Českých drah (ČD) dorazil 22. listopadu vyšetřovatel, aby si vyzvedl dokumenty týkající se snahy ovládnout „kabelovou“ ČD-Telematiku. Nešlo o rozsáhlou razii, ale předem domluvenou akci. „Nemůžeme podrobně komentovat probíhající šetření, s policií však úzce spolupracujeme a předáváme jí veškeré dokumenty, které požaduje a jež máme k dispozici. Tak tomu bylo v září i dnes, kdy nás policisté požádali o další dokumenty potřebné k jejich práci,“ napsal LN mluvčí společnosti Radek Joklík.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) uvedl, že policejní návštěva má souvislost právě s ČD-Telematikou. „Vím, že si vyšetřovatel přišel pro dokumenty v souvislosti s ČD Telematika. Mohu k tomu říct jen to, že jsem rád, že policie tuto záležitost vyšetřuje. Šlo o pokus divoce zprivatizovat ČD-Telematiku, čemuž jsme zabránili. Policie pravděpodobně zkoumá, zda v procesu bylo vše v pořádku,“ řekl LN Ťok.

Raději neschopní než podezřelí

Nebylo to poprvé, co policie vedení Českých drah kontaktovala. Již jsme informovaly, že dění kolem ČD Telematiky zaujalo Národní centrálu proti organizovanému zločinu. Detektivové z odboru závažné hospodářské trestné činnosti drahám odeslali žádost o poskytnutí odpovědí na deset dotazů, které se týkaly snahy drah ovládnout ČD-Telematiku. Vyšetřovatelé se zajímají zejména o materiály z období roku 2014. Tehdy v červnu – za vedení dnes již bývalého ředitele Daniela Kurucze – měly dráhy možnost pořídit si 29procentní podíl Telematiky za 198 milionů korun. V té době balík držely nizozemské společnosti Nyland Holding a Titulus Holding, ovládané podnikatelem Davidem Knopem-Kostkou, který se chtěl akcií zbavit.

ČD však vystupovaly v jednáních pasivně, a proto Knop-Kostka svoje akcie prodal společnosti Dial Telecom.

Vyšetřovatelé se zajímají zejména o materiály z období roku 2014. Tehdy v červnu – za vedení dnes již bývalého ředitele Daniela Kurucze – měly dráhy možnost pořídit si 29procentní podíl Telematiky za 198 milionů korun.

Vedení drah jevilo o podíl zájem i nadále. Problém byl, že cena se více než zdvojnásobila na 405 milionů korun. Dle informací LN manažeři ČD od transakce raději ustoupili, než aby vzniklo podezření, že podíl koupili zbytečně draho. Akcie nakonec před několika málo týdny získala investiční skupina Unicapital olomouckého miliardáře a finančníka Pavla Hubáčka.

Z šéfa poradcem

Policisté si už v září od Českých drah vyžádali zápisy z dozorčích rad a představenstva z roku 2014. Zajímá je i obsah e-mailových schránek bývalého generálního ředitele ČD Daniela Kurucze a jeho náměstka Richarda Pince (oba skončili v managementu drah v listopadu 2014). Stejně tak vyšetřovatelé požádali o zaslání jejich pracovních a manažerských smluv.

Právě v době působení Kurucze a Pince ve vedení státní společnosti obdržely České dráhy nabídku od firem podnikatele Knopa-Kostky na koupi 29procentního podílu v ČD-Telematice za 198 milionů korun.

Manažeři Kurucz s Pincem po svém odchodu z ČD v lednu 2015 založili poradenskou firmu Kurucz& Partners. Vzápětí využili svých znalostí a uzavřeli zprostředkovatelskou smlouvu s gigantem O2 Czech Republic. Cílem spolupráce mezi společností spadající do impéria PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a firmou Kurucz & Partners bylo získat akciový podíl v ČD-Telematice. Kellnerův zájem o tento podnik byl logický: pro PPF jsou kabely Telematiky klíčovým konkurentem v telekomunikačním byznysu firem O2 a CETIN (ovládaných PPF). Detektivy teď zajímá, zda byly České dráhy osloveny firmou Kurucz & Partners s dotazem na odkup akcií ve firmě ČD-Telematika. Kurucz ujišťuje, že jeho poradenská činnost pro O2 se drážního podílu v Telematice netýkala. „Měli jsme jen za úkol bavit se s firmami jako OHL ŽS, která má v Telematice miniaturní podíl,“ dodal Kurucz.

ČD-Telematika

  • České dráhy usilují o koupi bezmála 30procentního podílu již více než dva roky. V roce 2014 promarnily možnost koupit podíl za necelých 200 milionů.

  • Letos na jaře se cena vyhoupla na dvojnásobnou sumu 405 milionů. V září se o případ začala zajímat policie.

  • V říjnu koupil 30procentní podíl miliardář Pavel Hubáček a jeho skupina Unicapital Finance. Daniel Kurucz (vlevo) byl ředitelem ČD od 21. února 2014 do 10. listopadu 2014.

  • O deset dnů později spolu se svým bývalým náměstkem v ČD Richardem Pincem zakládá společnost Kurucz & Partners. Ta posléze uzavírá zprostředkovatelskou smlouvu s O2 Czech Republic na spolupráci ohledně zisku podílu v ČD-Telematika.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.