O (ne)smyslu privacy policy

Kdyby vás opravdu zajímalo, co Facebook dělá s vašimi osobními údaji, museli byste si na to vzít měsíc volna.

Četli jste dokument Zásady používání dat na Facebooku a rozumíte mu? Ne? A co Zásady ochrany osobních údajů Googlu? Také ne! A privacy policy YouTube, LinkedIn, iTunes, Ulož.to? Nikdo se vám nemůže divit. Studie expertů na ochranu osobních údajů v kyberprostoru Aleecie McDonaldové a Lorrie Cranorové z pittsburghské Carnegie Mellon University totiž ukázala, že kdyby uživatelé četli všechny texty týkající se osobních údajů, na které jen na internetu denně narazí a které většinou odsouhlasí, zabralo by jim to ročně 250 pracovních hodin.

Kdyby vás tedy opravdu do detailu zajímalo, co všechno Facebook a spol. s vašimi osobními údaji vyvádějí, museli byste si v práci vzít minimálně měsíc volna. Dle studie mají takzvané privacy policies průměrně 2500 slov a dokonce jejich pouhé letmé přečtení by ročně zabralo 154 hodin, tedy 19 pracovních dní.

Podle analytické společnosti Nielsen Online průměrný americký internetový uživatel v práci měsíčně navštíví 66 stránek a z domova dalších 119. Dle studie by tak Američané mohli ročně strávit 54 miliard hodin čtením dokumentů o ochraně osobních údajů. Vědci dospěli k závěru, že by tímto způsobem USA přišly o 781 miliard dolarů.

Nutno podotknout, že studie, která se v kyberprostoru objevila až tento týden, byla publikována v časopise A Journal of Law and Policy for the Information Society již v roce 2008. A situace se od té doby rozhodně nezlepšila.