Nový zákon o řízení a kontrole: Hlídači hospodaření na úřadech

Veřejné peníze by měli na úřadech ohlídat noví strážci, kteří odhalí systémové chyby, zbytečné plýtvání i úmyslné rozkrádání. A také zamezí nejen jejich plýtvání, ale i uleví samosprávám od několikanásobných kontrol. Na resortech panuje nervozita a podráždění, neboť v každém z výborů má zasednout jeden zástupce ministerstva financí.

Finanční detektivka.

Finanční detektivka. foto: Richard Cortés, Česká pozice

Finanční detektivka.

Kontroly veřejných peněz často oscilují mezi dvěma póly. Na jeden projekt zateplení obecní školky přijde pět různých prověrek, a i když ta první starostu ujistí, že o dotaci kvůli chybě nepřijde, další kontrolor tvrdí opak. Na druhé straně byla Česká republika svědkem systematické manipulace s rozdělováním peněz v ROP Severozápad, která dlouho procházela bez povšimnutí. Oba extrémy má pomoci odstranit nový zákon o řízení a kontrole.

Základní myšlenkou je, že odhalit chybu nebo podvod až poté, co se stal, je pozdě a lepší je obojímu předcházet. Například novým pravidlem, které zakazuje, aby nad výdajem vládla jen jedna osoba. Povinně se zavede kontrola alespoň čtyř očí – jeden člověk výdaj kontroluje, jiný ho schvaluje.

Výroční shrnutí

Obzvlášť přísný je zákon na ministerstva, kde se točí největší objem peněz. Na každém vznikne tým profesionálních interních auditorů a k němu výbor pro interní audit. Ti budou procházet fungování úřadu do nejtitěrnějšího detailu, aby zjistili, jestli někde nečíhá nástraha. Interní auditoři uvidí do každé databáze a spisu na ministerstvu, budou mít přístup i k utajovaným informacím.

To, co auditoři zjistí a co doporučí, zůstane za zdmi úřadu. Ministerstvo financí jen jednou za rok vydá výroční shrnutí, podobně jako to dělá třeba Nejvyšší státní zastupitelství.

Výbor pak překontroluje nejzávažnější průšvihy a ohlídá, jestli ministr odhalené chyby napravuje. „Pokud se doporučeními řídit nebude, přebírá na sebe odpovědnost za rizika, včetně odpovědnosti za škodu, i tu trestněprávní,“ říká Jakub Vintrlík z ministerstva financí. Další novinka je v tom, že peníze z českých zdrojů se začnou hlídat stejně pečlivě jako ty z evropských dotací. U těch to vyžaduje Brusel, ale u domácích korun se dosud tak důkladně neprověřovalo, jestli se za ně pořizuje něco, co je třeba a co je kvalitní. Eurům i korunám se nově dostane stejné péče.

To, co auditoři zjistí a co doporučí, zůstane za zdmi úřadu. „Jejich zprávy slouží ke zlepšení systému, měly by proto být psány maximálně otevřeně a s tím souvisí jejich důvěrný režim. Pokud by byla povinnost výsledky zveřejňovat, domníváme se, že by to vedlo k tlaku na auditory, aby významná zjištění do zpráv nezařazovali,“ dodává Vintrlík. Ministerstvo financí jen jednou za rok vydá výroční shrnutí, podobně jako to dělá třeba Nejvyšší státní zastupitelství.

Od ledna 2018

Na ostatních resortech kvůli výborům panuje nervozita a podráždění, protože v každém z nich má zasednout jeden zástupce ministerstva financí. „Bude mít přístup k interním informacím, přitom úpravu povinnosti mlčenlivosti nepovažujeme za dostačující,“ namítlo třeba ministerstvo vnitra a proti růstu pravomocí se ohradily i další resorty. Odpověď z Letenské ulice zněla, že ministerstvo financí je zodpovědné za státní rozpočet, proto má právo si ověřovat, že všechno funguje.

Nový zákon se bude nicméně vztahovat až na příští vládu, platit má od ledna 2018. Normu ještě čeká kus cesty, před časem ji legislativní rada vlády potřetí vrátila k přepracování.

Vedle zastoupení v každém výboru má resort financí na každém ministerstvu provádět svůj interní audit. Vzhledem k tomu, kolik střetů zájmů v sobě kumuluje ministr financí, šéf hnutí ANO a majitel mediální skupiny MAFRA, kam patří i LN, Andrej Babiš, se další členové ministerské sestavy ošívají nad možností, že jim uvidí pod ruce. Nový zákon se bude nicméně vztahovat až na příští vládu, platit má od ledna 2018.

Normu ještě čeká kus cesty, před časem ji legislativní rada vlády potřetí vrátila k přepracování. „Byla plná legislativně-technických chyb a připomínek bylo na čtyřicet stran,“ uvedl Jiří Dienstbier, ministr pro legislativu z ČSSD. Zároveň apeloval, aby Babišovi podřízení dodali upravenou verzi co nejdřív.

Na projednání tohoto zákona vázne schválení rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu na obce. Senátoři odmítají odsouhlasit nový typ kontroly pro samosprávy, dokud jim kus jiných inspekcí díky sepisované normě neodpadne. Vpuštění NKÚ do obecních účtů i seškrtání překrývajících se kontrol jsou mezi vládními prioritami.

Centrální systém

Návrh, jak je už teď sepsaný, by měl starostům a malým neziskovým organizacím, které pobírají dotace, přinést úlevu. Vznikne centrální systém, kam budou padat všechny plány kontrol a auditů včetně jejich výsledků. Databáze sama zvládne vyhodnotit, že se na prověrku jednoho projektu chystají dvě kontroly nebo že už se kontroloval – a v tom případě už další inspekce nedorazí.

Vznikne centrální systém, kam budou padat všechny plány kontrol a auditů včetně jejich výsledků. Databáze sama zvládne vyhodnotit, že se na prověrku jednoho projektu chystají dvě kontroly nebo že už se kontroloval – a v tom případě už další inspekce nedorazí.

Sjednotí se také způsob, co a jak se prověřuje, takže se ministerstvo, které třeba dotaci poskytne, ministerstvo financí a berní úřady budou moci vzájemně na svoje výstupy spolehnout. Díky tomu, že se interní auditoři ze všech ministerstev budou pod dohledem speciálního vládního výboru vzájemně koordinovat, by měli začít odhalovat systémová selhání a hluchá místa, ne nahodilé jednotlivosti, které o celkovém hospodářském zdraví úřadu příliš neříkají.

Jedním z cílů také, aby se přestaly dotace krátit kvůli formálním chybám, za kterými není schválnost, nezpůsobují škodu a nemění projekt. Odpadne tím zbytečná a nesmyslně nákladná práce finančním úřadům, kontrolorům i těm, kdo chybu udělali. Samosprávy i legislativní rada vlády by si představovaly úlevu od kontrol ještě větší, protože vedle správce státní kasy a poskytovatelů dotace do účetnictví chodí nahlížet i třeba antimonopolní úřad.

Malé obce

Návrh mluví o spojení tří prověrek – z ministerstva, které dotaci dalo, z ministerstva financí a z berních úřadů. „Vítáme, že se zruší kontroly dotací z finančních úřadů, ale je řada dalších prověrek. Je nezbytné, aby nejdřív proběhla analýza všech kontrol, zjistilo se, kde chybí, kde se překrývají, a až pak by se měl navrhnout nový zákon,“ říká František Lukl, předseda Svazu měst a obcí a starosta jihomoravského Kyjova. Na zmíněné analýze se teprve pracuje.

V malé obci bude starostovi stačit na křížovou kontrolu jedna účetní, která bude moci s radnicí spolupracovat externě. To zatím není možné, hlavního ekonoma musí dělat zaměstnanec městského úřadu.

Šéf Sdružení místních samospráv Stanislav Polčák (STAN) dodává, že u malých obcí robustní systém vnitřního dohledu nad tokem financí přinese víc byrokracie než užitku: „Řada ustanovení je šitá na míru velkým organizacím, což považuji za chybu.“ Ministerstvo už přístup k méně lidnatým a majetným samosprávám změkčilo. V malé obci bude starostovi stačit na křížovou kontrolu jedna účetní, která bude moci s radnicí spolupracovat externě. To zatím není možné, hlavního ekonoma musí dělat zaměstnanec městského úřadu.

Tým interních hlídačů si budou muset pořídit jen samosprávy, které mají víc než 15 tisíc obyvatel a splňují aspoň jednu z těchto podmínek: jejich výdaje v uplynulých pěti letech v ročním průměru přesáhly půl miliardy, mají aspoň 250 zaměstnanců nebo na finančních podporách rozdaly víc než sto milionů ročně.

Na malé obce a neziskové či příspěvkové organizace tak zákon naloží minimum nových povinností – v podstatě jen musí mít starosta či ředitel k ruce jednoho ekonoma, se kterým se budou vzájemně hlídat. Za to jim nabídne o něco větší jistotu, že projekt, který jednou úspěšně prošel kontrolou, nebude další prověrka zpochybňovat.

Kdo si musí interní auditory pořídit

Ministerstva a Úřad vlády; kraje; Praha; dobrovolný svazek obcí; Kancelář veřejného ochránce práv; Kancelář prezidenta republiky; Poslanecká sněmovna; Nejvyšší kontrolní úřad; zprostředkovatelé dotací; státní fondy; zdravotní pojišťovny; Ústavní soud; Senát; obce s více než 15 tisíci obyvateli, ročními výdaji nad půl miliardy nebo více než 250 zaměstnanci nebo vyplacenými finančními podporami nad sto milionů ročně.

Kolik kdo za zavedení nového úředníka zaplatí

stát jednorázově

  • proškolení zaměstnanců – 337 500 korun
  • úprava software – 43,5 milionu korun ročně
  • platy interních auditorů – 4,3 milionu korun
  • externí hodnocení auditorů – 1,4 milionu korun

samosprávy jednorázově

  • proškolení zaměstnanců – 85 milionů korun
  • úprava software – 26,45 milionu korun ročně
  • platy interních auditorů – 46 milionů korun
  • externí hodnocení auditorů – 4,4 milionu korun

Kdo může dělat interního auditora

  • Na každém úřadě, který má tu povinnost, musejí být minimálně dva auditoři.
  • Vedoucí auditor musí mít vysokoškolské vzdělání, složenou speciální zkoušku na ministerstvu financí a čtyřletou praxi v auditorství nebo NKÚ.
  • Řadovému auditoru stačí dvouletá praxe, další požadavky jsou stejné.

Zdroj: důvodová zpráva návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí