Ceska Pozice

Novela školského zákona: Povinné distanční vzdělávání a účast na něm

Návrh školského zákona reaguje na situaci, kdy učitelé, žáci, studenti i rodiče čelili kvůli koronaviru uzavření škol. Ukázalo se však, že se výuky neúčastnilo až deset tisíc dětí. Novela i proto nařizuje v případě dalšího krizového stavu všem školám s výjimkou mateřských výuku na dálku zajistit. A žákům a studentům se jí účastnit.

Pedagogové ZOOM často používají k výuce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pedagogové ZOOM často používají k výuce. | foto: Reuters
Pedagogové ZOOM často používají k výuce.

Nedávná zkušenost s nouzovým stavem a uzavřením škol z důvodu koronavirové epidemie přinutila školství poměrně rychle přejít na distanční výuku. A odhalila značné mezery. V případě další krize má zmatkům a nejasnostem zabránit novela školského zákona, kterou připravilo ministerstvo školství. Školám v krizovém stavu ukládá povinnost poskytnout distanční vzdělávání a žáci se zároveň musí výuky na dálku ze svých domovů povinně účastnit.

„Protože existuje možnost, že epidemie covidu-19 se bude šířit znovu a bude nutné přijmout obdobná protiepidemická mimořádná opatření, jaká byla přijata na jaře letošního roku, považujeme za nutné mít ve školském zákoně co nejdříve zakotvená pravidla, kdy, komu a jak je škola povinna poskytovat vzdělávání distančním způsobem,“ zdůvodňuje předkládaná pravidla ministerstvo. Školský zákon doteď nijak neupravuje stav, kdy se žáci nemohou vzdělávat ve třídách. Součástí novely je i to, že školy musí výuku přizpůsobit podmínkám konkrétního žáka.

Domácí zázemí dětí

Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého bude ale pro školy komplikované zjistit domácí zázemí dětí. „Je jasné, že taková pravidla v zákoně jsou nutná. Zároveň se ale bojím, že by mohlo dojít ze strany učitelů k excesům, protože by pro děti byla výuka povinná,“ řekl Černý. „Při dobré vůli se dá vyučování zařídit hezky a ke spokojenosti všech zúčastněných, ale v opačném případě by se někteří učitelé mohli na dětech ,vozit‘ a naložit jim více, než jsou schopny zvládnout,“ dodal s tím, že až čtvrtina základních škol online výuku na jaře nezvládala.

Návrh zákona reaguje na zcela novou situaci, kdy učitelé, žáci, studenti i rodiče čelili kvůli koronaviru uzavření škol ze dne na den. Po třech měsících se ale ukázalo, že se výuky vůbec neúčastnilo až deset tisíc dětí. Novela ministerstva školství i proto nařizuje v případě dalšího krizového stavu všem školám s výjimkou těch mateřských výuku na dálku zajistit. Stejně jako žákům a studentům se jí účastnit. Důraz při naplňování doprovodného materiálu klade ministerstvo především na základní školy.

Pro školy bude komplikované zjistit domácí zázemí dětí. Mnoho rodin při výuce z domu řešilo i to, že nevlastní počítač nebo nemá přístup k internetu. I na to by měly školy podle návrhu myslet. Aby při případné online výuce nedocházelo k přetěžování dětí, počítá návrh s tím, že není nutné splnit veškeré požadavky Rámcového vzdělávacího programu.

„S ohledem na skutečnost, že děti, žáci a studenti budou povinni se vzdělávat distančním způsobem (se stanovenými výjimkami), bude i nadále trvat například povinnost se omlouvat, pokud se žák nebude moci kupříkladu z důvodu onemocnění vzdělávání účastnit,“ stojí v návrhu. Ten chce ministerstvo školství urychleně projednat v Poslanecké sněmovně, a to ještě před případnou druhou vlnou nákazy. Novelu by měla v nejbližší době posoudit vláda. Předkládaná pravidla spíše obecně avizují, že by se při distanční výuce mělo upravit i hodnocení. Jak, to už návrh neříká.

„Chtělo by to ale doplnit třeba upřesňující vyhláškou či metodickým pokynem,“ okomentoval prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Mnoho rodin při výuce z domu řešilo i to, že nevlastní počítač nebo nemá přístup k internetu. I na to by měly školy podle návrhu myslet. „Pokud žák či student nemá doma k dispozici počítač, musí škola využít jiný způsob vzdělávání distančním způsobem – třeba umožnit, aby si učivo a úkoly vyzvedl ve škole, nebo využít pouze telefonického spojení,“ říká ministerstvo ve zdůvodnění.

Aby zároveň při případné online výuce nedocházelo k přetěžování dětí, počítá návrh s tím, že není nutné splnit veškeré požadavky Rámcového vzdělávacího programu.„Je zřejmé, že nelze klást rovnítko mezi vzdělávání s osobní přítomností ve škole a vzdělávání distančním způsobem.“

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.