Newtonovy zákony jsme neztratili. Může je učit každý učitel, chce-li

„Je to omyl, já jsem nebyla ta, kdo škrtal! My jsme se Newtonovy zákony, přesněji to, co obsahují, naopak snažili do hodně proškrtaného rámcové vzdělávací programu vrátit. To, co jsme se pokoušely upravit, se tam však neobjevilo,“ říká v rozhovoru Irena Dvořáková z Katedry didaktiky fyziky MFF UK.

Irena Dvořáková, Katedry didaktiky fyziky MFF UK | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Irena Dvořáková, Katedry didaktiky fyziky MFF UK | foto: Slideslive.com
Irena Dvořáková, Katedry didaktiky fyziky MFF UK

Ministerstvo školství nedávno zveřejnilo zeštíhlené rámcové vzdělávací programy (RVP). Hodně to „schytala“ fyzika, vypadly například Newtonovy zákony, což mezi učiteli způsobilo poprask. Na úpravách fyzikálních „osnov“ pracovala také dlouholetá fyzikářka a odbornice na didaktiku fyziky Irena Dvořáková.

Paradoxně ani ona není s výsledkem revize spokojena. „Ministerstvo nakonec vypustilo verzi bez našich zásahů, ale ono na tom vlastně tolik nezáleží. Za zahlcenost učiva nemohou RVP, ale učitelé, kteří mají pocit, že musí odučit všechno, co se učili jako děti,“ říká v rozhovoru.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se cítíte coby „ta, co vyškrtla Newtonovy zákony“?

Loni v září nebo říjnu za námi přišel doktor Bartošek z Národního pedagogického institutu, že dostal „shora“ za úkol vyškrtat v rámcovém vzdělávacím programu fyziky třetinu výstupů, a jestli mu s tím můžeme pomoct. Říkaly jsme si s kolegyní, že je toho vyškrtaného moc a snažily jsme se tam něco dostat v jiné formě zpátky. Jenže když byly nové rámcové vzdělávací programy zveřejněny, zjistily jsme, že naše přílepky někdo vymazal.

DVOŘÁKOVÁ: Je to omyl, já jsem nebyla ta, kdo škrtal! My jsme se Newtonovy zákony, přesněji to, co obsahují, naopak snažili do hodně proškrtaného RVP vrátit. Neúspěšně.

LIDOVÉ NOVINY: To mi musíte blíž vysvětlit.

DVOŘÁKOVÁ: Loni v září nebo říjnu za námi přišel doktor Bartošek z Národního pedagogického institutu, že dostal „shora“ za úkol vyškrtat v RVP fyziky třetinu výstupů, a jestli mu s tím můžeme pomoct. Říkaly jsme si s kolegyní, že je toho vyškrtaného moc a snažily jsme se tam něco dostat v jiné formě zpátky. Jenže když byly nové rámcové vzdělávací programy zveřejněny, zjistily jsme, že naše přílepky někdo vymazal. Takže to, co jsme se pokoušely upravit, aby to nebylo tak děsivě proškrtané, se tam neobjevilo.

LIDOVÉ NOVINY: Současná podoba, která vyvolala takové zděšení, je tedy něco, co se ani vám nelíbí?

DVOŘÁKOVÁ: Samozřejmě, že se mi to nelíbí. Reakce učitelů byla oprávněně zděšená. Vypadly zásadní věci, protože někdo naše doplnění smazal. A není dohledatelné, kdo to byl. Ani doktor Bartošek o tom nevěděl, dokud to nevydali. Nějaký úředník na ministerstvu se rozhodl, že takhle to nebude.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte si tedy také, že Newtonovy zákony by v RVP být měly, ale celé je to byrokratický omyl?

DVOŘÁKOVÁ: Spíš bych řekla záměr, ale nechci nikomu sahat do svědomí. Obsah Newtonových zákonů by tam někde určitě měl být. Jestli se tomu bude říkat Newtonovy zákony nebo se bude mluvit o důsledcích působení síly na tělesa, to už je jedno, ale děti na základní škole by se měly učit, co a proč se stane, když hokejkou praští do míče.

Reakce učitelů byla oprávněně zděšená. Vypadly zásadní věci, protože někdo naše doplnění smazal. A není dohledatelné, kdo to byl. Nějaký úředník na ministerstvu se rozhodl, že takhle to nebude.

Na druhou stranu si myslím, že kdyby nebyly vyškrtnuty věci, které jsou snadno medializovatelné, jako jsou Newtonovy zákony nebo Archimédův zákon, pes by po tom neštěkl. Problém zahlcenosti výuky, kvůli kterému se revize RVP dělají, totiž vůbec nesouvisí s tím, co je napsáno v rámcových vzdělávacích programech.

LIDOVÉ NOVINY: S čím to tedy souvisí?

DVOŘÁKOVÁ: Obávám se, že spousta učitelů ani netuší, co v RVP je. Když školy tvořily své školní vzdělávací programy, mnohé z nich tam překlopily staré osnovy. Navíc podle mých zkušeností mnoho učitelů „jede“ především podle učebnic. Jenže většina učebnic je obrovsky nafouknutá, a pokud má učitel pocit, že ji musí projet celou, nemá čas si s dětmi hrát, bádat a nechat je zkoumat. Škrtat tedy vůbec nebylo třeba.

Stačilo by, kdyby si učitelé všimli, jak málo toho bylo v RVP už předtím, a uvědomili si, že to, že jsou zahlcení, je jejich problém. Mnoho z nich má pocit, že když se to ve škole učili oni, musejí to odučit taky. Teď mluvím čistě za fyziku, nevím, jak je napsaný RVP třeba dějepisu.

LIDOVÉ NOVINY: Takzvaná malá revize rámcových vzdělávacích programů obsahuje také snížení hodinové dotace na výuku fyziky a dalších přírodních věd. Co si o tom myslíte?

Obsah Newtonových zákonů by někde určitě měl být. Jestli se tomu bude říkat Newtonovy zákony nebo se bude mluvit o důsledcích působení síly na tělesa, to už je jedno, ale děti na základní škole by se měly učit, co a proč se stane, když hokejkou praští do míče.

DVOŘÁKOVÁ: To je další nedomyšlená věc. Kvůli informatice se snížila hodinová dotace oboru Člověk a příroda o jednu vyučovací hodinu – z 21 na 20 hodin. Chemie, fyzika, biologie a zeměpis dohromady přišly o jednu vyučovací hodinu, a navíc se u nich ještě musela vyškrtat třetina RVP. Asi nejsem politicky korektní, ale mně se to nelíbí.

LIDOVÉ NOVINY: Takže jste podepsaná pod něčím, co nakonec vypadá jinak, než jste chtěla. Ohradila jste se proti tomu?

DVOŘÁKOVÁ: Já pod tím naštěstí podepsaná nejsem. Je pod tím podepsaný doktor Bartošek, který nás oslovil ke spolupráci. Já jsem se proti tomu neohradila, ale kolegové z Matematicko-fyzikální fakulty UK v čele s vedoucím naší katedry didaktiky fyziky docentem Vojtěchem Žákem poslali s didaktiky fyziky, biologie, chemie, geografie a geologie z celé ČR dopis na ministerstvo. Jednota českých matematiků a fyziků ve spolupráci s Akademií taky něco posílala. Obávám se, že ministerstvu je to celkem jedno.

LIDOVÉ NOVINY: Je výsledek revize závazný? Ztratili jsme Newtonovy zákony navždy?

DVOŘÁKOVÁ: Neztratili, protože každý, kdo chce, je učit může. To je další omyl, že to, co je v RVP, je maximum. Obsah RVP je minimum a je na každém učiteli, co a jak bude učit. Může si to doplnit, čím chce, a v reálu to tak funguje: učitelé občas učí mnohonásobně víc, než je v RVP. Ale k vaší otázce – ano, v tuto chvíli je to závazné, ale zároveň se mluví o tom, že se malé revize dělaly jen proto, aby se tam dostalo více informatiky. Ještě nás čekají velké revize, ale o těch se mluví už tři a půl roku a stále se nic neděje.

Většina učebnic je obrovsky nafouknutá, a pokud má učitel pocit, že ji musí projet celou, nemá čas si s dětmi hrát, bádat a nechat je zkoumat. Škrtat tedy vůbec nebylo třeba. Stačilo by, kdyby si učitelé všimli, jak málo toho bylo v RVP už předtím, a uvědomili si, že to, že jsou zahlcení, je jejich problém.

Chybí zadání, chybí politická vůle… Obávám se, že zásadní problém našeho školství je, že je zpolitizované. Měla jsem možnost pobýt krátce ve Finsku a tam mě fascinovalo, že je stanovená strategie školství a tu musejí sledovat všichni ministři bez ohledu na politickou příslušnost. U nás ministři nebo jejich úředníci vždycky během svého funkčního období rozhodnou, kam jde naše školství.

To je jako kdybyste jela ve voze, hnala koně a střídavě na něj řvala hot a čehý. Teď se dělá revize, předtím se dělala inkluze, ale nemá to hlavu ani patu. Nesleduje se žádná dlouhodobá koncepce. Teď máme Strategii 2030, která je rozumná, pracovali na ní zajímaví lidé, ale bojím se, že zůstane zase jen na papíře jako všechny předchozí dokumenty.

LIDOVÉ NOVINY: Třicet let jste učila na základní škole na Červeném vrchu v Praze 6 a napsala tam vlastní školní vzdělávací program pro fyziku. Co v něm je?

DVOŘÁKOVÁ: To je podobné jako s RVP – nejde o to, co je v něm napsané. Nijak zásadně se neliší od ŠVP jiných škol. Podstatné není co, ale jak se to učí. Takže u tématu základních vlastností látek stojí „pomocí experimentu ukáže“. Nikoli „vyjmenuje“. Nechci po dětech definici, výčty ani rámečky, jen ať předvedou a vysvětlí nějaký experiment.

LIDOVÉ NOVINY: Dá se tak – experimenty – učit všechno?

Kvůli informatice se snížila hodinová dotace oboru Člověk a příroda o jednu vyučovací hodinu – z 21 na 20 hodin. Chemie, fyzika, biologie a zeměpis dohromady přišly o jednu vyučovací hodinu, a navíc se u nich ještě musela vyškrtat třetina RVP. Asi nejsem politicky korektní, ale mně se to nelíbí.

DVOŘÁKOVÁ: V deváté třídě se probírá jaderná fyzika, ta se špatně představuje pomocí experimentů. Ale jinak jsem základoškolskou fyziku učila kompletně badatelsky. Povídám si s dětmi, kladu jim otázky, ukazuju experimenty… Když mají žáci odpovědět na otázku, co mají z hodin fyziky nejraději, na prvních místech se vždy objeví pokusy a experimenty. Při zkoumání jevů mají žáci pocit, že se nic neučí, a navíc je to zábava. Ve skutečnosti se díky pokusům naučí mnohem víc než při přepisování učebnice do svého sešitu.

LIDOVÉ NOVINY: U kterých experimentů vašim žákům nejvíc svítily oči?

DVOŘÁKOVÁ: Třeba když jsme se učili elektrické obvody, první krok byl, že si děti zkusily připojit žárovku k ploché baterce, jen tak, bez drátu. Musely přijít na to, že žárovka má dva konce a baterka také. Potom zkoušely zapojovat mince, klíče nebo kružítko, aby jim přes ně žárovka svítila, a na tom zkoumaly vlastnosti elektrického obvodu. Musely přemýšlet, jak to udělat, a z toho vyvozovaly závěry.

Že aby ta žárovka svítila, musí to být uzavřený obvod, musí tam být vodiče, žárovka musí být zapojena těmi dvěma konci… Děti používají to, na co přišly před chvílí, a postupně vyvodí většinu vlastností elektrického obvodu. Na základě experimentů přijdou na to, jak musí být obvod udělaný, aby fungoval. To je třeba věc, která děti vždycky neskutečně bavila.

LIDOVÉ NOVINY: Udělala jste si vlastní výzkum, z nějž vyplynulo, že badatelsky vedené děti jsou na tom lépe než ty, které jsou vyučované tradičně. V čem přesně?

Zásadní problém našeho školství je, že je zpolitizované. Měla jsem možnost pobýt krátce ve Finsku a tam mě fascinovalo, že je stanovená strategie školství a tu musejí sledovat všichni ministři bez ohledu na politickou příslušnost. U nás ministři nebo jejich úředníci vždycky během svého funkčního období rozhodnou, kam jde naše školství.

DVOŘÁKOVÁ: Máme k dispozici mezinárodní test vědeckého myšlení a z něj vyplývá, že badatelsky vedené děti mají toto myšlení rozvinuté lépe než děti vyučované pomocí výkladu, sdělování informací. Zjednodušeně řečeno, nenechají se opít rohlíkem. Neskočí na každou pitomost, což je v dnešní době, kdy pitomostí kolem nás jsou mraky, nesmírně důležité.

Tím, že si všechno vyzkoušejí a sami dospějí k poznatkům, pěstují myšlení, které je vede k tomu posuzovat kriticky cokoli, co jim někdo cpe do hlavy. Buď jim bude rovnou jasné, že je to nesmysl, nebo budou pochybovat, a pak půjdou do zdrojů – k tomu je také třeba děti vést.

LIDOVÉ NOVINY: Mluvila jste o tom, že většina učebnic fyziky je příliš objemných a učitelé se v nich topí ve snaze odučit všechno. Existují i badatelské učebnice, nebo se tento typ výuky odehrává bez nich?

DVOŘÁKOVÁ: Já jsem učila bez nich. Ale jsou i dobré učebnice. Nejvíc se mi líbily starší učebnice fyziky Martina Macháčka, ale ty nemají barevné obrázky a chybějí v nich odkazy na web, dnes už by neobstály. Pro děti nejsou špatné fyzikální učebnice, které vydává Fraus, ale to jsou ty nabobtnalé.

Je na učiteli, aby si dokázal vybrat a učil, v nadsázce řečeno, první, osmou, desátou kapitolu a zbytek nechal jen pro děti, které jsou nadané a baví je to. Učitel, který má pocit, že musí probrat úplně celou učebnici se všemi detaily, neudělá s dětmi vůbec nic, protože jim to jen proteče hlavou.

LIDOVÉ NOVINY: Dá se badatelsky učit i na dálku, v průběhu distanční výuky?

Podstatné není co, ale jak se to učí. Takže u tématu základních vlastností látek stojí „pomocí experimentu ukáže“. Nikoli „vyjmenuje“. Nechci po dětech definici, výčty ani rámečky, jen ať předvedou a vysvětlí nějaký experiment.

DVOŘÁKOVÁ: Měli jsme z toho strach, ale zjistili jsme, že to jde. Samozřejmě to stojí na pomůckách – například když zkoumáme elektrostatiku, musejí si žáci připravit brčka a plechovku třeba od kukuřice, ze které si udělají elektroskop. Kdo se chce podívat, jak se dělá badatelská výuka na dálku, doporučuji mu navštívit online centra projektu Elixír do škol – jsou určená především učitelům fyziky, ale otevřená naprosto všem, i neaprobovaným učitelům, pedagogům z prvního stupně i z mateřských škol.

LIDOVÉ NOVINY: Regionálních center Elixíru do škol už je po republice více než pětatřicet. Neuškodilo jim, že jsou teď online?

DVOŘÁKOVÁ: Naopak, „chodí“ ještě víc učitelů, protože potřebují inspiraci. A mají teď skvělou možnost podívat se kamkoli. Vypravila jsem se třeba na elixíří setkání kolegyně Dany Juchelkové, která působí v Těrlicku, malé vesnici za Ostravou. Normálně by šlo o výpravu na dva dny, ale tím, že je to online, není to problém. To je jedna z nesporných výhod současné situace.

LIDOVÉ NOVINY: Přípravě učitelů se věnujete i v rámci projektu Heuréka, který má – podobně jako Elixír do škol – za cíl naučit fyzikáře učit zábavně a smysluplně. Vyžaduje badatelský způsob učení speciální talent, nebo to dokážete naučit jakéhokoli adepta učitelského povolání?

DVOŘÁKOVÁ: Dokážu to naučit kohokoli, kdo je ochoten se učit. Jen nesmí mít pocit, že bude ten nejdůležitější ve třídě, kdo to celé řídí a děti k němu budou vzhlížet jako k pánu bohu. Badatelská výuka je pro lidi, kteří chtějí učit, a ne přednášet.

Dokážu to naučit kohokoli, kdo je ochoten se učit. Jen nesmí mít pocit, že bude ten nejdůležitější ve třídě, kdo to celé řídí a děti k němu budou vzhlížet jako k pánu bohu.

LIDOVÉ NOVINY: I díky vám takových učitelů přibývá…
DVOŘÁKOVÁ: Přibývají, a nejen díky mně. Ale pořád je spousta těch, kteří by svou výuku mohli hodně zlepšit. Když jsem začínala, také jsem neuměla učit jinak než s křídou a tabulí. Nebavilo to mě ani děti. Přitom stačí začít učit, aby mě to bavilo, děti to strhne.

Irena Dvořáková

  • Téměř 30 let učila matematiku a fyziku na ZŠ Červený vrch v Praze.
  • V současné době působí na katedře didaktiky fyziky MFF UK a podílí se na výuce budoucích učitelů fyziky.
  • Je zakladatelkou vzdělávacího projektu pro učitele Heuréka.
  • Pracuje také jako vedoucí metodička projektu Elixír do škol.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.