Nemělo se otevření úseku dálnice D3 raději odložit?

Máme za zprovozněním dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí hledat jen sběr politických bodů, nebo šlo o racionální rozhodnutí?

U přestřihování pásky na nově otevřeném úseku dálnice D3 bylo těsno. Nechyběli ani bývalí ministři Martin Kuba, Zbyněk Stanjura či senátor Pavel Eybert (první zleva). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy U přestřihování pásky na nově otevřeném úseku dálnice D3 bylo těsno. Nechyběli ani bývalí ministři Martin Kuba, Zbyněk Stanjura či senátor Pavel Eybert (první zleva). | foto: © ČTK/Veis DavidČeská pozice
U přestřihování pásky na nově otevřeném úseku dálnice D3 bylo těsno. Nechyběli ani bývalí ministři Martin Kuba, Zbyněk Stanjura či senátor Pavel Eybert (první zleva).

Pětadvacetikilometrový úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí, který je součástí dálnice D3 směřující z Prahy k česko-rakouské hranici, byl otevřen těsně před prázdninami. Fotografiemi a záběry ze slavnostního přestřižení pásky se média hemžila. Nechyběli například bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS), který pochází právě z jižních Čech, či senátor Pavel Eybert (ODS), jenž je zároveň předsedou výkonné rady Sdružení pro výstavbu D3.

Jenže tím zmínky o zprovozněném úseku nevymizely. Informace, jež následovaly, už tak slavnostní zrovna nebyly. Komplikace se na dálnici objevily prakticky okamžitě poté, jakmile na ni vjelo první auto. Logická otázka: nemělo se zprovoznění úseku odložit?

Sestavme nejprve výčet problémů, které se zatím na zmíněném dálničním úseku (vyšel na 10, 5 miliardy korun, podílely se na něm firmy Strabag, Metrostav a Eurovia CS a Inženierské stavby) objevily.

  • Chyběly navigační tabule a ochranné ploty před zvěří. Střety se zvířaty naštěstí zatím skončily „jen“ materiální škodou.
  • Na mostě přes rybník Koberný, který měří 575 metrů, je zvlněná vozovka. Na zvlnění mostu upozornila ČESKÁ POZICE již koncem srpna. Projektanti tvrdí, že zvlnění není problémem a je dáno metodou výstavby, a časem se prý srovná. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), investor projektu, je ovšem ve svých prohlášeních je rezervovanější, byť říká, že zvlnění vozovky neznamená ohrožení bezpečnosti.  
  • Zatím poslední komplikací je špatně položený asfalt. Po třech měsících, kdy byla komunikace dána do užívání, musel být vyměněn. Důvod? Aby stavební firma stihla zprovoznit dálnici před začátkem letních prázdnin, nedodržela technologický postup. Povrch vozovky byl pokládán po povodních na ještě mokrý podklad a špatně přilnul. Opravu platila stavební firma a přišla ji zhruba na padesát milionů korun.

Suma sumárum: zprovoznění úseku, který rozhodně nebyl v optimálním stavu, znamená horší komfort při jeho užívání. Navíc při výměně asfaltu musela být rychlost snížena na osmdesát kilometrů v hodině a v každém směru se jezdilo pouze jedním pruhem. Pro politiky však znamenalo otevření dálnice, byť s vadami, kladné body.

Bylo by snadné se na tomto bodě v dalším komentáři otáčet, ale uveďme spravedlivě i argumenty, které hovoří ve prospěch zprovoznění, přestože úsek nebyl v bezvadném stavu.

  • Odlehčil už v intenzivním letním provozu Táboru, Sezimovu Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi od tranzitní dopravy (původní tah, úsek silnice I/3 na jih od Tábora, který je rovnoběžný se zprovozněnou dálnicí, byl v roce 2010 v rámci celostátního sčítání intenzity dopravy označen za jeden z nejhorších, co se dopravního zatížení týká; například mezi Táborem a Sezimovým Ústím činila intenzita dopravy přes 20 tisíc vozidel denně).
  • Novou komunikaci ocenili řidiči mířící na prázdniny do Rakouska nebo do Chorvatska. Novinové články o zprovoznění dálnice informovaly jako o prázdninovém dárku pro řidiče.

Klíčová otázka, zda nebylo vhodnější otevření úseku odložit, nemá jednoduché řešení. Pavel Eybert, předseda výkonné rady Sdružení pro výstavbu D3 a senátor za ODS pro ČESKOU POZICI uvedl: „Bylo předem zřejmé, že se bude muset vyměnit asfalt, protože se pokládal na mokrý podklad kvůli nepříznivému počasí. Jenže firmy by musely platit vysoké penále, kdyby nestihly zprovoznit úsek v daném termínu. Tyto sankce by byly řádově vyšší než částka, na kterou přišla výměna asfaltu.“ Nevylučuje, že se bude muset asfalt vyměnit ještě na dalších částech nové dálnice. „Probíhá přejímka komunikace a teprve nyní se odhalují vady,“ dodává senátor. Je stále přesvědčen, že i přes problémy na novém úseku dálnice D3 bylo správné ho před létem otevřít.

Na konečné hodnocení kvality nedávno zprovozněné etapy dálnice D3 ještě počkejme. Úsek dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí ještě nebyl zkolaudován, byl pouze dán do předčasného užívání. ŘSD tedy stavbu zatím nepřebralo. Kolaudace by měla proběhnout do konce letošního roku.