BankovniPoplatky.com dávají najevo, že nejde ani tak o peníze, jako o princip.

"> BankovniPoplatky.com dávají najevo, že nejde ani tak o peníze, jako o princip.

">

Nejabsurdnější bankovní poplatek a konzistentní klienti

Účastníci ankety serveru BankovniPoplatky.com dávají najevo, že nejde ani tak o peníze, jako o princip.

V šestém ročníku ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek zvítězil poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu. Anketu vyhlašuje každoročně server www.bankovnipoplatky.com. Klienti jsou neuvěřitelně konzistentní, hlasují stále pro stejné skupiny bankovních poplatků. A nejde ani náhodou o poplatky, které jsou nejdražší, spíše naopak. Často se jedná o korunové záležitosti (do 6 korun – například poplatek za příchozí platbu, vítěz prvního ročníku ankety, či poplatek za výběr z bankomatu z vlastní banky, vítěz druhé ročníku). Bankovní klienti tím dávají najevo, že nejde o peníze jako takové, ale více o princip.

Bojovat za princip má smysl, zvláště v momentě, kdy jinému jde o peníze. Vždyť výběr z bankomatu z cizí banky je v průměru pětkrát dražší, pohybuje se přes 30 korun a tento poplatek se nedostává ani do širší nominace. Vítěz pátého ročníku – poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet - je také násobně levnější než poplatek za vklad na cizí účet (na účet třetí osobou) či poplatek za vklad v jiné bance na vlastní účet. Přitom oba zmíněné vyšší poplatky zatím bankovní klienty vůbec nezaujaly.

Anketa zkrátka poskytuje bankám spontánní zpětnou vazbu ve vztahu k jejich poplatkové politice. A je pravda, že to tak řada bank už konečně vnímá. Výsledky jsou totiž vyústěním přirozené ankety, která se tak může lišit od různých průzkumů a analýz, jež se provádějí na základě zadání samotných bank.

Vyčíslit, kolik by čeští zákazníci mohli ušetřit, lze jen obtížně. I v případech, kdy banky zrušily některé poplatky pod tlakem veřejného mínění či například právě ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek, mohou říci, že toto zrušení plánovaly už dávno. Domnívám se proto, že vliv veřejného mínění je dnes v zásadě nedoceněný. Neumíme totiž analyzovat situaci, jak by se poplatková politika našich bank vyvíjela, kdyby se klienti, třeba právě formou této ankety, neozvali.

Nicméně anketa sama o sobě nestačí. Pokud klienti nezačnou být náročnější ke své bance, důslednější ve svých požadavcích a razantnější ve svých krocích, vedoucích například ke změně banky, nic se významně nezmění. Očekávat tuto iniciativu od bank by bylo poněkud naivní.

Výsledky 6. ročníku ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek

  1. Poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu (5 426 hlasů) 29,06%
  2. Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat (4 232 hlasů) 22,66%
  3. Poplatek za vložení variabilního symbolu do příkazu k úhradě (3 824 hlasů) 20,48%
  4. Poplatek za předčasně splacený úvěr (3 033 hlasů) 16,24%
  5. Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou (2 157 hlasů) 11,55%

V šestém ročníku ankety hlasovalo celkem 53 342 klientů, ve finálovém hlasování 18 672 klientů.

Autor

Patrik Nacher

Patrik Nacher | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články

ČNB, co si nám to udělala?

5.12.2013 - 10.29