Nečasova síťovka opět na scéně – kvůli DPH. Přijedou i vozíky RVHP?

Po webu koluje předvolební video, na němž premiér „obyčejným“ lidem předvádí, jak by se projevil státní bankrot na jejich nákupech.

foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Fake, nebo realita? Podařený vtípek, nebo zlý sen? Banánistán, nebo Česká republika? Nutně si takové otázky musí položit každý, kdo zhlédne zhruba půlminutový klip, na němž společensky oděný muž s brýlemi, nápadně podobný dnešnímu českému premiérovi, předvádí s charismatem a přirozeností sobě vlastními obsah dvou nákupních tašek. Naducanější modrá představuje nákup základních potravin, jak by vypadal v době „sehrání scénky“. Daleko méně vytížená síťovka červenooranžové barvy pak demonstruje hypotetický nákup v situaci, kdy uskuteční svůj volební program levice a nastane státní bankrot.

Proč si kupuje balenou vodu? A vůbec, proč blbě kecá?

Tušíte správně – nejde o podvrh, ale o skutečnost, místem smutného dějství není fiktivní stát, nýbrž naše domovina, a oním nepřesvědčivým hercem není imitátor, ale opravdový předseda ODS Petr Nečas. Jakožto lídr strany pro parlamentní volby se tehdy, na jaře 2010, nechal unést nebo svými poradci vmanévrovat do nezvyklé role populisty neváhajícího zabrnkat na vysoce citlivou strunu – zvláště pro Čechy –, totiž na strach z prázdného žaludku.

Jakkoli se nám dnes může onen orgán při pohledu na tehdejší předvolební masáž zvedat, z pohledu Nečase bylo inkriminované televizní vystoupení úspěšné. Přineslo kýžený výsledek v podobě možnosti sestavit většinový kabinet a zásadně ovlivňovat nejen hospodářskou politiku v zemi. Na místě je však ironická otázka, zda teď premiér sukcesu nelituje. Stačí si vzpomenout, kolik horkých chvilek mu už jeho koaliční, ale i straničtí partneři za rok ve funkci připravili.

Ale proč právě nyní koluje na webu Nečasovo video se síťovkami? Kdo ho šíří? Odpověď je jednoduchá: z klipu se vyklubal bumerang, který se premiérovi vrací v době, kdy jeho vláda plánuje zvýšit DPH na základní proviant nejprve na 14, a pak dokonce až na 17,5 procenta. „Jak bude asi vypadat síťovka po zdražení potravin při 17,5procentní DPH, Petře Nečasi?“ naznačil svým příspěvkem na Facebooku, odkud vítr vane, předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Příště, až bude mít Nečas nutkání demonstrovat blahodárnost politiky své strany třeba na legendárních nákupních vozících s přezdívkou RVHP (ráno vyjedu, hovno přivezu), měl by si dát raději pozor, co říká a na koho tím cílí. Aby se mu to náhodou v budoucnu zase nevrátilo. Lapidárně to vyjádřil jeden z diskutujících pod záznamem z předvolebního brífinku ODS: „Proč si kupuje balenou vodu? A vůbec, proč blbě kecá?“