Nečas zahájil absurdní penzijní agitaci

Premiér vyhlásil informační kampaň za důchodovou reformu. Utratit hodlá 20 milionů.

foto: © ČTKČeská pozice

Podstata důchodové reformy spočívá v tom, že se ze státního pilíře přesune část peněz do soukromých penzijních fondů. Státní kasa o peníze přichází, soukromý sektor je získává. Kdo by měl tento proces propagovat? Logicky ten, kdo na něm vydělává. V Čechách mu reklamu zaplatí vláda.

Je zřejmé, že průběžný penzijní systém je problém. Mezi finančně zdatnějšími státními úředníky se o něm s pobavením hovoří jako o jednom velkém „letadlu“. Situace se řešit musí, otázkou samozřejmě je, jak.

Byl to Nečasův ústupek odborům a pseudostraně Věci veřejné, který z tzv. opt-outu, tedy vyvedení státních prostředků, udělal jen dobrovolnou záležitost. Původním záměrem byl opt-out povinný. Právě tato okolnost je odborníky nejvíce kritizována. Pokud by se vládě nechtělo naslouchat ekonomům domácím, vesměs těm, které si najmenovala do Národní ekonomické rady vlády, může snad dát na slova odborníků zahraničních. Na citelná rizika (že systém dobrovolným opt-outem příliš neušetří, ale může o dost přijít) upozorňuje třeba i zpráva Mezinárodního měnového fondu

Za inzertní přílohy ve většině českých deníků, za letáky, informační weby a televizní kampaně na podporu druhého pilíře hodlá vláda utratit 20 milionů

Premiér se přesto rozhodl své kroky nejen hájit, ale rovnou jim i dělat reklamu. A to nejen svými prohlášeními a mediálně avizovaným vstupem do druhého pilíře, ale rovnou zaplacenou. Za inzertní přílohy ve většině českých deníků, za letáky, informační weby a televizní kampaně plánuje vláda utratit 20 milionů korun.

V Česku dokážou státem placení manažeři vyhodit daleko větší sumy za daleko nesmyslnější kampaně. Nadmíru šikovní jsou v tomto ohledu například pracovníci Lesů ČR, které i přes svůj monopol umí za propagaci rozfofrovat řádově vyšší sumy. Jde však o princip. Na reformě vydělají soukromníci, ať si tedy zaplatí i reklamu a přesvědčí zákazníka sami, i když zákon jejich výdaje na propagaci fondů limituje.

Neméně diskutabilní je samotné načasování agitace za vstup do druhého pilíře. O potřebě důchodové reformy se hovoří už několik volebních období. Současný kabinet ji měl v plánu od samého počátku, parametry se schvalovaly ještě v době, kdy byl součástí kabinetu superguru Vít Bárta a jeho nahrávací studio VV. Proč tedy přichází kampaň až nyní?

Vysvětlení, že až nízký počet do druhého pilíře vstoupivších občanů přiměl vládu k akci, příliš neobstojí. Kdyby vláda udělala slušnou informační kampaň (která klidně mohla spočívat jen v lepší práci příslušných ministrů, ne v placení inzertních příloh) dřív, mohlo do druhého pilíře vstoupit víc než jen 20 tisíc lidí.

Takto to spíš vypadá, že Nečas a spol. pozvolna zahajují kampaň nikoli informační, ale pokoušejí se s ročním předstihem o kampaň předvolební. Včetně strašení, jak dopadnou lidé, kteří vládními plány opovrhnou. A to už jim daňový poplatník nemá platit vůbec.

JanH Nemýlíte. Nemýlíte. 17:57 17.4.2013

Počet příspěvků: 23, poslední 21.4.2013 05:56 Zobrazuji posledních 23 příspěvků.