Ceska Pozice

Nečas jednal o spojení ČD Cargo a polské PKP Cargo

Společná česko-polská firma by zdatně konkurovala největšímu evropskému nákladnímu přepravci Deutsche Bahn

István Léko 3.12.2010

ČD Cargo patří mezi pět nějvětších železničních nákladních přepravců v EU. foto: © ČTKČeská pozice

ČD Cargo patří mezi pět nějvětších železničních nákladních přepravců v EU.

Největší korporátní deal mezi Českou republikou a Polskem je na spadnutí. Co se v posledních letech nepodařilo společnosti ČEZ a dalším českým firmám v energetice, může vyjít Českým drahám na poli dopravy. Dcera Českých drah, společnost ČD Cargo, hodlá v roce 2011 spojit svoje aktivity s druhým největším evropským železničním nákladním dopravcem PKP Cargo.

Jednou z možností je účast českého dopravce na privatizaci polského obra. Cílem obou podniků je najít efektivní množnosti společného podnikání ve strategicky důležitém tržním prostoru, který spojuje západní Evropu s východní, především s Ruskem. Podle informací ČESKÉ POZICE se na tom dohodli premiéři obou zemí Petr Nečas a Donald Tusk letos 4. listopadu na společném jednání ve Varšavě.

Informaci ČESKÉ POZICI potvrdil generální ředitel ČD Cargo Jiří Vodička. „Pro ČD Cargo je klíčové držet vysoký objem přepravy. Proto je pro nás důležité hledat strategické spojence na zahraničních trzích. Logicky první volbou jsou národní železniční dopravci v Polsku a na Slovensku,“ řekl Vodička.

ČD Cargo již vedla jednání s velkými mezinárodními bankami, které by transakci financovaly, a zájem byl obrovskýVarianty spojení aktivit obou podniků budou brzy řešit ministři dopravy České republiky a Polska, pak se na obou stranách vytvoří pracovní týmy. Podle informací ČESKÉ POZICE však koupě stoprocentního balíku v PKP Cargo nepřipadá v úvahu. Zástupci ČD Cargo již dokonce vedli jednání s velkými mezinárodními bankami, které by transakci financovaly. A zájem prý byl značný. Problém s penězi by nastat neměl, jelikož jde o společný projekt mezi dvěma státem ovládanými podniky v oblasti perspektivního byznysu. V první fázi by transakce byla financovaná z úvěru, který by se po nějaké době, například dvou letech, pravděpodobně překlopil do dluhopisů.

O polského dopravce však má údajně zájem i evropská jednička Deutsche Bahn. Jenže její spojení s PKP Cargo by Evropská komise zcela jistě nepovolila, jelikož německý dopravce už nyní ovládá třetinu trhu EU. Polská vláda ještě nedávno uvažovala o tom, že by akcie společnosti PKP Cargo nabídla na varšavské burze investorům, ale od tohoto plánu již ustoupila.

PKP Cargo vznikla v roce 2001 v rámci transformace státních drah Polskie Koleje Państwowe (PKP). Převzala veškeré aktivity PKP v nákladní dopravě. V době svého vzniku neměla žádnou konkurenci v železniční dopravě věcí, a měla tedy stoprocentní podíl na polském trhu.

Od roku 2003 je umožněn volný přístup ostatních dopravců na železniční síť a tržní podíl PKP Cargo od té doby rychle klesá. V prvním pololetí 2006 mělo PKP Cargo 79 procent, přičemž v prvním pololetí 2005 to bylo ještě 85 procent. Nyní se tržní podíl společnosti pohybuje kolem 65 procent.

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.