Národnímu divadlu bude místo Černého šéfovat náměstek ministryně Sankot

Řízením instituce byl pověřen náměstek ministryně Martin Sankot. Zároveň bylo vyhlášeno uzavřené výběrové řízení na nového ředitele.

Ondřej Černý svůj mandát v Národním divadle, který mu měl skončit k 31. březnu 2013, již nedokončí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ondřej Černý svůj mandát v Národním divadle, který mu měl skončit k 31. březnu 2013, již nedokončí. | foto: © ČTK, montáž ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
Ondřej Černý svůj mandát v Národním divadle, který mu měl skončit k 31. březnu 2013, již nedokončí.

V pátečních dopoledních hodinách byl odvolán ředitel Národního divadla Ondřej Černý. Odvolací dokument byl doručen bez udání důvodu úředníky Ministerstva kultury ČR.  Odvolání Černého je mimo jiné výsledkem nedůsledných kroků ministerstva kultury v Národním divadle a Státní opeře Praha. Černý odmítal znovu měnit záměr sloučení obou scén, kterou připravilo minulé vedení ministerstva.

Řízením Národního divadla byl v pátek pověřen ekonomický náměstek ministerstva kultury Martin Sankot. Ministerstvo zároveň vyhlašuje uzavřené výběrové řízení na nového ředitele Národního divadla. Osloveny budou předem vytipované osobnosti, z nichž bude výběrovou komisí vybrán kandidát, který bude doporučen ministryni kultury Aleně Hanákové ke jmenování.

Dopis nepomohl

Ministerstvo kultury vyhlašuje uzavřené výběrové řízení na nového ředitele Národního divadla

Ještě v pátek ráno poslalo vedení Národního divadla (ND) ministryni kultury dopis (ve formátu PDF), který byl hraničním pokusem odvrátit odvolání Černého z funkce ředitele ND, k němuž mělo původně dojít příští týden. Hanákové v něm ND nabídlo argumenty, aby mohla odmítnout „nestandardní“ řešení situace v ND, jak ho připravoval ekonomický náměstek ministerstva kultury Martin Sankot a vypsat na funkci šéfa ND klasické výběrové řízení. Současný ředitel by v takovém případě pravděpodobně mohl dokončit alespoň svůj řádný mandát.

Ředitel Národního divadla Ondřej Černý, čtyři umělečtí šéfové souborů, šéfdirigent opery a dalších pět ředitelů všeho možného ministryni napsali, že jsou znepokojeni situací, kdy Národní divadlo dosud neví, kdo bude od 1. dubna 2013 jeho ředitelem, protože stávajícímu řediteli končí mandát k 31. březnu příštího roku.

Požádali ministryni, aby neprodleně „iniciovala proces výběru nového ředitele Národního divadla“ a hlavně, aby se „vystříhala jakýchkoliv nestandardních a nekoncepčních kroků v procesu výběru“ a kladla důraz na odbornou způsobilost příštího ředitele.

Tragikomedie kolem Národního

Situace v Národním divadle, o níž ČESKÁ POZICE mnohokrát psala, měla řadu paradivadelních rysů. Jasných a racionálních kroků v ní bylo málo. 

Přesně před rokem představil tehdejší ministr kultury Jiří Besser se svým náměstkem Radkem Zdráhalem záměr sloučit Národní divadlo se Státní operou Praha. Zatímco Národní divadlo v čele s Ondřejem Černým na něj mlčky přistoupilo, Státní opera z různých důvodů vytáhla do boje za svou samostatnost. Aniž by byly argumenty odpůrců sloučení řádně vypořádány, došlo 1. ledna tohoto roku k administrativnímu sloučení obou velkých divadelních domů.

V té době ale také razantního Bessera vystřídala na postu ministra kultury Alena Hanáková, která neměla v tomto směru jasný názor. Nejdříve v únoru vypsala výběrové řízení na nového ředitele ND, v němž jednou z podmínek bylo respektovat sloučení obou divadel, ale těsně před uzavřením ho znovu zrušila. O měsíc později musel rezignovat náměstek Zdráhal, druhý z „otců“ sloučení a takzvané transformace Národního divadla a Státní opery Praha.

Ondřej Černý věděl o tom, že náměstek Martin Sankot na nové koncepci pracuje, ale tvrdohlavě pokračoval v dalších „slučovacích“ krocích podle původního záměru

Ve „sloučeném“ kolosu ND s 1300 přepočtených pracovních úvazků a miliardovým rozpočtem mezitím ředitel Černý jel po písemném ujištění Hanákové, že se nic nemění, podle původního plánu. Převzal si administrativně Státní operu, spojil informační systémy obou divadel, šéf baletu Petr Zuska vytvořil nový velký baletní soubor. Šéf opery Rocc začal řídit spojené operní soubory.

Už v dubnu ale začali pod tlakem a argumenty odpůrců sloučení na ministerstvu kultury viditelně brzdit. Ministerstvo financí odmítlo uvolnit pro Národní divadlo navýšení mzdových prostředků, které bylo s původním konceptem spojeno. Ekonomický náměstek Martin Sankot posléze zveřejnil, že pracuje na jiném než stávajícím provozním modelu sloučeného Národního divadla a Státní opery. Ministerstvo kultury intenzivně jednalo s pražským magistrátem o převzetí původní Státní opery. Svoji představu o budoucnosti ND a Státní opery měl Martin Sankot představit příští týden.

Ředitel ND Ondřej Černý věděl o tom, že Sankot na nové koncepci pracuje, ale tvrdohlavě pokračoval v dalších „slučovacích“ krocích podle původního záměru a po svém. Na konci prázdnin byly spuštěny jednotné webové stránky ND, Černý jmenoval –navzdory Sankotovu varování – Jaroslava Kyzlinka šéfdirigentem Opery Národního divadla a před týdnem představil dramaturgický plán nové sezóny.

Odvolání Černého bylo na spadnutí

V posledních týdnech bylo jasné, že odvolání Ondřeje Černého z funkce ředitele ND je na spadnutí. Naopak jasné nebylo, co bude dál. Jak ministryně kultury vybere nového šéfa ND a kdo se jím stane. to se v pátek „rozseklo“. „Krizovým“ ředitelem ND se stal náměstek Hanákové Martin Sankot. Měl by se pokusit stabilizovat situaci především v opeře, která se podle zpráv z divadla pod vedením Slovince s uměleckým jménem Rocc nachází ve stavu chaosu. Toto řešení mělo své „ale“. Ekonom Sankot totiž nemá s řízením divadla žádné zkušenosti.

Bylo víceméně jasné, že Ondřej Černý jako ředitel příspěvkové organizace ministerstva kultury, jejímž přímým nadřízeným od začátku léta byl právě ekonomický náměstek Sankot, tahá za kratší konec.

Černý pravděpodobně opíral své naděje o Alenu Hanákovou, kterou do funkce vyslali Starostové a nezávislí (STAN), zatímco Martin Sankot je spíše mužem Miroslava Kalouska (TOP 09). A zájmy obou půlek uskupení TOP 09/STAN se na půdě ministerstva kultury leckdy kříží. Situace byla však příliš složitá a hrálo v ní roli tolik osobních zájmů, ambicí a názorů na to, jak má ND a SOP fungovat, že se rozhodně nedá odvolání Ondřeje Černého interpretovat jen jako vnitrostranický spor, i když i tyto momenty se daly vysledovat.

Pan ředitel Černý zkrátka v posledních měsících, asi i vědomě, hrál vabank.