Nakupujte levně v pražském dopravním podniku! Zn.: Opravny tramvají

Bývalý šéf dozorčí rady DPP a padlý politik pražské sociální demokracie Karel Březina nechce mít s nevýhodným „dealem“ nic společného.

Ovládá bývalý ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák základní matematické operace alespoň natolik, aby dokázal spočítat, že 238 milionů je výrazně méně než 851 milionů? Zřejmě nikoli. Úterní Hospodářské noviny (HN) totiž informovaly, že dopravní podnik hlavního města (DPP) se chystal uskutečnit pro městskou firmu velmi nevýhodný prodej svých tramvajových opraven, do jejichž rekonstrukce v minulosti investoval 851 milionů korun. Prodat je měl za pouhých 238 milionů korun firmě Škoda Transportation, jejímž spolumajitelem je Dvořákův známý Tomáš Krsek.

Na vytvoření rámcové smlouvy mezi DPP a Škodou Transportation se podle HN podílela známá pražská advokátní kancelář Šachta & Partners. A téměř „upečený“ obchod zastavila loni v prosinci pražská radnice pod novým vedením ODS a TOP 09. Bývalý šéf DPP Dvořák se hájí takzvanými odpisy majetku a posudky auditorské firmy Deloitte a ČVUT, které se zabývaly výhodností prodeje. Experti z ČVUT prý spočítali, že dopravní podnik ušetří osm milionů korun ročně, když dílny prodá a tramvaje bude opravovat Škoda. Šéf opraven Milan Slunečko však HN řekl, že DPP by prodejem dílen přišla o nemalé zisky ze zahraničních zakázek – například o modernizaci vozů pro ukrajinský Charkov.

Bývalý šéf DPP Martin Dvořák se hájí takzvanými odpisy majetku a posudky auditorské firmy Deloitte a ČVUT, které se zabývaly výhodností prodeje

Prodej opraven Škodě Transportation podle HN posvětily ještě před „převratem“ na pražské radnici představenstvo i dozorčí rada DPP. „Nebylo by to asi úplně nejšťastnější řešení pro dopravní podnik, ale rozhodnutí musí být podložené seriózní analýzou,“ řekl HN nový radní pro dopravu Josef Nosek (ODS). Na dotaz ČESKÉ POZICE, zda se už minulé vedení pražské radnice (ODS a ČSSD) mohlo (a především mělo) zasadit o kontrolu této transakce a zastavit ji, Nosek odpověděl, že neví. A dodal, že otázka prodeje opraven byla několikaletou záležitostí. O jejich prodeji Škodě Transportation by hlavní město mělo podle Noska rozhodnout do několika týdnů.

Já nic…

Co na nevýhodnou smlouvu říká bývalý radní pro dopravu a expředseda dozorčí rady DPP Karel Březina (ČSSD)? „Nebyl jsem příznivcem outsourcingu. Proto jsem zavedl systém několikastupňového posuzování. Muselo to být posouzeno poradenskou institucí, poté ČVUT. Muselo to být projednáno s odborovými organizacemi. Následně to muselo schválit představenstvo, poté dozorčí rada a nakonec valná hromada,“ dozvěděla se ČESKÁ POZICE od padlého politika pražské ČSSD. Na otázku, zda mu nepřišlo divné, kolik DPP do opraven investoval a za jak nízkou částku se opraven chtěl zbavit,  Březina vyhýbavě odpověděl: „Já jsem tato dvě čísla neposuzoval, neboť v té době byl proces teprve v orgánech. Hlavním tehdejším argumentem byla nevytíženost areálu a jeho ekonomika.“

K případu nechce znát ani bývalý předseda dozorčí rady DPP Miloslav Ludvík (ČSSD), který do funkce nastoupil po Březinovi loni v dubnu a odstoupil v prosinci. Jak uvedly HN, Ludvík si na detaily ze zasedání, na kterém rada o zakázce rozhodovala, nepamatuje. ČESKÁ POZICE se zkoušela zeptat na podrobnosti k této kauze i Davida Vodrážky (ODS), dosud člena dozorčí rady DPP, ten však na nás dotaz nereagoval. Co asi během jednání dozorčí rady dělali političtí velikáni, jako je Milan Richter, Dalibor Mlejnský, Marek Ječmének (všichni ODS) či Antonín Weinert (ČSSD), které nová koalice na pražská radnici loni v listopadu z dozorčí rady vypoklonkovala? A jak ji dnes vnímají? Stejně jako v případě jiných kauz se pravděpodobně v jejím důsledku ocitají v říši divů.

Počet příspěvků: 1, poslední 22.2.2012 10:12 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.