Nad kolejemi má dohlížet Energetický regulační úřad

Konkrétní náplň nové činnosti úřadu řešil náměstek ministerstva dopravy Miloslav Hala s předsedkyní ERÚ Alenou Vitáskovou.

foto: Š ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Ministerstvo dopravy připravuje legislativní úpravy, jejichž cílem je mimo jiné zřízení nezávislého orgánu, který se bude zabývat regulací na trhu železniční dopravy. Podle informací ČESKÉ POZICE z důvěryhodného zdroje bude nad kolejemi dohlížet s největší pravděpodobností Energetický regulační úřad (ERÚ), který již podobnou funkci zastává na trhu s energiemi.

Česká republika tedy půjde cestou, kterou se vydalo například Německo, kde má jedna agentura na starosti regulaci trhu s elektřinou i plynem, telekomunikacemi a také poštovního a železničního trhu. U nás zatím regulační funkci zastává z větší části ministerstvo dopravy. Tím se ale dostává do střetu zájmů, protože je vlastníkem společnosti České dráhy, tedy jednoho z hráčů na liberalizovaném trhu.

O chystané změně v dohledu nad železniční dopravou jsme informovali v článku: Stát chystá nový regulační úřad pro dopravu.

Nad náplní nové funkce úřadu se již náměstek ministerstva dopravy Miloslav Hala v uplynulých dnech sešel s předsedkyní ERÚ Alenou Vitáskovou. Informaci ČESKÉ POZICI nepřímo potvrdila vedoucí oddělení komunikace úřadu Eva Jelínková: „V této věci je ERÚ – jako regulační orgán v oblasti síových odvětví – připraven spolupracovat s pověřeným ministerstvem na této nové roli.“

Rovné podmínky pro všechny

Také náměstek Hala vidí ERÚ jako nejvhodnějšího kandidáta. „Tento úřad je síový, stejně jako je síová dráha. Také už prokázal, že tuto funkci zvládá,“ uvedl. Definitivní rozhodnutí ale podle něj zatím nepadlo a stále je ve hře například zřízení úplně nového regulačního úřadu. Rozhodnutí musejí potvrdit poslanci a senátoři schválením připravované novely zákona o drahách.

Konečné rozhodnutí musí potvrdit Parlament schválením připravované novely zákona o draháchPodle ministerstva se zřízením nezávislého centrálního regulátora vytvoří rovné podmínky pro všechny účastníky trhu. „Nezávislost je bezesporu obrovskou výhodou, protože bude zajištěno spravedlivé rozhodnutí, aniž by byl úřad s kýmkoliv personálně či majetkově propojen. I z tohoto důvodu nevidíme na zřízení regulačního orgánu negativa,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

Regulátor by měl například dohlížet nad veřejnými soutěžemi nebo stanovovat cenu za dopravní cestu. Měl by také odstranit případné střety zájmů a zajistit nediskriminační přístup ke kolejím. Jeho zřízení vyžaduje také Evropská komise jako jednu ze základních podmínek pro plnou liberalizaci evropského železničního trhu.

Regulátor by měl ukončit spory

Tlak na vznik nového úřadu zesílil po sporech společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury s Českými drahami (ČD) kvůli veřejným zakázkám na rychlíkové tratě. ČD se kvůli první zakázce na trasu Olomouc – Krnov dokonce soudí se svým zřizovatelem – ministerstvem dopravy – a podaly podnět k antimonopolnímu úřadu, čímž tento tendr zastavily.

Šéf Českých drah Petr Žaluda napadá zakázku hlavně proto, že ČD jsou podle něj při tendrování znevýhodněny. „My se například při nákupu lokomotiv musíme řídit zákonem o veřejných zakázkách a konkurence nikoliv, takže jsme nestihli včas vysoutěžit lokomotivy, abychom splnili podmínky tendru vyhlášeného ministerstvem dopravy,“ uvedl již dříve pro ČESKOU POZICI Žaluda.

„Pokud hejtmani nevytendrují do šesti let všechny tratě, může se jim doprava v krajích úplně zastavit,“ varuje Radim JančuraTeď mu svítá naděje, že by podmínky soutěží mohly být nastaveny spravedlivěji. Proto jsou dráhy s pokrokem v jednáních ministerstva spokojeny. „Po vzniku nezávislého regulátora voláme už dlouho, zvláště s ohledem na otevírání trhu. Jde také o jednu z podmínek vyžadovaných EU,“ uvedl mluvčí drah Petr Šáhlavský.

Vítá ho také Radim Jančura, přestože pro jeho RegioJet se prý příliš měnit nebude. „Povinnost tendrovat byla vždy, jen nebyla jasně napsaná v platném evropském nařízení,“ uvedl podnikatel pro ČESKOU POZICI. Existence regulačního úřadu by podle něj spíše mohla donutit české hejtmany, aby nyní tendrovali každou tra. „Toto je extrémně důležitý vzkaz našim hejtmanům, kterým České dráhy tvrdí opak, že se tendrovat nemusí. Hejtmani mají už jen šest let, aby vytendrovali celou železnici. Pokud tak neučiní, může se jim doprava v krajích úplně zastavit,“ varoval Jančura.

Počet příspěvků: 1, poslední 12.2.2013 09:34 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.