Mýtný harmonogram drhne

Resort dopravy nestíhá termíny v plánu, jak najít nového „výběrčího“ mýta na silnicích. Kapsch tak může získat dalších pár měsíců lukrativního byznysu, i když v novém tendru neuspěje.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit? | foto: ČTKČeská pozice
Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit?

Jak dlouho bude v Česku vybírat miliardy z mýta rakouská společnost Kapsch? Smlouvu má do konce roku 2016. Kroky resortu dopravy ale vedou k tomu, že k 1. lednu roku 2017 nebude nový systém výběru „kamionového desátku“ hotový. A Kapsch tak může získat ještě pár měsíců navíc v lukrativním byznysu, i když třeba v tendru neuspěje.

Ministr Antonín Prachař oznámil, že první klíčový krok pro to, aby mohl být vybrán nový mýtný systém, učiní až příští týden. Tehdy vybere na základě doporučení hodnoticí komise projektového manažera, který má státu vlastně vymyslet, jak by měl po roce 2016 mýto vybírat. A pak má připravit zadávací dokumentaci pro samotný tendr, v němž se bude rozhodovat o tom, kdo bude vládnout dálničním miliardám, kdy jen vloni mýtem proteklo 8,5 miliardy korun, dalších deset let.

Ministr dopravy pochybnosti nepřipouští

Ministr již o bezmála měsíc zmeškal svůj vlastní termín. Podle zadání v tendru na projektového manažera měla být smlouva uzavřena nejpozději do konce září. A kvůli tomu se bude zpoždění nabalovat dál. V témže dokumentu se totiž předjímá, že pokud nebude kontrakt uzavřen včas, má projektový manažer dostat přiměřený čas navíc na plnění dalších úkolů.

Prachař pochybnosti, že se tendr k mýtu nestihne včas, zatím nepřipouští. „Máme ještě dva roky a dva měsíce před sebou.“

Prachař pochybnosti, že se tendr k mýtu nestihne včas, zatím nepřipouští. „Máme ještě dva roky a dva měsíce před sebou,“ uvedl ministr. Jenže ty mohou uběhnout velmi rychle. Zvlášť pokud se neúspěšní uchazeči z tendru na projektového manažera a zejména pak ze samotného mýtného tendru budou odvolávat k antimonopolnímu úřadu. Navíc od vyhlášení vítěze nesmí ministerstvo s projektovým manažerem 15 dní smlouvu uzavřít, než se vypořádá s případnými námitkami.

Na ministra si chce kvůli mýtu posvítit i premiér Bohuslav Sobotka. „Musíme mít jistotu, že se to stihne. Na ministerstvu dopravy se musejí některé věci pohnout,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Bude zrušen tendr?

Prachař s výběrem projektového manažera nechvátal. Hodnoticí komisi ustavil až měsíc poté, co resort dostal nabídky uchazečů. Nyní navíc rozhodnutí o tom, kdo má zpracovat zadávací dokumentaci, posunul až na čas po volbách, v nichž usiluje o senátorský post. To nahrává spekulacím, že by mohl být tendr úplně zrušen.

Ministerstvo je ochotno zaplatit maximálně sto milionů korun. Nejdražší nabídka je přitom necelých 75 milionů a nejlevnější pak 23,5 milionu. Výběrová komise by tak mohla zjistit, že jsou nabídky neporovnatelné.

K tomu by mohl vést například velký rozptyl cenových nabídek, které šestice uchazečů doručila. Ministerstvo je ochotno zaplatit maximálně sto milionů korun. Nejdražší nabídka je přitom necelých 75 milionů a nejlevnější pak 23,5 milionu. Výběrová komise by tak mohla zjistit, že jsou nabídky neporovnatelné, protože si každý uchazeč zadání, které je podle kritiků vágní, vyložil po svém.

Tím, že se výběr manažera oddaluje, nebude muset vítěz například odevzdat zadávací dokumentaci pro velký tendr na konci března. Tím se pak zřejmě posune i zahájení tendru, které je naplánováno na počátek května a vítěz má být pak znám na konci roku. Když se tento termín posune, nestihne pak vítěz systém odevzdat k poslednímu listopadu 2016 ke zkušebnímu provozu. A bez alespoň měsíce testování se sotva spustí ostrý provoz v lednu.

Hlavní rozhodnutí chybí

Kapsch je samozřejmě připraven na prodloužení své smlouvy přistoupit. „Stát by v takovém případě musel důkladně vyjednat přehodnocení provozních nákladů. V roce 2005 nebyly žádné zkušenosti. Teď má stát běžící systém s vyškolenými pracovníky. I firmy, které s námi systém realizovaly a provozují, teď mají úplně jiné možnosti nabídnout nové, daleko výhodnější podmínky pro stát,“ uvedl generální ředitel Kapsche v Česku Karel Feix. Dodal, že Kapsch se rozhodně připravovaného tendru zúčastní.

Ministerstvo zatím ovšem neudělalo ten nejdůležitější krok, a to, co konkrétně bude chtít po roce 2016 zpoplatnit. Tedy na kterých silnicích se má vybírat. Tím nechává doprava projektovému manažerovi velmi volnou ruku v tom, jak se vypořádat s analýzou technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Tedy sestavit ji tak, aby nahrávala konkrétním dodavatelům.

Ministr to samozřejmě odmítá a dušuje se, že politického rozhodnutí, které silnice mýtem zatížit, rozhodně na manažerovi nenechá. Otázkou zůstává, zda bude stát požadovat veškeré služby od jednoho poskytovatele, jak je to v současnosti, nebo půjde cestou rozdělení na logické celky. Půjde například o oblast provozu technologie, bankovních služeb, auditu a služeb pro dopravce, dodal ministr. Také je možností, že mýtné brány bude nadále provozovat konsorcium Kapsche na dnes zpoplatněných asi 1500 kilometrech. A pro další zpoplatňované silnice bude systém separátní. To by ale znamenalo, že každé vozidlo by mělo dvě palubní jednotky a autodopravci by platili mýtné do dvou různých sítí služeb.

Jistota jen do konce roku 2016

„Musíme mít jistotu, že se to stihne. Na ministerstvu dopravy se musejí některé věci pohnout.“

Předseda české vlády Bohuslav Sobotka o hledání nového provozovatele mýtného systému. Současná smlouva s rakouskou společností Kapsch vyprší na konci roku 2016.

Co s branami

Dalšími variantami řešení je vytvoření hybridního systému, který by využil už stojící mýtné brány. To by pak bylo nutné opět zapojit Kapsch. Nebo vybudování systému zcela nového, který brány částečně zapojí. Tím by Ředitelství silnic a dálnic zůstalo v ruce asi 50 procent bran, pro něž by nemělo využití. Tím operuje také Kapsch. „Nechci vystupovat proti tendru na nového provozovatele mýta nebo jeho částí. Jen nahlas říkám, že nelze mluvit o tendru na mýtný systém, s důrazem na slovo systém. Česko už osm let funkční celorepublikový mýtný systém má. To nejsou jen mýtné brány, ty tvoří jen pětinu systému. Stát si mýtný systém zaplatil, má jej v majetku s trvalou minimálně pětimiliardovou hodnotou a schopností dál vybírat peníze – a to se nezmění s koncem naší provozní smlouvy za dva roky,“ upozorňuje Feix.

V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Celkově už přineslo okolo 56 miliard korun, jeho provoz pak spolkne 20 procent vybrané sumy.

Plán ministerstva dopravy na nového provozovatele mýta

  • 30. září 2014

Výběr vítěze tendru na projektového manažera, který má připravit zadávací dokumentaci tendru na provozování systému po roce 2016 a uzavření smlouvy – pokud k tomu nedojde, mají se předjednávat následné termíny.

  • 31. března 2015

Projektový manažer má odevzdat kompletní zadávací podmínky pro tendr na výběr mýta po roce 2016.

  • 1. května 2015

Má být zahájeno výběrové řízení na mýto

  • 31. prosince 2015

Má být dokončen výběr dodavatele mýtného systému a uzavřena s ním smlouva.

  • 30. listopadu 2016

Má být systém dokončen a o den později uveden do zkušebního provozu. Testovací fáze tak má trvat jen jeden měsíc. Obvyklé je přitom testování dva až šest měsíců. Jakékoli zdržení v předchozích bodech, třeba podáními k antimonopolnímu úřadu, bude znamenat pozdní start výběru mýta dle nového systému.

  • 1. ledna 2017

Má začít ostrý provoz s novým provozovatelem či dodavatelem mýtného systému.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.