Mystifikace před tendrem na mýtné

Sílí negativní kampaň vůči výběru mýta na komunikacích nižších tříd. Zastánci mikrovlnné technologie tvrdí, že se nevyplatí.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit? foto: ČTKČeská pozice

Na dálnicích a rychlostních komunikacích se nyní používá mikrovlnná technologie dodaná firmou Kapsch. Přijde změna na satelit?

Ministerstvo dopravy má brzy vyhlásit tendr na rozšíření mýta na silnice prvních a nižších tříd pro automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Cílem vlády je získat další peníze, které by se pak použily na opravy silniční sítě. Jenže s tím, jak se blíží termín vypsání tendru, v médiích sílí účelová negativní kampaň vůči výběru mýta na těchto komunikacích. Zejména vůči satelitnímu systému, který se logicky nelíbí zastáncům mikrovlnné technologie. V tendru, který je otevřen všem technologiím, se totiž podle informací ČESKÉ POZICE hraje o více než o zpoplatnění silnic nižších tříd – má se rozhodnout i o tom, jakým způsobem se bude vybírat mýto po roce 2016, kdy vyprší nynější smlouva s firmou Kapsch.

Největší mystifikací, na níž skáčou i někteří politici, je, že v případě celoplošného zpoplatnění budou některé komunikace prvních tříd a všechny nižší prodělečné. Náklady na provoz systému u silnic druhých a třetích tříd prý proto uhradí kraje, nebo se zde mýto vůbec nebude vybírat a použijí se pouze zákazové značky.

U satelitní technologie se náklady na rozdíl od mikrovlnného systému neodvíjejí od počtu kilometrů, ale od počtu zpoplatněných vozidel„Prodělečnost výběru mýta na některých komunikacích je charakteristická pouze pro mikrovlnný systém s ohledem na jeho technologickou a finanční nevhodnost pro celoplošné zpoplatnění. U satelitní technologie je tento argument zcela nesmyslný, protože náklady na mýto se na rozdíl od mikrovlnného systému neodvíjejí od počtu kilometrů, ale zejména od počtu zpoplatněných vozidel. Pak je systém buď prodělečný jako celek, nebo naopak jako celek vydělává,“ řekl ČESKÉ POZICI Vladimír Vejvoda, předseda představenstva české společnosti Princip, která se svojí unikátní technologií zvítězila v tendru na dodávky satelitních jednotek pro slovenského provozovatele mýta, společnost SkyToll.

Pro Českou republiku při existujícím počtu zpoplatněných vozidel přibližně platí, že budování satelitního systému je rentabilní již při zpoplatnění 800 kilometrů bez rozdílu kategorie silnice. Nad 800 kilometrů jsou náklady na rozšíření minimální a výdaje na provoz zanedbatelné.

3,3 miliardy ročně navíc

V novém tendru, jehož termín vypsání zatím není znám, půjde o zpoplatnění zhruba 5500 kilometrů silnic první třídy a dalších tisíců kilometrů druhé třídy. „Lze tedy korektně prohlásit, že v případě zpoplatnění silnic první třídy satelitním systémem je zpoplatnění silnic druhé a třetí třídy prakticky zadarmo a bez nákladů. Provoz celoplošného mýta na silnicích první třídy a nižších včetně rozpuštěných pořizovacích nákladů by nepřekročil 30 procent z výnosů,“ tvrdí Vejvoda.

Účinnost by podle Vejvody byla vyšší než u současného mikrovlnného systému na dálnicích a pokud by se satelitní systém rozšířil i na ně a na rychlostní komunikace, podíl celkových pořizovacích a provozních nákladů by klesl pod deset procent z výnosů. Z prvních tříd by stát získal výnos zhruba tři miliardy korun ročně, z druhých tříd přibližně 300 milionů.

Zpoplatnění pouze vybraných komunikací v některých krajích je pro živnostníky diskriminující Další často používaný argument neúnosné daňové zátěže drobných živnostníků má podle Vejvody pouze emotivní charakter. „Z hlediska ekonomického dopadu na koncové ceny služeb a zboží je zcela irelevantní. Naopak zpoplatnění pouze vybraných komunikací v některých krajích, jak propagují zastánci mikrovln, je pro živnostníky značně diskriminující z hlediska geografického místa podnikání. Navíc nemá naprosto žádný regulační efekt,“ argumentuje Vejvoda. Časové zpoplatnění je podle něj diskriminační a nerespektuje skutečně ujeté kilometry. Tak, jak je nyní zastánci mikrovln navrhují, by nemělo pro stání pokladnu a dopravní infrastrukturu valný efekt.