Ministryní školství může být i Kačenka Klasnová, Bártova žena. Nesmějte se tomu!

Nového ministra školství čeká zejména náprava evropských fondů, vysokoškolská reforma a srovnání odborně zbídačeného úřadu.

Spolu do vlády? Vít Bárta musel kvůli nařčení z korupce opustit post ministra dopravy, ale mohl by vrátit rodinu do vlády. Bude jeho manželka šéfovat školství? foto: © repro KaterinaKlasnova.czČeská pozice

Spolu do vlády? Vít Bárta musel kvůli nařčení z korupce opustit post ministra dopravy, ale mohl by vrátit rodinu do vlády. Bude jeho manželka šéfovat školství?

Právě se rozhoduje o budoucnosti vašich dětí a vnoučat. Kdo bude nově „orchestrovat“ ministerstvo školství? Poté, co se zásadový ochránce učitelů Josef Dobeš (VV) rozhodl čestně rezignovat (když obratně vytěsnil 242 svých prohřešků), nám Věci veřejné vybírají jeho nástupce a nově chtějí přepsat i koaliční smlovu. Odborníků prý mají dost. Dva z nejvýznačnějších expertů disponují dokonce zkušenostmi se středním školstvím: místopředsedkyně VV Dagmar Navrátilová učila na gymnáziu a Milan Šťovíček řídil střední odbornou školu v Litvínově a také tam starostoval. Může to ale stačit na ministrování celého resortu od mateřinek po superlasery?

V pondělí vytáhla vicepremiérka Karolína Peake (VV) z rukávu další eso – vystudovanou doktorku teologie Kateřinu Klasnovou, jejíž rigorózní práci o 105 stranách s názvem Pojetí soterologie v antických mysterijních kultech (2004) loni cupoval server Aktuálně.cz, neboť prý opisovala jen ze čtyř základních zdrojů – učebnic. Sličná religionistka má zkušenosti i jako novinářka, vedla totiž časopis Pražan. Je manželkou superguru Víta Bárty (VV).

Když Josef Dobeš odstoupil, redakce ČESKÉ POZICE se na interní poradě bavila odhady, který stranický odborník asi školství převezme. Za největšího favorita jsme považovali Michala Babáka, který by během pár měsíců opravil evropské fondy, našel 2,5 miliardy pro učitele a z tiskovky zamával i mamince.

Za největšího favorita jsme považovali Michala Babáka, jenž by opravil evropské fondyNyní ale žerty stranou: pokud by úřad v Karmelitské „orchestrovala“ ThDr. Klasnová-Bártová, asi těžko bychom se dočkali změny not, jako tomu bylo v přípravě Dobešových stamilionových Individuálních projektů národních (IPn), jež mají přesunout stamiliony korun z evropských dotací do těch správných kapes. Server Motejlek.com svého času u projektu OKNO natvrdo napsal, že „Bárta oblézá česká média s tím, že jim přihraje stovky milionů z evropských fondů“.

Přímé vedení, už bez Vítkova fámula?

Definitivní jméno ministra/ministryně se prý od véček dozvíme možná do deseti dnů. To už budeme vědět i více o soudním procesu s démonizovaným Vítem Bártou. „Takže teď už bude řídit školství rovnou Bárta – ani k tomu nebude potřebovat žádného fámula. Jestli to myslí vážně, bylo by už od ,veverek‘ poctivější instalovat na šéfa rovnou Vítka. Nakonec, při jeho schopnostech to bude moct klidně řídit i z vězení,“ reagoval na možné instalování Klasnové jeden ze zdrojů ČESKÉ POZICE.

Je pravdou, že s véčkaři se novináři nenudí. Po pondělní relaci Radiožurnálu, kde zazněla první zmínka o možném přesunu Bártovy manželky na ministerstvo školství, se objevovaly veselé vzkazy i na Facebooku. „Chtěl bych dělat školství, závidím témata,“ napsal třeba redaktor ČTK, který má – žel – na starost jiný obor. A publicista Miloš Čermák přidal rovnou krátký vtip: „Mattel oznámil, že v souvislosti s událostmi v české politice už brzy představí nový model panenky Barbie, nazvaný ,ministryně školství‘.“

Výměna na postu ministra by to byla skutečně jen kosmetická. Poslankyně Navrátilová je rozhodně milá a nejspíše i slušná dáma, která by ale v postdobešovsky rozklíženém křesle vydržela útoky médií, opozice i koalice asi tak dva měsíce. Maximálně tři. A Klasnová by jen stěží změnila nastavené podpisově-organizační struktury úřadu; asi jde pouze o pokusný balónek. Zbývá doufat, že to předseda Radek John, který Bártovi šéfuje, jak přeci víme od soudu, myslel vážně, když hovořil o možném „angažmá nestraníka“. Odborníka.

V akademicko-politických kuloárech, jak již ČESKÁ POZICE informovala, se objevují spekulace o dvou jménech nynějších náměstků: profesora Ivana Wilhelma, jenž má na povel vysoké školy, a náměstka pro legislativu Jiřího Nantla. Těžko předjímat, jakého ministra českým učitelům a žákům koalice vybere, ale úkolů má mraky. Společnost EDUin, jež se zaobírá vzděláváním, je v tiskové zprávě shrnula do šesti bloků.

Co čeká ministra/ministryni školství:

Prvořadé je prý vyřešení dvou problémů. „Tím prvním je čerpání evropských fondů; tady je rychlá náprava nad síly sebelepšího ministra. Je třeba ve spolupráci s ministerstvy financí a místního rozvoje realisticky posoudit, kolik peněz opravdu jsme schopní pro školství čerpat, a zbytek převést do jiných operačních programů,“ uvádí EDUin.

Druhou šlamastykou je personální situace na ministerstvu. Za dvacet měsíců Dobešova působení „se podařilo rozprášit podstatnou část odborných složek ministerstva a náprava tohoto stavu je práce na dlouhou dobu. Nelze čekat, že nový ministr může situaci obratem zlepšit“. Další úkoly:

  • Stav reformy vysokého školství. Pokud nezíská nová ministryně (ministr) jasnou důvěru rektorů a mandát k provedení „velké“ reformy, je třeba postupovat minimální cestou prozatímních řešení. Tedy ujasnit pozici a autoritu Akreditační komise, vyřešit problematiku finanční pomoci studentům i bez zavedení školného, jít cestou kontraktového financování vysokých škol.
  • V oblasti základního školství zvážit zavedení plošných testů v pátých a devátých třídách. Dopracovat standardy tak, aby obsahovaly všechny žádoucí znalosti, dovednosti a kompetence žáků, a zavést pravidelné a systematické zjišťování výsledků vzdělávání prostřednictvím výběrových šetření.
  • Po druhém ročníku státní maturity nechat udělat nezávislý audit celého projektu a zvážit nutné změny, které by umožnily dělat středoškolskou zkoušku efektivněji a levněji.
  • Na všech typech škol se zaměřit na metodickou podporu učitelů, kterým je třeba systematicky pomáhat při práci s méně nadanými žáky. Tady jim chybí kvalitní hodnotící nástroje i návody, jak postupovat, aby se výsledky žáků zlepšovaly.

A dovolíme si přidat ještě jeden bod: Užívat méně často zájmeno JÁ.

Počet příspěvků: 2, poslední 27.3.2012 12:30 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.