Ministerstvo obrany hledá partnera pro LOM Praha. Bude to Honeywell?

Generální sekretář ministerstva obrany Jan Vylita nevyloučil možnost, že by si stát podržel v podniku jen takzvanou zlatou akci.

Kdo získá LOM Praha? Zájemců by mohlo být víc, ale favoritem je americký zbrojařský gigant Honeywell. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kdo získá LOM Praha? Zájemců by mohlo být víc, ale favoritem je americký zbrojařský gigant Honeywell. | foto: © ČESKÁPOZICE, Jan KunderaČeská pozice
Kdo získá LOM Praha? Zájemců by mohlo být víc, ale favoritem je americký zbrojařský gigant Honeywell.

Strategický podnik LOM Praha, který armádě zajišťuje opravu a modernizaci letadel i vrtulníků a zaměstnává 980 lidí, čeká na jasnou zprávu, co s ním zřizovatel, ministerstvo obrany, zamýšlí. Bílá kniha o obraně sice počítá s tím, že opravárenský podnik projde restrukturalizací a očištěním o nadbytečný majetek i vedlejší služby, zatím však není zřejmé, co konkrétně vedení resortu zamýšlí.

Ve zbrojařské komunitě kolují spekulace, že jednou z variant je privatizace. Podle informací ČESKÉ POZICE v této souvislosti letos v červnu navštívili centrálu americké společnosti Honeywell zástupci ministerstva obrany. A s celosvětově významným hráčem leteckého a obranného průmyslu dosahujícího ročních tržeb 37 miliard dolarů měli jednat o strategickém vstupu do státního podniku LOM Praha. Setkání, jež proběhlo v americkém Morristownu, se zúčastnil první náměstek ministra obrany Jiří Šedivý, generální sekretář úřadu Jan Vylita a vojenský diplomat Martin Dvořák.

Prodej oficiálně není na pořadu dne

Podle oficiálních vyjádření však bylo cílem schůzky něco jiného. Mluvčí resortu Jan Pejšek potvrdil, že Šedivý s Vylitou v USA skutečně byli. „Jednali s Honeywellem o strategické spolupráci, zejména o výcviku zahraničních pilotů v Centru leteckého výcviku. Otázka možného prodeje LOM Praha není na pořadu dne,“ napsal Pejšek. „O budoucnosti LOM Praha se nejednalo. Šlo o spolupráci při výcviku pilotů, kde obě firmy spolupracují,“ upřesnil pro ČESKOU POZICI ministr obrany Alexandr Vondra.

Proti tomu nicméně stojí úvaha, proč se kvůli výcviku pilotů do Honeywellu vydala delegace z obrany na úrovni prvního náměstka ministra? „Státní podniky spadají pod generální sekretáře. U Vylity bych proto cestě rozuměl. Zvláštní však je, proč sebou neměli experty na letectví a výcvik, když byli jednat pouze o těchto věcech,“ řekl ČESKÉ POZICI zdroj obeznámený s děním na ministerstvu obrany, který nechtěl být jmenován.

V případě změny vlastníka podniku by bylo nutné od výrobců znovu získat nejrůznější certifikace, které jsou nezbytnou součástí pro opravu letecké techniky

Další argument, který hovoří ve prospěch toho, že se v USA hovořilo nejen o výcviku, poskytl LOM Praha. „Na zmíněném setkání zástupci LOM Praha nebyli přítomní,“ potvrdila tisková mluvčí státního podniku Martina Fišerová. Přitom Honeywell si u LOM Praha nedávno objednal výcvik afghánských a amerických pilotů a leteckého personálu. Trénink, který začal v červenci a skončí v září, probíhá v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Fišerová rovněž upozornila, že v případě změny vlastníka podniku by bylo nutné od výrobců znovu získat nejrůznější certifikace, které jsou nezbytnou součástí pro opravu letecké techniky. A to je proces na řadu měsíců.

Byrokratické kolečko v případě, že by se ministerstvo obrany skutečně  v budoucnu rozhodlo změnit vlastníka LOM Praha, je však ještě delší. Nejprve by ministr obrany musel získat pro tento záměr souhlas vlády. Co by následovalo? „Před vlastní privatizací je nutné připravit transformační projekt, přetvořit státní podnik na akciovou společnost a vypsat veřejnou soutěž. To rovněž zabere mnoho měsíců,“ řekl ČESKÉ POZICI Karel Dřevínek z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges, který se podílel na transformaci státního podniku Správa Letiště Prahana na akciovku Letiště Praha.

Ministerské dilema

Především vzhledem k citelným rozpočtovým škrtům hledá obrana vnitřní úspory a snaží se snížit objem služeb a oprav, které nakupuje u svého podniku. „S tím souvisí i to, jestli to bude i nadále státní podnik, nebo akciová společnost, v níž si stát ponechá většinu akcií či takzvanou zlatou akcii. Všechny tyto možnosti jsou otevřené,“ připustil pro ČESKOU POZICI generální sekretář Vylita. Dodal zároveň, že by se tak stalo s ohledem na ošetření specifických potřeb armády a po důkladné analýze.

Ministerstvo si uvědomuje nebezpečí, jež obnáší závislost státního podniku na armádních zakázkách. Pokud se totiž omezí přístup zahraničních klientů a zakázek ubude, jejich cena stoupne, neboť se do ní ve zvýšené míře promítnou režijní náklady. To by se však následně promítlo i do zvýšených nároků na rozpočet obrany, která naopak hledá způsoby, jak vyjít s tenčícími se zdroji. Logicky tedy vyvstává poptávka po případném vstupu soukromého inverstora do státního podniku.

Hodnota pozemků podniku se před krizí odhadovala na 650 milionů korunV minulosti se přitom spekulovalo o zájmu společnosti Penta, vlastníka leteckého výrobce Aero Vodochody. „Privatizace je podle mě jediná možnost. Určitě bychom v takovém případě měly o LOM zájem. Logicky by to navazovalo na naše aktivity,“ sdělil ČESKÉ POZICI prezident společnosti Ladislav Šimek.

Ve zbrojařské komunitě se dále hovoří o zájmu developerských společností, které prahnou po lukrativních pozemcích ve Kbelích a v Malešicích. Parcely by chtěly proměnit v bytové komplexy či kancelářské prostory. Před krizí činil odhad ceny pozemků o přibližné rozloze 300 000 metrů čtverečních 650 milionů korun.

ČESKÁ POZICE v průběhu léta zjišťovala, jak státní podnik LOM Praha vlastně funguje, kde jsou jeho slabiny a v čem je naopak jedinečný. Na budoucnost firmy jsme se ptali ředitele firmy Jindřicha Plocha i generálního sekretáře ministerstva obrany Jana Vylity.

Bez dlouhodobého plánu

Ačkoli patří LOM díky svému know-how a komplexnosti poskytovaných služeb při opravě a modernizaci vrtulníků řady Mi mezi unikát v rámci Evropské unie, do zpěvu šéfovi firmy není. Chybí mu totiž jasné zadání od ministerstva obrany. „Zakladatel by měl jasně říci, co od státního podniku požaduje. Bílá kniha obsahuje základní obrysy, ministerstvo by však mělo říci, jaké služby bychom měli letos, příští rok, za dva roky i déle zajišťovat,“ shrnul svou představu Ploch.

Pro vojenský závod je nezbytné plánovat v několikaletém horizontu. Mimo jiné proto, že ruští výrobci vrtulníků mají na pět let dopředu vyprodáno a stejně složité je to i se zajišťováním náhradních dílů. „Jako ředitel musím dnes přesně vědět, co bude v roce 2013. A to nevím,“ říká Ploch. A uvádí opačný příklad z Velké Británie, kde tamní královské letectvo uzavřelo s firmou QinetiQ kontrakt na 25 let. Společnost tím nezískala konkrétní zakázky, jasně si však vymezila spolupráci s armádou, což jí umožní zajistit si potřebné zdroje a kapacity.

Při pořizování součástek k opravě letadel a vrtulníků je nezbytné počítat s dlouhými dodacími lhůtami. Pokud se materiál objednává v Rusku, kde sídlí výrobce vrtulníků Mi, musejí si technici LOM obvykle počkat tři čtvrtě roku. V případě dovozu komponentů z USA trvá dodávka až jeden rok. Generální oprava vrtulníku pak zabere přibližně půl roku, jeho modernizace trvá devět měsíců.

Osamostatnili jsme se

Obrat kolem 1,8 miliardy korun, předpokládaný zisk 18 milionů korun – to jsou poslední údaje vypovídající o hospodaření podniku LOM Praha. Téměř polovinu z obratu tvoří zahraniční zakázky. Ploch proto nerad slyší kritiku, že se v čele závodu nedokázal odstřihnout od penězovodu z ministerstva obrany.

Co drží LOM v černých číslech?

  • dvouletá zakázka na výcvik pilotů z USA, Pákistánu a Afghánistánu za 250 milionů korun
  • tříletý projekt týkající se pístových motorů a vrtulníkových agregátů pro nejmenovanou severoafrickou zemi
  • spolupráce s firmou Honeywell na modernizaci několika vrtulníků

To poslední, co by Ploch při případné restrukturalizaci podniku chtěl, by bylo propouštění. Zaměstnance leteckého průmyslu považuje za experty, bez nichž se kvalifikovaná práce neobejde. „Buď si zachováme funkční tým, nebo ztratíme klíčovou dovednost,“ tvrdí.

Za způsob, jak dále zefektivnit hospodaření, považuje Ploch především odprodej nepotřebného majetku a sestěhování pražských poboček podniku, který sídlí ve dvou rozlehlých areálech ve Kbelích a Malešicích. Roční provozní náklady na malešickou část, v níž dnes podnik fakticky využívá pouze dvě haly, dosahují 30 milionů korun. LOM již několik let ministerstvo žádá o povolení k odprodeji nepotřebného majetku. Zatím neúspěšně.

Začalo se kontrolou

A jak na situaci reaguje ministerstvo obrany, které nominuje lidi do dozorčí rady a jmenuje či odvolává ředitele LOM Praha? Generální sekretář úřadu Jan Vylita na dotaz ČESKÉ POZICE odpověděl, že konkrétním restrukturalizačním krokům musí předcházet dvou- až tříměsíční období, během něhož se zpracuje analýza současného stavu fungování podniku.

„Poslali jsme tam společný tým lidí z ministerstva obrany a nezávislé auditorské společnosti KPMG. Mapují situaci v LOM Praha v oblasti jeho prodeje, výroby a nákladů,“ uvedl Vylita. Na základě toho bude dopracována strategie dalšího rozvoje. Bude obsahovat návrh, jak dál naložit s jednotlivými částmi podniku – divizí letadel, centrem leteckého výcviku, divizí pohonných jednotek, odštěpným závodem Letecké pístové motory a Vojenským technickým ústavem letectva a protivzdušné obrany.

Ministerstvo a především armáda musejí společně definovat, jaký objem servisních prací a výcviku budou u LOM Praha ve střednědobém výhledu poptávat. A na tom prý úředníci obrany nyní pracují. Z jejich požadavku vyplyne, jestli se státní podnik stane servisním centrem české armády, nebo bude muset hledat zakázky i jinde, případně se zmenší nebo zprivatizuje.

Související články:

Počet příspěvků: 1, poslední 12.10.2011 06:51 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.