Marketingová perla ODS: Volte (S)vobodu!

Členové ODS si dají do klopy superhrdinu. Volební lídryně to však není.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Po twitterovském ptáku vypustila ODS do světa další perlu kampaně – propagační placku s vizuálem velkého S, které nosil na hrudi komiksový a filmový hrdina Superman. Mizerně čitelným písmem je doplněn nápis „VOBODA“.

Když tedy zaboříte nos do placky, vzpomenete si na jistý ideál, nebo na bývalého pražského primátora. Jak libo. V duchu billboardové kampaně s heslem „Volím pravici“ ani tento oficiální reklamní předmět neobsahuje logo ODS.

Předmět vyrobila reklamní agentura Konektor, která připravuje volební kampaň pražské organizaci občanských demokratů. Již v roce 2012 si ji strana najala na kampaně pro krajské a senátní volby. Jak ČESKÉ POZICI sdělil pracovník agentury Filip Humplík, byly vyrobeny řádově desítky kusů těchto placek, přičemž jejich obvyklá cena se pohybuje kolem deseti až dvaceti korun. Logo ODS na plackách chybí, protože jsou primárně určené na klopy členů strany.

Kreativní ředitel ČESKÉ POZICE Richard Cortés počin komentuje:

„Použít symbol Supermana na placku volební kampaně je samo o sobě klišé, ke kterému se možná uchýlí kreativec v největší tísni, ve čtyři hodiny nad ránem. Je pravda, že času není nazbyt a ještě méně je asi toho, čeho by se mohl chytit na Bohuslavu Svobodovi. Jeho iniciála se tedy nabídla jako spásné řešení. Evidentně vyvstaly dva problémy. Zaprvé: jak se vyhnout případnému postihu za použití registrované ochranné známky vlastněné společností DC Comics. Zadruhé: jak spojit jméno kandidáta s touto vysoce rozpoznatelnou ikonou. Bohužel, ani jedno řešení nedopadlo dobře. Z loga zůstala základní barevná kombinace a obrys diamantu, iniciálu tvůrce volně překreslil v rádoby komiksovém stylu. Výsledek není velmi elegantní, zejména protože došlo k posunutí do horní části znaku. Jak se popasovat se zviditelněním jména kandidáta? Ve snaze o grafickou úspornost se tvůrce vyhnul všem ,standardním‘ typografickým řešením, jako umístění čitelného jména do modré plochy, například v bílé barvě, která by alespoň barevnou kombinací evokovala stranickou příslušnost kandidáta. Místo toho ,nahňácal‘ písmena VOBODA diagonálně, malým písmem, jehož nečitelnost je umocněna černým obrysem.“

Co se týká zmíněné ochranné známky, agentura tvrdí, že souhlas majitele autorských práv nepotřebuje, protože logo není použito ve zcela originální podobě. Druhým důvodem pak podle Konektoru je, že není využito v souvislosti s hospodářskou soutěží, což neznamená porušení práv majitele.

Opustíme-li však čistě vizuální rovinu, placka zcela jasně spojuje slovo Svoboda se symbolem Supermana, dokonalého hrdiny. Ideové poselství předmětu Humplík vysvětluje: „S trochou nadsázky jsme přirovnali bývalého primátora Svobodu k Supermanovi za jeho heroickou bitvu na magistrátě.“

Bohuslav Svoboda je v současnosti druhým mužem pražské kandidátky. Vždy deklaroval, že z radnice vyhání kmotry, pražská ODS ho teď za to vyznamenala řádem placky. Na pražskou lídryni a oficiální kandidátku na premiérku Miroslavu Němcovou se zatím nedostalo. Osvědčeným supermanem je v pražské ODS někdo jiný.