Lidé začnou aktivně nakupovat dovolené až přibližně v polovině května

„Letošní sezona bude zkrácená jen na tři měsíce – na červen, červenec a srpen. Lidé zatím s nákupem zájezdů vyčkávají. Ve srovnání s rokem 2019 jsme zhruba na pětinovém zájmu a v létě bychom se mohli dostat asi na 60procentní prodeje,“ říká v rozhovoru Petr Pěcha, obchodní ředitel Student Agency.

Petr Pěcha | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Pěcha | foto: Anna Vavríková, MAFRA
Petr Pěcha

Firmy v cestovním ruchu koronavirová pandemie v podstatě zastavila. Student Agency však navzdory krizi investuje miliardy do nových vlaků i autobusů a plánuje expanzi do celé Evropy. „Nechceme, aby si naši klienti kupovali jízdenky a letenky jinde,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel Petr Pěcha.

LIDOVÉ NOVINY: Jak bude z hlediska cestování vypadat letošní sezona?

PĚCHA: V tuto chvíli se upínáme ke covidpasu jako k určitému řešení, aby se do cestování zavedla jasnější pravidla, získalo udržitelnější rozměr a nebyly opakovaně otvírané a zavírané hranice jako loni. Ale už teď je evidentní, že letošní sezona bude zkrácená jen na tři měsíce – na červen, červenec a srpen. Lidé zatím s nákupem zájezdů vyčkávají.

V tuto chvíli se upínáme ke covidpasu jako k určitému řešení, aby se do cestování zavedla jasnější pravidla, získalo udržitelnější rozměr a nebyly opakovaně otvírané a zavírané hranice jako loni. Ale už teď je evidentní, že letošní sezona bude zkrácená jen na tři měsíce – na červen, červenec a srpen.

Ve srovnání s rokem 2019 jsme zhruba na pětinovém zájmu a očekáváme, že bychom se v létě mohli dostat asi na 60procentní prodeje. Lidé začnou aktivně nakupovat dovolené až asi v polovině května, ale část z nich ještě letos do zahraničí nevyrazí. Na podzim uvidíme, jak se to podepíše na pandemické situaci, díky proočkovanosti či promořenosti by už mohl nastat relativně udržitelný stav.

LIDOVÉ NOVINY: Jsou už země na turisty oproti loňsku lépe připravené?

PĚCHA: Je pravda, že loni sice byl v cestování velký zmatek, ale byly mírnější restrikce než teď. Po odeznění první vlny nikdo druhou nečekal. Letos budou státy i Evropská unie o to opatrnější, jaká pravidla nastaví. Navzdory tomu ale některé destinace cítí šanci turisty přitáhnout a nastavují snazší podmínky pro vstup – ty mezi lidmi povedou.

Vidíme to například na prodejích zájezdů do Chorvatska, o které je hned po Egyptě největší zájem. Pro vstup tam aktuálně stačí antigenní test. Velkou změnou je i připravenost pojišťoven, které nově pojišťují i riziko karantény.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké další destinace letos potáhnou?

Loni sice byl v cestování velký zmatek, ale byly mírnější restrikce než teď. Po odeznění první vlny nikdo druhou nečekal. Letos budou státy i Evropská unie o to opatrnější, jaká pravidla nastaví. Navzdory tomu ale některé destinace cítí šanci turisty přitáhnout a nastavují snazší podmínky pro vstup – ty mezi lidmi povedou.

PĚCHA: Jedničkou zůstane Řecko, kde je velký výběr i z menších ostrovů, kam nejezdí tolik turistů. Oblíbené bude také Španělsko nebo Turecko, které není vázané na podmínky stanovené EU. Zatím je otázkou, jestli se mezi oblíbené cíle zařadí i obvyklé Bulharsko, a také, zda a za jakých podmínek se na podzim otevřou turistům i exotické destinace, jako je Bali nebo Thajsko.

LIDOVÉ NOVINY: Ztratí některé destinace kvůli pandemii na oblíbenosti?

PĚCHA: To může být jakákoli destinace, která zavede nesplnitelné požadavky. V rámci EU by se měl obvyklý žebříček udržet.

LIDOVÉ NOVINY: Vlaky RegioJetu, které jste loni vypravili do Chorvatska, slavily velký úspěch, k Jadranu s nimi odjelo asi 60 tisíc lidí. V polovině února jste spustili předprodej jízdenek také na letošní léto. Jaký je zatím zájem?

PĚCHA: Zájem je i letos velký. Aktuálně máme obsazeno asi 15 tisíc míst, denně to roste po stovkách. Některé nejvytíženější spoje na začátku prázdnin už jsou kompletně vyprodané. Letos navíc vlak nebude končit v Rijece, ale pokračuje do Splitu, takže čekáme o to větší zájem.

LIDOVÉ NOVINY: Zveřejnili jste také záměr RegioJetu v roce 2022 spustit pravidelné noční vlakové spojení z Prahy přes Berlín a Amsterdam do Bruselu. Plánujete další novinky?

Aktuálně máme obsazeno asi 15 tisíc míst, denně to roste po stovkách. Některé nejvytíženější spoje na začátku prázdnin už jsou kompletně vyprodané. Letos navíc vlak nebude končit v Rijece, ale pokračuje do Splitu, takže čekáme o to větší zájem.

PĚCHA: Od linky do Bruselu si v RegioJetu slibují, že by mohla být podobně přelomová jako loni Chorvatsko. Kromě toho se čeká na spuštění dalšího projektu nočních vlaků do Polska a na Ukrajinu. Letos v prosinci také spustíme vnitrostátní rychlíky z Kolína do Ústí nad Labem.

Na následující dva až tři roky ale RegioJet chystá spoustu novinek – jen letos budeme investovat kolem dvou miliard korun do nákupu dalších vozů a lokomotiv. Počítáme s tím, že by se mohla doprava od druhé poloviny tohoto roku pomalu začít vracet do předcovidových čísel.

LIDOVÉ NOVINY: Jste už vyrovnáni se všemi klienty za zrušené dovolené a cesty z loňska?

PĚCHA: Nemůžu potvrdit, jestli úplně se všemi, ale s velkou většinou ano. Co se týče rezervací dovolených, postupovali jsme v mezích zákona, takže jsme klientovi rezervovali jinou dovolenou, nebo poskytli voucher. Komplikovanější byly refundace letenek, tam jsme zatím vyřídili 85 až 90 procent všech žádostí. Otazník stále visí nad Smartwings a ČSA, které byly donedávna pod ochranou před věřiteli a vůbec nerefundovaly. Potíž byla také s Aeroflotem a TAP Air Portugal, ale to už se rozběhlo.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký pro vás byl uplynulý rok?

Na následující dva až tři roky ale RegioJet chystá spoustu novinek – jen letos budeme investovat kolem dvou miliard korun do nákupu dalších vozů a lokomotiv. Počítáme s tím, že by se mohla doprava od druhé poloviny tohoto roku pomalu začít vracet do předcovidových čísel.

PĚCHA: Jako na houpačce – můžeme to ukázat na RegioJetu, kde loni při prvním lockdownu klesl provoz na minimum. Naopak v srpnu se RegioJet dostal na 97procentní provoz roku 2019. Aktuálně jsme se ustálili asi na 30 procentech klientely z roku 2019. Dopad covidu bude znatelný, zatím ale výsledky za loňský rok nemáme.

LIDOVÉ NOVINY: Dotkla se krize spíše vlakové dopravy, nebo autobusů? Kde jste udělali největší škrty?

PĚCHA: U obou je znát výrazné zpomalení, ale větší provoz si zachovávají vlaky, které jezdí v rozsahu kolem 60 až 70 procent. U autobusů jsme museli více linek zcela zastavit, například i kvůli omezením tranzitu v okolních zemích. Zrušené linky budeme obnovovat postupně podle poptávky a zmírnění omezení v jednotlivých zemích. Celkově jsme museli dramaticky snížit náklady včetně zrušení stevardů a stevardek v autobusech.

LIDOVÉ NOVINY: Ti byli přitom pro žluté autobusy RegioJetu typičtí. Vrátí se, až krize odezní?

PĚCHA: O návratu fyzického personálu uvažujeme jen u některých delších zahraničních linek. Zůstávají také ve vlacích. Lidský kontakt i dostatečnou informovanost cestujících ale chceme udržet na všech autobusových linkách, pracujeme proto na konceptu „vzdálené stevardky“, který bychom chtěli spustit už během prvního pololetí.

LIDOVÉ NOVINY: Co si pod tím konkrétně představit?

Co se týče rezervací dovolených, postupovali jsme v mezích zákona, takže jsme klientovi rezervovali jinou dovolenou, nebo poskytli voucher. Komplikovanější byly refundace letenek, tam jsme zatím vyřídili 85 až 90 procent všech žádostí.

PĚCHA: Konkrétní podobu si zatím nechám pro sebe, ale pomoci by nám měla audiovizuální technika, kterou jsou autobusy vybavené.

LIDOVÉ NOVINY: Přivedla vás pandemie na další nápady, co v podnikání změnit?

PĚCHA: Určitě, rok 2020 pro nás byl vyloženě pracovní, s tím, že bychom teď měli sklízet výsledky. Už během prvního lockdownu nám bylo jasné, že musíme udělat tři věci – zredukovat náklady, za uspořené peníze digitalizovat a začít plánovat, jak budeme pracovat se zákazníkem po covidu. Nechceme, aby se stávalo, že si klient, který pravidelně jezdí RegioJetem, koupí dovolenou nebo letenku jinde.

Naše čtyři divize – jazykové pobyty, letenky, dovolené a ostatní služby – jsme spojili do jedné a s RegioJetem vymýšlíme společné projekty. Do konce června chceme představit nové holdingové weby. Připravujeme také projekt, abychom cestujícím mohli nabídnout kompletní servis včetně PCR testů za výrazně nižší ceny než nyní na trhu. Zatím králem na trhu dovolených nejsme. Teď se ale budou karty rozdávat znovu, takže se snažíme využít cestující z vlaků, aby u nás nakupovali i dovolenou. Pak budeme jasná jednička.

LIDOVÉ NOVINY: Jak to chcete udělat?

Větší provoz si zachovávají vlaky, které jezdí v rozsahu kolem 60 až 70 procent. U autobusů jsme museli více linek zcela zastavit, například i kvůli omezením tranzitu v okolních zemích. Zrušené linky budeme obnovovat postupně podle poptávky a zmírnění omezení v jednotlivých zemích. Celkově jsme museli dramaticky snížit náklady včetně zrušení stevardů a stevardek v autobusech.

PĚCHA: Jdeme na to cestou jednotného klientského účtu, kde člověk uvidí zakoupené jízdenky, letenky a dovolené a budeme se snažit nabízet klientům zájezdy na míru. Měnící se trh chceme využít k získání nových zákazníků, zavedení nových tras a k růstu o desítky procent ve všech segmentech. Zároveň uskutečňujeme investice v řádu miliard korun, které vytvářejí hodnoty na delší dobu.

LIDOVÉ NOVINY: Kam půjde druhých 400 milionů se státní zárukou, které vám nedávno poskytla Komerční banka v rámci podpory Covid Plus?

PĚCHA: Záměr je dvojí. Jednak půjde o investice do vozového parku, zejména autobusů. Ale také do projektů spojených s digitalizací. První úvěr 375 milionů korun, který RegioJetu na podzim poskytla Česká spořitelna, byl zaměřen na železniční dopravu. Nejde ale o peníze, které bychom mohli projíst, jdou právě na investice a rozvoj – to je také jediný způsob, jak se z takové krize dostat.

LIDOVÉ NOVINY: Očekáváte, že lidé budou cestovat vlakem či autobusem víc než před pandemií? Na úkor letecké přepravy?
PĚCHA: Hodně to souvisí s proměnou prodeje destinací. Před pandemií bylo k dispozici obrovské množství leteckých spojení a lidé měli z čeho vybírat. Naopak železničních a autobusových spojů bylo méně. Teď se situace zcela otočila a leteckých spojení zásadně ubylo. Ke slovu se proto dostávají vlaky a autobusy.

Finální zodpovědnost zůstává na cestujícím, nebudeme lidi vykazovat z vlaku. Cestující by měl sám vědět, co je pro jeho pobyt v zahraničí důležité, a stejně jako musí mít další doklady, měl by mít i potvrzení o negativním testu.

Jde o celoevropský trend, na trasách do zhruba 700 kilometrů je vlak z hlediska ekologie šetrnější, a ještě vyjde levněji. Pro cestující je to navíc komfortnější, do letadla už společnosti vyžadují negativní test. Ano, počítáme s tím, že budeme růst na klíčových středoevropských trasách, kde vidíme příležitost přetáhnout cestující z letecké dopravy.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká opatření jste nastavili, aby bylo ve vašich vlacích a autobusech bezpečno?

PĚCHA: Máme v platnosti víceméně stejná opatření jako loni – ať jde o dezinfekci, nebo povinnost mít nasazený respirátor. Ve vlaku si lidé mohou zarezervovat také soukromé kupé. Dále se budeme řídit pravidly pro vstup do jednotlivých zemí. Negativní test by tedy měl být součástí.

LIDOVÉ NOVINY: Kontrolovat, zda má každý cestující potvrzení o negativním testu, tedy nebudete?

PĚCHA: Finální zodpovědnost zůstává na cestujícím, nebudeme lidi vykazovat z vlaku. Cestující by měl sám vědět, co je pro jeho pobyt v zahraničí důležité, a stejně jako musí mít další doklady, měl by mít i potvrzení o negativním testu.Budeme ale připravovat údaje o cestujících pro hraniční odbavení, je tedy možné, že součástí bude i potvrzení, aby všichni cestující splnili podmínky pro vstup do konkrétní země.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.