Lidé a Síť: Devět trendů budoucnosti, vesměs mobilních

Konektivita je stejně důležitá jako silniční infrastruktura a elektřina; sociální média mění zpravodajství; a transparentnost začíná být významnější než soukromí.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Přinejmenším tři zjištěné obecnější trendy stojí za důkladné zapamatování:

  • Konektivita je pro společnost stejně důležitá jako silniční infrastruktura a elektřina.
  • Sociální média mění tvář zpravodajství.
  • Transparentnost začíná být pro uživatele internetu významnější než soukromí.

Mimo jiné tyto závěry přinesla koncem roku 2011 studie Ericsson ConsumerLab, oddělení koncernu Ericsson analyzujícího chování spotřebitelů.

„Spotřebitelé si velmi rychle zvykli na aplikace pro chytré telefony, podobně jako ryba na vodu. Dotykové ovládání a přímý přístup prostřednictvím ikon úspěšně maskují složitost internetových služeb a lidé jsou nyní ochotni zkoumat řadu nových oblastí každodenního života – cokoliv od receptů až po stvrzenky – využívajících výhod konektivity,“ komentoval bádání ředitel výzkumu společnosti Ericsson Michael Björn a doplnil: „Právě jsme dokončili studii prováděnou na rozvíjejících se trzích a zjistili, že dokonce i uživatelé, kteří začali používat mobilní telefon poprvé v životě, se velmi rychle stávají uživateli internetu.“ Zajímavé bylo dle Bj?rna rovněž zjištění, že jakmile si spotřebitelé pořídili připojení k internetu, stal se jednou z posledních věcí, které by se byli ochotni vzdát, pokud by museli omezit své výdaje.

Ericsson ConsumerLab již více než 15 let provádí výzkum hodnot a chování lidí a způsobů, jak lidé přemýšlejí o produktech a službách informačních a komunikačních technologiích. Celosvětový výzkumný program Ericssonu vychází z rozhovorů, které jsou každoročně vedeny se 100 tisíci respondenty ve více než 40 zemích včetně České republiky.

Hlavní spotřebitelské trendy

Konektivita vládne

Konektivita se stala stejně nezbytnou, jako silnice a elektřina. Internet je jednou z posledních věcí, které jsou lidé ochotni se vzdát, pokud by museli omezit své výdaje. Připojení k internetu není důležité pouze k tomu, aby měli prostřednictvím Facebooku a spol. přehled o tom, co dělají přátelé, ale ve stále větší míře představuje i přístup k výdělku. V roce 2010 Ericsson společně s konzultantskou firmou Artur D. Little zjistili, že každý desetiprocentní nárůst počtu uživatelů vysokorychlostního internetu zvyšuje HDP příslušné země o jedno procento. Tato studie rovněž ukázala, že každých 1000 nových vysokorychlostních přípojek vytvořilo přibližně 80 nových pracovních míst a zdvojnásobení rychlosti připojení v konkrétní zemi zvýší HDP o 0,3 procenta.

Každý se může stát poskytovatelem služeb

Noví uživatelé internetu vytvářejí obrovskou poptávku po inovativních digitálních službách a aplikacích. Aby firma z kterékoli branže zůstala ve  spojení se svými zákazníky, je nucena stát se poskytovatelem mobilních služeb (jako jsou například mobilní e-shopy, platební aplikace, geolokační služby apod.). Tím se otevírá příležitost k tomu, aby se sítě velmi malých firem staly komerčně životaschopné a aby sami spotřebitelé stáli u vzniku služeb a aplikací. Závodu, ve kterém se lze stát poskytovatelem mobilních služeb, se dle studie společnosti Ericsson dnes může zúčastnit téměř každý.

Sociální média nově definují oblast zpravodajství

Sociální sítě dnes už nejsou pouze hnací silou spotřeby obrázků, videoklipů a hudby, která vychází z neustávajícího proudu konverzací a příspěvků, ale staly se rovněž mediálními uzly společnosti. Tak například během zemětřesení a vlny tsunami v Japosnku prudce vzrostl význam sociálních médií coby dostupného zdroje důvěryhodných zpráv. Sociální média se šíří podobně jako viry a podařilo se jim nejen najít si cestu až k obětem v postižených oblastech, ale poskytnout jim i relevantní a klíčové informace v případech, kdy televizní zpravodajství bylo příliš obecné, a telefonický kontakt nebyl možný.

V každodenním životě roste role mobilních telefonů

Spotřebitelé projevují největší zájem o mobilní služby, které se přímo vztahují k místům v blízkém okolí nebo místním službám. Zatímco 90 procent všech vlastníků chytrých telefonů s sebou nosí telefon neustále, pouze 80 procent z nich uvádí, že s sebou nosí peníze. Americký řečník a spisovatel Denis Waitley jednou prohlásil: „Nejprve si vytvoříme zvyky, a poté naše zvyky vytvářejí nás.“ Nedávný průzkum zjistil, že 58 procent uživatelů chytrých telefonů by chtělo, aby jejich mobilní telefon sloužil i jako předplacená jízdenka, 70 procent uživatelů by chtělo mít ve svém telefonu uloženy věrnostní karty a 76 procent dotázaných by chtělo používat svůj telefon jako čtečku čárových kódů, aby mohli porovnávat ceny.

Transparentnost je žádanější než soukromí

Lidé budou na internetu v příštích letech sdílet své osobní údaje, pokud budou konkrétní výhody převažovat nad hypotetickými nevýhodami. Totéž očekávají od firem a jiných organizací.

Budoucnost v oblacích

Pro spotřebitele se stává normou sdílení informací a používání více zařízení trvale připojených k internetu. Z toho důvodu nadále poroste nabídka cloudových služeb od telekomunikačních operátorů a poskytovatelů informačních a telekomunikačních technologií. Jen v Americe by si 49 procent vlastníků digitálních fotoaparátů přálo mít svůj přístroj neustále připojený k internetu, aby mohlo přímo nahrávat fotografie na své oblíbené sociální sítě. Z podobných důvodů by chtělo 36 procent dotázaných připojit k internetu svůj MP3 přehrávač a 30 procent by chtělo internetové připojení pro své přenosné herní konzole, aby získali přístup do on-line obchodu s počítačovými hrami.

Chytré telefony pro chytré ženy

Počet chytrých telefonů dramaticky roste – především ve vlastnictví žen. Průzkum z minulého roku ukázal, že v USA a Spojeném království využívají méně obvyklé služby typu volání přes internet a videohovory zejména muži, zatímco ženy si „ujíždějí“ především na Facebooku. 71 procent uživatelek chytrých telefonů se k sociálním sítím připojuje denně a dvě třetiny z nich pomocí svých mobilních zařízení aktualizuje svůj profil.

Snadnější nakupování

67 procent majitelů chytrých telefonů v Berlíně, New Yorku, Paříži a Šanghaji by chtělo pomocí svých mobilních zařízení platit. 66 procent dotázaných dokonce projevilo zájem o mobilní bankovnictví. Na platby by se však nemělo pohlížet izolovaně. Zákazníci si přejí rozsáhlé služby, jež budou zahrnovat informace o produktech, návody a podobně. Velká většina respondentů by si dokonce přála navigaci uvnitř velkých nákupních center.

Internet věcí

Objem dat využívaný vlastníky chytrých telefonů v posledních letech přímo explodoval. Způsobuje to především dostupnost mobilního vysokorychlostního připojení. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009 objem mobilních dat předstihl hlasové přenosy a v prvním čtvrtletí roku 2011 byl již jejich objem oproti hlasovým přenosům dvojnásobný. V roce 2011 se celkový objem datových přenosů v chytrých telefonech ztrojnásobí. Oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů pozoruje zájem o přímou interakci s místy a věcmi v okolí uživatelů. Domácnosti, automobily, vstupní brány kontrolující jízdenky, prodejní automaty, pokladny a sociální zařízení se stále častěji připojují k internetu.

Počet příspěvků: 2, poslední 13.1.2012 06:28 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.