Ceska Pozice

Lego: Piráti nám kazí pověst!

Městský soud v Praze nařídil pirátské straně stáhnout předvolební spot, v němž vystupovala napodobenina figurky dánské firmy.

Krajské volby ještě ani nezačaly a Česká pirátská strana už oplakává první prohru – přišla o svůj předvolební spot. Městský soud v Praze straně v rámci předběžného opatření včera nařídil, aby klip odstranila ze své stránky na síti YouTube. Dospěl totiž k závěru, že piráty využitá animace figurek lega by mohla poskvrnit dobrou pověst známého dánského výrobce dětských stavebnic. Konkrétně by se prý lidé mohli domnívat, že společnost Lego české piráty sponzoruje.

Informaci zveřejnily ve čtvrtek Pirátské noviny: „Po cenzuře výsledků studentských voleb v České televizi jde o další těžký kalibr, kterým je narušována svobodná politická soutěž ze strany veřejných institucí,“ stěžují si noviny na svém webu. Soudkyně podle nich politický klip jednoduše zcenzurovala, aby náhodou nebylo poškozeno dobré jméno právnické osoby.

Dle předsedy pirátů Ivana Bartoše je rozhodnutí nekompetentní, o čemž prý svědčí i to, že interní politiku společnosti soud povýšil na závazný zákon. Dle soudkyně si Lego zakládá na tom, že je výrobcem hraček a ve svém interním kodexu chování si zakotvil zásadu, že jeho činnost nebude spojována se světem politiky a politických stran.

To ostatně zmínila i advokátní kancelář Čermák a spol., jež dánskou společnost v Česku zastupuje, v dopise, který právník Karel Čermák zaslal 29. srpna pirátům. „Žádáme vás jménem našeho klienta, aby vaše politická strana při své kampani nepoužívala napodobeniny tvaru minifigurky lego, a žádáme rovněž, aby spot obsahující minifigurky lego nebyl žádným způsobem zpřístupňován veřejnosti,“ vyzvali Dánové piráty ke stažení volebního spotu z YouTube.

Klip, který se Legu nelíbí

„Advokátní kancelář se snaží vytvořit dojem, že stavebnice, kterou si řádně koupíme, nám vlastně nepatří a smíme si s ní hrát jen způsobem, který vyhovuje marketingovému oddělení firmy. Lego je stavebnice a musí se smířit s tím, že se z ní dá postavit i volební spot,“ řekl ČESKÉ POZICI předseda pirátů Bartoš. Zároveň se mu nelíbí, že piráti neměli možnost se ke kauze vyjádřit. „Samozřejmě, že se odvoláme. Je to celé absurdní. Tuto bitvu nemůžeme nevyhrát. Klip se šíří po síti dál a nikdo s tím stejně nic nenadělá. Sdílení nejde zastavit,“ míní šéf pirátů.

Celá kauza vzdáleně připomíná mediální poprask, který před rokem spustila francouzská oděvní firma Lacoste, když požádala norskou policii, aby převlékla masového vraha Anderse Breivika. Mezinárodní tisk tehdy usoudil, že si koncerny dnes svou korporátní identitu hájí mnohem úzkostlivěji než dříve. Zároveň se veřejnost shodla, že Lacoste k žádosti musela vést domněnka zcela arogantní – totiž, že jsou oprávněni nám mluvit nejen do toho, kdy a jak si máme výrobky jejich značky oblékat, ale také, kdy je máme sundat.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.