Kupuje si TOP 09 „lajky“ v Asii?

Pokud TOP 09 mluví pravdu a asijští fandové koupení nejsou, Schwarzenberg, Kalousek a spol. mohou příště s klidem kandidovat třeba v Manile.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Víte, co mají společného Dhianzteuaya Nungagaduhanea, Beibh Lili Chie Abiie, Shahrukhk Khan, Ipung Gokiel, Kuntum Msihpngen Jadivokalisdanbisamaendrum a stovky, možná dokonce i tisíce dalších uživatelů Facebooku z jihovýchodní Asie? Fandí TOP 09. Celý český internet se teď ptá, kde se vzala náhlá náklonnost Indonésanů, Filipínců a obyvatel Východního Timoru k české straně? A nevyrazili náhodou topkaři podobně jako němečtí důchodci do Asie za prodejnou láskou?

Pěkně od začátku. Uplynulý pátek TOP 09 na svém facebookovém profilu zvala k volbám: „Přijďte 12. a 13. října zvolit kandidáty, kteří odmítají zadlužit vás i vaše děti,“ píše se v příspěvku, který přes noc nasbíral téměř tisíc a půl komentářů a bezmála sedm tisíc facebookových „Libí se mi“. V tom by v podstatě nebyl problém, kdyby sedm tisíc „lajků“ pod virtuálním billboardem nebylo na české poměry strašně moc a na první pohled drtivá většina uživatelů, kterým se facebookový profil líbil (a zřejmě se připravovali vyrazit k volebním urnám?), nepocházela z jiného kontinentu.

TOP 09: My nic...

Místopředseda České pirátské strany, která v sobotu odpoledne na problém jako první upozornila, má jasno: „TOP 09 si šest tisíc ,lajků‘ jednoduše koupila,“ míní Mikuláš Ferjenčík, který coby správce facebookové stránky pirátů průběžně sleduje konkurenci, aby se nechal inspirovat a mohl dle vlastních slov kopírovat dobré nápady. Nakupovat „lajky“ ho prý ale ještě nikdy nenapadlo. „Jako vedoucí mediálního odboru pirátů jsem se přiklonil k tomu nedávat peníze ani do facebookové reklamy. Přesto lze konstatovat, že z hlediska aktivity na sociálních sítích piráti tyto volby ovládli,“ míní Ferjenčík, který pirátský  profil na Facebooku s 32 tisíci fanoušků spravuje.

Jakým způsobem by mohla výzva českého ministra zahraničí působit poutavě na Asiaty, zůstává nadále záhadouS piráty nesouhlasí Petr Ducháček z odboru on-line komunikace TOP 09, který za facebookový profil strany zodpovídá. Dle něj je potřeba příspěvky podpořit placenou reklamou, což je v dnešní době běžný postup, bez kterého na Facebooku nelze docílit účinné komunikace. Že by ale „lajky“ nakupoval, důrazně odmítá. „Neučinili jsme tak v tomto případě, ani v žádném jiném případě v minulosti, a nikdy tak ani učinit nehodláme,“ napsal Ducháček v e-mailu ČESKÉ POZICI.

„Při propagaci daného příspěvku jsme jednoduše využili možnosti funkce ,propagovat‘, která se nabízí u každého příspěvku (u stránek nad 400 fans). Zvolili jsme cílení na přátele fanoušků naší stránky. Rovněž jsme zvolili nejvyšší možný rozpočet (cca 1000 eur). Facebook bohužel cílil skutečně na všechny přátele našich fanoušků. Řada z fanoušků má v přátelích i lidi ze zahraničí, které vůbec nezná. Tím došlo k řetězovému efektu a během chvíle přibylo velké množství lajků,“ objasňuje expert TOP 09. Proč ale většina „lajků“ pocházela z Asie a jaký důvod tito fanoušci měli ztotožňovat se s výzvou Karla Schwarzenberga, vysvětlit nedokázal.

Ducháček se obrátil dokonce i na Facebook, který mu poskytl následující vyjádření: „Facebook je globální platforma bez hranic, na které můžete vytvářet komunity a ovlivňovat lidi. Naše platforma umožňuje komunikaci nejen s potenciálními přáteli, klienty či voliči, ale rovněž s jejich kamarády. Pokud je obsah poutavý, je pravděpodobnější, že se objeví na stránkách přátel z celého světa.“ Jakým způsobem by však mohla výzva českého ministra zahraničí působit poutavě na Asiaty, zůstává nadále záhadou.

Dnes odpoledne se objevily rovněž informace, že TOP 09 příspěvek ze svých stránek smazala. To ale není pravda. Zmizel pouze ze „zdi“ stranického profilu. „Přestože trváme na tom, že jsme neudělali nic, co by odporovalo jakýmkoliv pravidlům, ať už Facebooku, nebo morálním konvencím, tak jsme daný příspěvek z titulní stránky skryli, aby nebudil zbytečné kontroverze.“

Byznys s lajky

Zatímco v Česku se toho o byznyse s facebookovými „lajky“ dodnes moc nenapsalo (snad kromě specializovaných médií z oboru reklamy a marketingu), v Německu se tato problematika řeší už nějaký pátek. Falešné virtuální kamarády si lze koupit například u erfurtské společnosti Fandealer. Tisíc německých fanoušků vyjde případného zájemce na 395 eur. Ti ze zahraničí, například z Asie, jsou mnohem levnější, za ně nedáte ani sto eur. Za příplatek lze vysněnou fanouškovskou základnu dokonce ještě detailněji upravovat, například dle věku, pohlaví, anebo dokonce specifických zálib.

V 21. století se z lajků stala měna, která pro firmy kolikrát znamená víc než dobrý produktPrincip je jednoduchý. Člověk, který si chce trochu přivydělat, se na stránkách Fandealer jednoduše zaregistruje prostřednictvím svého účtu na internetové platební platformě PayPal, a pak už stačí klikat na společnosti, které s firmou spolupracují – je jich necelých 8,5 tisíce. Německý startup se pyšní tím, že od chvíle založení svým klientům zprostředkoval 2 601 622 fanoušků. V 21. století se z „lajků“ stala měna, která pro firmy kolikrát znamená víc než dobrý produkt. Kdo na Fandealerovi stiskne tlačítko „Líbí se mi“, získá dva až pět eurocentů. Průměrný „lajkovač“ si tak měsíčně může přijít až na třicet eur, což je například v Indonésii, kde se průměrný plat pohybuje někde kolem sedmi tisíc korun, slušný přivýdělek.

„Osmdesát procent podnikatelů, kteří se dozvědí, že si fanoušky na Facebooku lze koupit, s námi nakonec naváže spolupráci,“ řekl nedávno německým médiím obchodník s falešnými „lajky“ a zakladatel firmy Fandealer Mario Rönsch (29), dle kterého se z umělého nafukování počtu fanoušků stává běžná praktika. S kým spolupracuje, Rönsch ale neprozradil. Podotýká však, že se často jedná o takzvané Social Media Agentury, které fanoušky a „lajky“ nakupují pro své klienty – a ti o tom ani nemusejí vědět. Rönsch očekává, že jeho obchod ještě poroste: „Dřív jste ukazovali fotografie svého auta, domu, jachty. Dnes se lidé chlubí především počtem fanoušků na Facebooku.“

Politici na nákupech

Ostatně ani v politice není digitální láska za peníze rozhodně žádnou novinkou. V létě musela německá Křesťanskodemokratická unie (CDU) vysvětlovat médiím, kde se najednou objevilo pět tisíc venezuelských a indických fanoušků na jejím Twitteru. Správci profilu CDU, jak se zřejmě stává zvykem, trvali na své nevině a falešné fanoušky nechali smazat. Podle blogu Hyperland německé veřejnoprávní televize ZDF však za kauzou stála americká společnost Socialmedia-combo.com, která fanoušky a „lajky“ prodává jak Baťa cvičky.

Analytická společnost Gartner počítá s tím, že již v roce 2014 bude 10 až 15 procent všech hodnocení, lajků, recenzí a podobně koupenýchPo podobně nešťastném způsobu sáhli koncem minulého roku také zaměstnanci rakouského kancléře Wernera Faymanna. A hádejte, co se stalo poté, co machinace vyšly najevo? Správně: Faymannův tým byl naprosto zděšený a nechal falešné kamarády smazat. Jako notorický nákupčí „followerů“ (tedy těch, kdo sledují jeho příspěvky na Twitteru) a „lajků“ byl nedávno odhalen rovněž republikánský kandidát na amerického prezidenta Mitt Romney.

Analytická společnost Gartner počítá s tím, že již v roce 2014 bude 10 až 15 procent všech hodnocení, lajků, recenzí a podobně koupených. Analytici Gartneru dokonce odhadují, že v příštích dvou letech skončí kvůli falešným informacím na sociálních sítích minimálně dvě společnosti z žebříčku největších firem Fortune 500 před americkým antimonopolním úřadem.

Zároveň prý ale vznikne dlouhá řada firem, které se budou zabývat výhradně odhalováním podvodných praktik. Tento způsob „marketingu“ totiž zásadním způsobem ničí důvěru uživatelů v internet a dlouhodobě kazí atmosféru na sociálních sítích. Navíc nepomáhá prý ani těm, kteří po těchto praktikách sáhnou – nakonec je totiž kvůli tomu opustí i opravdoví fanoušci.

S tím si v topce ale hlavu lámat nemusejí. Pokud totiž mluví pravdu a asijští fandové koupení nejsou, tak Schwarzenberg, Kalousek a spol. mohou příště s klidem kandidovat třeba v Manile. Kdyby to u nás někdy náhodou neklaplo.