Koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Zejména automobilky

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.

Roman Šitner 30.3.2020
Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi. | foto:  Petr Topič, MAFRA
Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Zastavily se evropské automobilky a s nimi i jejich dodavatelé. Lidé zůstávají doma a nikdo neví, jak dlouho to bude trvat. Výroba se zastavila prakticky na celém světě. Agentura Bloomberg s odkazem na experty uvedla, že v takové míře se to na obou stranách Atlantiku od druhé světové války nedělo. Odhadují, že světová ekonomika je kvůli tomu už v recesi. Zastavení linek v automobilkách tvrdě dopadne na světové hospodářství.

Na jádro české ekonomiky padá pandemie koronaviru hned z několika stran. Část zaměstnanců má obavy z nákazy, další jsou v karanténě, jiní se musejí starat o děti, které nemohou do školy. V příhraničí se pak například pendleři z Polska nedostanou do práce. Na druhé straně v automobilovém obchodu ustala poptávka po autech. Firmy i domácnosti nákup nových vozů odkládají. Automobilky by tak výrobu dříve nebo později omezit či zastavit stejně musely.

Ze dne na den bez příjmu

„Uzavření státních hranic v celé Evropě způsobilo logistické problémy našim zaměstnancům i dodavatelům – poptávka po automobilech klesá,“ řekl mluvčí nošovické automobilky Hyundai Pavel Barvík. Výsledkem jsou zavřené továrny v celé Evropě a zaměstnanci dočasně doma. Firmy nic nevyrábějí a neprodávají, ale musejí vyplácet mzdy. A mají i úvěry a další povinnosti. „Pro ty slabší to bude destruktivní,“ říká majitel firmy Brano Group a poslanec za ANO Pavel Juříček. Jeho firma zůstává v chodu díky zakázkám pro stavebnictví. Z automobilek už není komu dodávat.

Řada oslovených firem se drží konzervativních prohlášení, že výrobu přizpůsobují poptávce. To v současné době znamená jen omezení. Když ale nevyrábějí automobilky, není důvod vyrábět díly na auta. Kdo nevyrábí i pro jiné obory nebo významněji nezásobuje servisy, ocitl se ze dne na den bez příjmu. České firmy se nyní snaží především jednat se svými zákazníky a zjistit, jak dlouho bude současná situace trvat a kdy se výroba zase rozjede. Země zatím stále zpřísňují omezení volného pohybu, čímž paralyzují i ekonomiku.

Řada firem se drží konzervativních prohlášení, že výrobu přizpůsobují poptávce. To v současné době znamená jen omezení. Když ale nevyrábějí automobilky, není důvod vyrábět díly na auta. Kdo nevyrábí i pro jiné obory nebo významněji nezásobuje servisy, ocitl se ze dne na den bez příjmu.

Nikdo neví, zda po uplynutí nucených dovolených bude vůbec důvod výrobu znovu spustit. Zda budou zaměstnanci ochotni přijít do práce a zda tu bude někdo, kdo si bude chtít nová auta kupovat. Zkušenosti z roku 2008 navíc řadu firem naučily, že se v těchto případech prakticky přestává platit za zboží. Kamiony, které nyní vezou díly do automobilek, buď nikdo nepřevezme, nebo se faktury zaplatí až s velkým zpožděním. Pro firmy, jež v uplynulých letech investovaly do nových technologií a nabraly si kvůli tomu úvěry, je to problém.

„Budeme apelovat na vládu, aby podniky v odvětví, které dává práci statisícům lidí a tvoří téměř desetinu HDP Česka, efektivně podpořila,“ řekl v tiskovém prohlášení šéf Sdružení automobilového průmyslu a člen vedení Škody Auto Bohdan Wojnar. V oboru se zmiňují zejména návrhy, které průmysl zkoušel prosadit při krizi z roku 2008. Prvním z nich je takzvaný kurzarbeit. Tedy to, že lidé budou do práce chodit na kratší dobu a rozdíl do plné mzdy jim doplatí stát. Očekává se, že továrny nějakou dobu pojedou v omezeném režimu, možná měsíce – a toto by mohlo zabránit propouštění.

Mezi firmami se kvůli odstávkám mluví i o dalším z návrhů – stát by se mzdami lidí, kteří jsou nuceně doma, pomohl. „Mohl by za zaměstnavatele hradit sociální a zdravotní pojištění,“ říká Juříček s tím, že by to firmám v nejhorší době pomohlo a bylo by to nejsnáze proveditelné. Stát tato opatření zvažuje a ministerstvo průmyslu a obchodu propočítává možné dopady. Větší část podpory by ale měla jít do státních garancí za úvěry. Firmy, jimž nyní dochází hotovost, by se tím mohly dostat k financím.

Koronavirus aneb Další ohrožení zaměstnanosti v autoprůmyslu

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. „Útlum výroby způsobí firmám obrovské ztráty, ale pevně věřím, že se po odeznění současné mimořádné situace celé odvětví vrátí do obvyklého tempa,“ řekl šéf Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

V roce 2008 odstartovala ekonomická krize v Česku uzavřením závodů Škody Auto. V tu chvíli bylo jasné, že se dopady americké hypoteční krize střední Evropě nevyhnou, jak do té doby ujišťovali politici. Dnes je to potvrzením, že koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.

Také prodej

Otázka, kdo to všechno zaplatí, zaznívá stále častěji. Z části jde o dopady omezení, které uvalily jednotlivé země. Česko například omezilo pohyb přes hranice a zavřelo prodejce aut. Dopady svých rozhodnutí by ovšem měl stát ze zákona kompenzovat. Autoprůmysl ale nečeká, že by se dočkal výraznější podpory. „Škoda Auto financuje prozatím dopady této náročné situace z vlastních finančních prostředků,“ stojí například v dopise vedení automobilky zaměstnancům.

Další firmy se ale postupně ptají, kdo bude platit účet. Nejen za omezení výroby, ale i za to, že mzdu platí i zaměstnancům, kteří se kvůli situaci na hranicích nemohou dostat do práce. Řada firem proto nyní s vládou jedná o možných kompenzacích. Ta se i v postupném omezování volného pohybu snažila, aby kroky co nejméně zasáhly průmysl. Navzdory tomu budou mít opatření do státního rozpočtu výrazné dopady. Dotčené firmy budou navíc – podobně jako při minulé ekonomické krizi – raději šetřit a omezí své investice a utrácení za služby, což pocítí i zbytek ekonomiky.

Projeví se už jen to, že během následujících týdnů budou zaměstnanci Škody dostávat jen 70 procent, později 75 procent svého příjmu. Na utrácení v obchodech či na dovolenou jim proto zbude méně. Škoda svým zaměstnancům napsala, že cílem je udržet je na palubě. Variantou k zastavení výroby by proto mohlo být propouštění a omezení výroby. „Uvedené opatření je pro zaměstnance dobré a důležité zejména z hlediska udržení jejich zaměstnání i v době, kdy by jinak zaměstnavatel musel propouštět,“ napsal zaměstnancům Škody odborový předák Jaroslav Povšík.

A obává se, že se koronavirus připojí k dalším věcem, které zaměstnanost v autoprůmyslu ohrožují – vedle robotizace nebo nástupu výrobně jednodušších elektroaut. Potíže nejsou jen s výrobou, ale i s prodejem. Dealerství jsou zavřená a obchody zkouší dělat jen přes internet nebo po telefonu. Firmy nákupy aut odkládají. Varováním jsou i čísla z Číny, kdy se trh během karanténního období doslova zřítil. V únoru se tam prodalo o 80 procent méně aut než ve stejném období loňského roku.

J. Kucirek 11:43 31.3.2020

Počet příspěvků: 1, poslední 31.3.2020 11:43 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.