Koronavirová pandemie posiluje význam Číny pro německou ekonomiku

Význam Asie a Číny pro německou ekonomiku nebyl nikdy natolik velký jako v loňském roce – firmy do Číny vyvezly zboží za téměř 96 miliard eur (zhruba 2,5 bilionu korun). Pozice Spojených států amerických naopak oslabuje. Pro Adidas a mnoho dalších německých společností představují trhy ve východní a jihovýchodní Asii třetinu tržeb.

Angela Merkelová a Si Ťin-pching. foto: Reuters

Angela Merkelová a Si Ťin-pching.

Německý vývoz, hlavní motor tamní ekonomiky, v lednu už podeváté v řadě rostl. Především díky Číně, která stále více dýchá na krk USA. Podle spolkového úřadu Destatis se vývoz oproti loňskému prosinci zvýšil o 1,4 procenta, zatímco ekonomové očekávali růst o 1,2 procenta. „Německým vývozcům pomáhají dobře fungující ekonomika v Číně a rostoucí produkce v USA,“ konstatoval Clemens Fuest, šéf respektovaného mnichovského institutu Ifo.

„Význam Asie a Číny pro německou ekonomiku nebyl nikdy natolik velký jako v loňském roce,“ podtrhl podle německého týdeníku Die Welt Mathieu Meyer z poradenské společnosti Ernst & Young. Podle Destatisu loni německé firmy do Číny vyvezly zboží za bezmála 96 miliard eur (zhruba 2,5 bilionu korun).

Umazávání náskoku Američanů

Dle analýzy Ernst & Young, z níž citoval německý server Spiegel.de, se důležitost čínského trhu odpovídající měrou propsala do tržeb řady firem. U výrobce čipů Infineon připadalo na čínský trh 29 procent tržeb, u farmaceutické společnosti Merck 14,4 procenta, u společnosti Siemens skoro 13 procent. Výrobce sportovní obuvi a oblečení Adidas, který nevykazuje Čínu zvlášť, nýbrž v rámci asijsko-pacifického regionu, uskutečnil v tomto prostoru skoro 33 procent tržeb, stejně jako chemický koncern Covestro. Firma BASF pak 26 procent tržeb.

Coby exportní trh je Čína pro Německo zatím číslem dvě, první místo zaujímají od roku 2015 USA. Koronakrize však začala poměr sil mezi asijskou a americkou mocností převracet naruby. Loni sice ještě německé firmy do USA vyvezly více než do Číny, ale ve srovnání s rokem 2019 vývoz do asijské země klesl jen o desetinu procenta, zatímco do USA o 12,5 procenta. A letos v lednu umazávání náskoku Američanů pokračovalo.

Výsledky německého zahraničního obchodu za loňský rok potvrdily, že Čína už popáté v řadě zůstává na špičce nejdůležitějších obchodních partnerů Německa. Zásluhu na tom má především dovoz čínského zboží do Německa, v němž jí od roku 2015 patří prvenství. Pro srovnání – v roce 1990 byla mezi exportéry na 14. a v roce 1980 na 35. pozici. Coby exportní trh je Čína pro Německo zatím číslem dvě, první místo zaujímají od roku 2015 USA.

Koronakrize však začala poměr sil mezi asijskou a americkou mocností převracet naruby. Loni sice ještě německé firmy do USA vyvezly více než do Číny, ale ve srovnání s rokem 2019 vývoz do asijské země klesl jen o desetinu procenta, zatímco do USA o 12,5 procenta. A letos v lednu, jak vyplynulo z údajů Destatisu, umazávání náskoku Američanů pokračovalo.Vývoz do Číny vzrostl o více než tři procenta, do USA klesl o zhruba šest procent.

Pozici nejdůležitější německé exportní položky si podle Destatisu už 11 let drží automobily a automobilové díly. Kvůli koronavirové pandemii, která zasáhla jako blesk celou globální ekonomiku, však loni Německo tohoto zboží vyvezlo o bezmála 17 procent méně než v roce 2019. Automobilka Volkswagen sice loni v Číně prodala o devět procent méně, ale vzhledem k tomu, že celkově klesly tržby koncernu o 15 procent, jde o velmi dobrý výsledek.

Obchodní partneři Německa v roce 2020

Hlavní vývozní trhy

(objem obchodu v miliardách eur)

1. USA 103,8

2. Čína 95,9

3. Francie 91,1

4. Nizozemsko 84,4

11. Česko 39,6

Hlavní dovozní trhy

(objem obchodu v miliardách eur)

1. Čína 116,3

2. Nizozemsko 88,4

3. USA 67,8

4. Polsko 58,2

8. Česko 43,5

Zdroj: Destatis

Počet příspěvků: 1, poslední 24.3.2021 09:18 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.