Koronakrize: Největší propad výroby i exportu v novodobém Česku

České podniky vyrobily meziročně o třetinu méně zboží a vývoz oproti loňskému dubnu klesl o 133 miliard korun. Nejvíce koronavirus dopadl na motor české ekonomiky – výroba aut a jejich dílů se zmenšila zhruba na pětinu. Co se bude dít, je nejisté. Česko i další země se za cenu schodků státních rozpočtů snaží své ekonomiky zachránit.

Roman Šitner 22.6.2020
Továrna Fraenkische CZ v Okříškách. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Továrna Fraenkische CZ v Okříškách. | foto: Jaroslav ŠnajdrMAFRA
Továrna Fraenkische CZ v Okříškách.

Nová čísla statistiků naplno ukázala, jaký dopad měl koronavirus na český průmysl. Ten se propadl nejvíce v novodobé historii země, a s tím se zřítil i export. České podniky vyrobily meziročně o třetinu méně zboží a vývoz oproti loňskému dubnu klesl o 133 miliard korun. To jsou peníze, které nyní v tuzemsku chybějí. Jak nevídaný propad je, ukazuje srovnání s hospodářskou krizí, která začala před dvanácti lety. Nejhorší čísla tehdy průmysl vykázal v únoru 2009, kdy klesl o 22 procent, což vyvolalo lavinu propouštění.

Co se bude dít dál, je zatím nejisté. Česko i další země se za cenu schodků státních rozpočtů snaží své ekonomiky zachránit. „Výsledky vypadají hrůzostrašně. Útěchou budiž, že většina ekonomik v EU se vrací do normálu, stejně jako režim na hranicích,“ říká analytik Václav Franče z Deloitte. Očekává, že na loňskou úroveň zahraničního obchodu by se Česko mohlo dostat již příští rok. Naopak Asociace exportérů předpokládá, že návrat na loňská čísla zabere tři až pět let.

Automobilový průmysl

„V dalších měsících se bude situace díky postupnému uvolňování restriktivních opatření zlepšovat, avšak velkou neznámou je hrozící návrat pandemie na podzim,“ míní ekonom UniCredit Bank Jiří Pour. Zahraniční obchod, který obvykle končí ve výrazných přebytcích, skončil v dubnu schodkem 26,9 miliardy korun. To je v tuto část roku nevídané. Obvykle k převaze dovozu nad vývozem dochází jen před Vánocemi, kdy se více kupuje dovážené zboží. Nejhorší výsledek od vstupu do Evropské unie ještě urychlil vyšší dovoz počítačů, které se více prodávaly, aby mohli lidé pracovat z domova.

Na zotavení automobilového průmyslu bude nejvíce záležet. Květnová čísla o prodejích aut zatím důvod k optimismu nedávají. Například v Česku je trh stále 44 procent pod loňskou úrovní. Ten německý, který je největším odbytištěm aut z českých automobilek, je o polovinu menší, ve Spojeném království hlásí pád o 85 procent.

Detaily čísel ukazují, že nejvíce koronavirus dopadl na dřívější motor české ekonomiky. Výroba aut a jejich dílů se zmenšila zhruba na pětinu. Téměř celý duben stály tři české automobilky. Škoda Auto během odstávky oproti plánu nevyrobila sto tisíc aut, kolínská TPCA stála celý duben a větší část „nouzových“ měsíců byla zastavena produkce i v nošovickém Hyundaii. I nyní, když už všechny tři automobilky fungují, jedou v omezeném režimu. V Česku se ale nevyrábějí jen celá auta.

Vznikají tu například světlomety, brzdy, sedačky nebo palivová čerpadla pro prakticky všechny evropské výrobce a zájem o tyto díly spadl s tím, jak se výroba aut v celé Evropě zastavila nebo omezila. Celý obor proto nyní táhne dolů jak průmysl, tak vývoz, a tím celou českou ekonomiku. Další odvětví na tom zdaleka takto špatně nejsou. Proto na zotavení automobilového průmyslu bude nejvíce záležet. Květnová čísla o prodejích aut zatím důvod k optimismu nedávají. Například v Česku je trh stále 44 procent pod loňskou úrovní.

Ten německý, který je největším odbytištěm aut z českých automobilek, je o polovinu menší, ve Spojeném království hlásí pád o 85 procent. Pesimistický je i majitel firmy Brano Group Pavel Juříček. Jeho firma dodává autodíly do automobilek po celém světě. I když je nyní situace lepší, než byla v dubnu, stále je zhruba třetinu pod plánovaným odbytem. Předpokládá, že prodej aut zůstane nízký i příští rok. „Automobilky mají vozů plná letiště, určitě se nebudou tolik prodávat,“ popisuje.

Obavy o budoucnost

Ne všechna odvětví jsou na tom ale tak černě. Minimalizovat pokles se dařilo například farmaceutickému průmyslu, papírenství či výrobě nápojů. Inženýrské stavitelství dokonce rostlo, a to o 13,5 procenta, tedy výraznějším tempem než v předchozím měsíci. V celé Evropě i například v USA se sice čeká, že nejhorší už proběhlo v dubnu, navzdory tomu jsou prodeje vozů výrazně nižší, než bylo zvykem. A to se vše odrazí i v českých podnicích. Firmy mají navíc méně zakázek. Meziročně jich v dubnu ubylo 42 procent.

Podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy více než 60 procent firem čeká propad letošního vývozu o více než pětinu. Nepředpokládají, že by je závěr roku zachránil. Téměř polovina čeká, že budou mít ještě v létě pokles zakázek o více než 40 procent. Dopady zastavení ekonomik jsou takové, že se domácnosti i firmy začaly obávat o budoucnost.

Podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy více než 60 procent firem čeká propad letošního vývozu o více než pětinu. Nepředpokládají, že by je závěr roku zachránil. Téměř polovina čeká, že budou mít ještě v létě pokles zakázek o více než 40 procent. Dopady zastavení ekonomik jsou takové, že se domácnosti i firmy začaly obávat o budoucnost, což situaci zhoršuje.

„Domácnosti budou nejspíše opatrné a budou raději šetřit, firmy škrtají investice a šetří na mzdách,“ říká hlavní ekonom Deloitte David Marek. Česko se v propadu průmyslu výrazně neliší od Německa, na které je hospodářsky navázáno. Tam byl propad největší od sjednocení země v roce 1990. V dubnu výroba klesla o 25,3 procenta. „Dosáhli jsme nejnižšího bodu,“ uvedlo německé ministerstvo hospodářství.

Počet příspěvků: 1, poslední 28.6.2020 12:08 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.