Korejci kupují ČSA. Prý vyvážený kompromis s rozumným potenciálem.

Korejská firma si vymínila, že stát nebude moci po dobu pěti let privatizovat Český Aeroholding, majitele pražského letiště.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Aktualizováno. Český národní letecký dopravce bude prodán Korejcům za cenu luxusní vily v Praze na Hanspaulce. Kdybychom tuhle větu vyslovili někdy v 90. letech minulého století, většina lidí by nás považovala za blázny. Jenže v roce 2013 vrcholí hospodářská krize, Evropa pomalu upadá, centrum světového dění se přesouvá do Asie… Nedivme se tedy a buďme rádi, že slavné České aerolinie (ČSA) zachraňuje od zániku Korean Air.

Ministerstvo financí považuje korejskou nabídku za vyvážený kompromis s racionálním potenciálem pro rozvoj leteckého odvětví v České republice. Vláda o prodeji rozhodla dnes, smlouva by měla být podepsána 9. dubna. Podívejme se na podrobnosti transakce.

Přijatelná cena

Už skutečnost, že z 52 oslovených aerolinií vyjádřily zájem dvě – Korean Air a Quatar Airways – a závaznou nabídku podali jen Korejci, o lecčems svědčí. Za 44 procent akcií ČSA, což je 460 725 kusů, nabízejí Korejci majiteli, státnímu Českému Aeroholdingu, 2,64 milionu eur (68 milionů korun dle aktuálního kurzu).

Česká spořitelna odhadla tržní hodnotu celých ČSA mezi 50 až 160 milionů korunKlíčovou podmínkou obchodu je, aby si ČSA zachovaly status takzvaného evropského přepravce se všemi letovými právy v Evropě. Proto Korean Air kupuje jen minoritní podíl. Důležité rovněž bylo, aby aeroliniím zůstala letová práva vyplývající z bilaterálních dohod mezi Českou republikou a ostatními zeměmi, hlavně Ruskem.

Cenovou nabídku hodnotila Česká spořitelna (oddělení podnikového financování), která tržní hodnotu celých ČSA odhadla mezi 50 až 160 milionů korun. Proto také částku za 44 procent akcií považuje za přijatelnou.

Korean Air bude mít právo na nákup dalších akcií, avšak podmínkou této opce je, aby ČSA neztratily statut národního – z pohledu Korejců evropského – dopravce, což znamená zachování 50 procent plus jedné akcie v držení Českého Aeroholdingu. Pokud Korean Air opci využije během jednoho roku, bude cena stejná jako nyní při koupi 44 procent akcií. Po tomto období určí kupní cenu znalec.

Praha evropským uzlem Korean

Co motivuje Korejce k tomuto obchodu? Společnost Korean Air, která je stejně jako ČSA součástí aliance SkyTeam, již dlouhou dobu spolupracuje s Letištěm Václava Havla. Linku mezi Prahou a Soulem provozuje od roku 2004 a považuje ji za důležitou součást své dopravní sítě do Evropy. Ministerstvo financí má za to, že přímé letecké spojení napomohlo některým významným korejským investicím do České republiky, jako tomu bylo v případě firem Hyundai nebo Doosan.

Korean Air chce prostřednictvím ČSA rozvíjet a zlepšit své služby na evropském trhu a jejím záměrem je vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů na evropském kontinentě. V rámci této strategie budou ČSA zajišťovat dopravu transferových cestujících v rámci Evropy.

Český Aeroholding očekává od příchodu Korejců lepší propojení obou dopravních sítí, využití kapacit ČSA a posílení v nákladní dopravě. Situace je jednoduše taková, že na současném trhu v Evropě není síťový dopravce velikosti ČSA schopen dlouhodobě udržet tržní podíl a ziskovost. Trh se rychle konsoliduje a ČSA musejí být součástí tohoto trendu. Výhodou nabídky Korejců je v tomto smyslu napojení Českých aerolinií na rostoucí asijský trh.

Pět let pod kontrolou státu

Ačkoliv Korejci kupují jen 44 procent akcií ČSA, budou mít zásadní vliv na všechno, co se ve firmě stane. Korean Air bude mít možnost dosadit jednoho zástupce do dozorčí rady ČSA. Významná podniková rozhodnutí, která jsou definována v transakčním dokumentu, bude možné provést pouze se souhlasem obou akcionářů. Korejci požadují, aby i po jejich příchodu byla zachována kontinuita vedení ČSA.

Společnost Korean Air chce mít jistotu, že majoritním vlastníkem ČSA zůstane Český Aeroholding a že stát neprodá jeho akcie třetí straněVe vztahu k Českému Aeroholdingu Korean Air požaduje, aby Česká republika po dobu pěti let zachovala efektivní vlastnickou i rozhodovací kontrolu v této společnosti. Opačný postup by mohl vést k odchodu z ČSA. Na dotaz ČESKÉ POZICE, zda to znamená, že stát během příštích pěti let nebude moci privatizovat kontrolní balík Českého Aeroholdingu, mimo jiné vlastníka Letiště Václava Havla, mluvčí firmy Michaela Lagronová uvedla, že ano. „Společnost Korean Air chce mít jasně daného druhého akcionáře ČSA, kterým je Český Aeroholding. Chce mít jistotu, že majoritním vlastníkem ČSA zůstane Český Aeroholding a že stát neprodá tyto akcie třetí straně,“ dodala Lagronová. Dodejme, že privatizaci letiště a souvisejících nemovitostí v současné době beztak zákon (č. 69/2010 Sb.) neumožňuje.

Korean Air má vyvinout maximální úsilí, aby do jednoho roku od účinnosti transakčních dokumentů začalo jedno letadlo ČSA operovat z Prahy na dálkové lince. Jak Český Aeroholding, tak Korean Air se zavážou, že ve lhůtě pěti let nepřevedou svoji účast na jiný subjekt a že si udrží v ČSA alespoň 34 procent podílu. Oba podniky mají vzájemná předkupní práva vůči akciím ve vlastnictví druhé strany.

Co je Korean Air?

Největší aerolinka v Jižní Koreji, která pravidelně létá do 105 mezinárodních a 13 vnitrostátních destinací. Zaměstnává více než 15 tisíc lidí, má 140 letadel, z toho více než 100 patří do dálkové flotily. Služeb této soukromé společnosti v roce 2011 využilo více než 23 milionů lidí. Výsledek hospodaření pro rok 2012 je odhadován zhruba na 4,5 miliardy korun. Největší podíl na tržbách (58 procent v roce 2012) má divize přepravy cestujících. Korean Air létá zejména do USA, do Evropy a Japonska. Druhou hlavní divizí je cargo se zhruba čtvrtinovým podílem, což řadí společnost mezi pět největších nákladních dopravců na světě.

O privatizaci ČSA jsme psali také v těchto článcích:

Pinkerton Dôvod? kliklo 2x 21:51 14.3.2013

Počet příspěvků: 28, poslední 14.3.2013 09:51 Zobrazuji posledních 28 příspěvků.