Ceska Pozice

Konečně! Resort dopravy vypsal tendr na centrální registr vozidel.

Žákovo ministerstvo vyhlásilo otevřenou soutěž na provozovatele registru. Stihne ale vybrat vítěze do konce března?

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice

Ministerstvo dopravy v pátek konečně oznámilo, že vypisuje otevřenou soutěž na provozovatele centrálního registru vozidel. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák v tiskovém prohlášení neopomněl připomenout, že jde o první otevřený tendr týkající se registru vozidel. Jak zakázka na jeho vybudování, tak následně zakázka na provoz registru byla zadána „z ruky“, a to firmě ATS-Telcom, respektive společnostem ICZ a Telefónica O2.

Jenže samotný fakt, že byla vyhlášená otevřená soutěž, ještě neznamená, že není k čemu mít výhrady. Otázkou totiž je, zda se stihne vybrat vítěze tendru včas. Současným provozovatelům končí smlouva posledního března 2014.

Informace o zakázce na provozovatele centrální registru vozidel byla v internetovém Věstníku veřejných zakázek zveřejněna v podnělí 2. prosince. Zájemci mohou své nabídky podat do 27. ledna 2014. Vítěz s ministerstvem dopravy podepíše smlouvu na dobu neurčitou. Odhadovaná hodnota zakázky stanovená na 48 měsíců byla vyčíslena na více než 122 milionů korun. Předmětem zakázky je ve věstníku uvedena podpora provozu a rozvoj současné aplikace centrálního registru vozidel, její optimalizace a rozvoj aplikací pro sdílení informací o databázi vozidel.

Bude-li výsledek tendru znám za tři měsíce, resort si připíše mezi státními institucemi v oblasti veřejných zakázek rychlostní rekord„Očekáváme, že centrální registr vozidel bude provozován podstatně kvalitněji a s vyšším uživatelským komfortem. Budeme chtít, aby byl registr připraven pružně reagovat na požadavky, které administrativu zjednoduší,“ konstatoval Žák. Podobná očekávání mají jistě všichni řidiči. To, jestli se naplní, nebo zda šlo jen o prázdné proklamace, bude s největší pravděpodobností jasné až za éry dalšího ministra dopravy.

V pátečním tiskovém prohlášení ministerstvo dopravy uvedlo, že výsledek tendru by měl být znám za tři měsíce. Pokud by tomu tak skutečně bylo, ministerstvo dopravy by si připsalo mezi státními institucemi v oblasti veřejných zakázek rekord. Uzavření takto složitých soutěží, jakým provoz centrálního registru vozidel beze sporu je, trvá obvykle půl roku i déle.

A to nepočítáme s variantou, že se někdo z neúspěšných uchazečů obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřad nemá stanoveny žádné lhůty, dokdy musí rozhodnout. Podá-li někdo ze soutěžících na provozovatele registru k ÚOHS námitku, což se dnes ve veřejných zakázkách stává téměř pravidlem, vyhlášení jména vítěze se odsouvá na neurčito.

Proč to nešlo dřív?

Nabízí se logická otázka: Proč ministerstvo dopravy ne vyhlásilo tendr na provozovatele registru vozidel dřív? Faktem je, že 10. července nahradil Zbyňka Stanjuru současný ministr v demisi Zdeněk Žák. Stanjura ČESKÉ POZICI potvrdil, že během jeho „šéfování“ byly podklady k tendru připraveny – prý předpokládal, že soutěž odstartuje do konce prázdnin. Před odchodem stihl Stanjura pouze zveřejnit předběžné oznámení o zakázce. Krátce poté spolu s ostatními ministry Nečasova kabinetu rezignoval.

ČESKÁ POZICE se dotazovala na soutěž na provozovatele centrálního registru vozidel ministerstva dopravy na konci října. Tehdy úřad tvrdil, že příprava zakázky se finalizuje. Minulý čtvrtek, tedy 28. listopadu, ministerstvo dopravy uvedlo, že podmínky výběrového řízení jsou připraveny a že v nejbližších dnech sdělí ministerstvo další postup. To skutečně splnilo. Den následující vypsalo tendr.

Možná, že kdyby ministr v demisi Žák věnoval méně času předvolební sebeprezentaci a trávil více času na ministerstvu, nemusela „finalizace“ zakázky trvat tak dlouho.

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.