Když kejklíř Žito najde krále Karla

Daniel Landa veřejně podpořil Karla Janečka. Oba hovoří o nutnosti společenských změn, jen každý jiným stylem. 

Žito kouzelník je součástí pověsti O staré Praze v knize Staré pověsti české Aloise Jiráska. Příběh vypráví o kejklíři, jenž byl dvorním „rozveselovačem“ krále Václava IV. Jednou králově šaškovi přičaroval místo rukou koňská kopyta, jindy zase slámu přeměnil na prasata. Žito dle pověsti lstivě vyběhl i s konkurenčními kouzelníky, kteří na dvůr Václava přijeli s bavorským vévodou – to byl prý jeho nejlepší kousek. Tolik ke knižnímu Žitovi. Od uplynulého víkendu se – na předávání Českých slavíků – do kabátce Jiráskova kejklíře oblékl Daniel Landa.

Způsob, jakým se zpěvák na sobotním hudebním večírku prezentoval, nyní nechme stranou. Daleko zajímavější bylo, kdo že se stal pro soudobého Žita s poznávací značkou „44“ (dle Landova věku) jeho králem. Už ne Václav IV. jako v oné pověsti, nýbrž Karel Janeček, protikorupční mušketýr dnešní doby. Oba v rámci svých projektů hovoří o nutnosti společenských změn, jen každý jiným stylem. Ale vzhledem k několika Landově rasistickým písním ve skupině Orlík nebo k jeho kýčovitému národovectví (viz dále) by se Janečkovi spolupráce s ním nemusela úplně vyplatit.

Landa byl za svůj sobotní projev z různých stran kritizován. Janeček se ho zastal a vzkázal: „Poslední dobou jsem se setkal s mnoha zajímavými lidmi z různých oblastí včetně uměleckých kruhů. Jedním z nich byl Daniel Landa, se kterým jsem hovořil o své vizi cesty vedoucí ke slušné a prosperující společnosti. Jeho včerejší (sobotní - pozn. red.) prohlášení na Českém slavíku bylo sice velmi kontrovezní a podle některých názorů až společensky nevhodné, ale za sebe jsem přesvědčen, že Daniel Landa mluví otevřeně a upřímně sděluje to, co si myslí. Za jeho osobité vyjádření podpory mu děkuji.“

Janeček má zřejmě pravdu, když říká, že Landa to myslí upřímně. Jenomže by se nemělo zapomínat, jakým stylem zpěvák volá po společenských změnách. Například v nedávno vydané písni Bohemia varuje před novou dobou, která má údajně za cíl zničit křesťanskou podstatu evropské kultury: „V lůně katedrály vyrůstaj minarety, nová doba vchází a s ní vymírá náš starej rod.“ Když před rokem zahajoval v Ostravě turné Vozová hradba, zase mimo jiné řekl: „My, Češi a Moravané, jsme schopni mezi sebou rozpouštět menšiny, ale nechceme, aby nám ukazovali tento prst (prostředníček). A rádi laskavě přijmeme toho, kdo nás nebude v naší vlastní zemi kopat do koulí.“

To asi není slovník, kterým by Janeček v rámci dobře míněného projektu Pozitivní evoluce chtěl oslovovat občanskou společnost. Landův projev spíše patří na „vozovou hradbu“, kde jeho hulákání o „kopání do koulí“ najde možná ohlas. V písni Bohemia Landa vyzývá: „Vstávej! Rytíři, už jsi dlouho spal, teď je čas, abys osedlal, schází nám král…“ Zpěvák nakonec objevil svého krále v osobě Karla Janečka. Jen doufejme, že Janeček z něho neudělá svého dvorního kouzelníka. To by pak protikorupčník mohl dopadnout jako ten středověký šašek s kopyty na rukou.

Počet příspěvků: 16, poslední 29.11.2012 11:53 Zobrazuji posledních 16 příspěvků.