Kdo vlastně velí na ministerstvu kultury?

Lidé z Národního divadla intenzivně jednají s ministryní kultury. Mohou se ale vůbec spolehnout, že splní, co slíbí?

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTK, montáž ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Proč už si ministryně kultury Alena Hanáková konečně nedá pokoj? Muselo to napadnout každého, kdo ji viděl v nedělních Otázkách Václava Moravce, jak zas neochvějně vrší jednu frázi na druhou. Napadlo to i moderátora. „Připustila jste si někdy v těch minulých dnech, že bude lepší post ministryně kultury opustit, protože se v něm trápíte?“ zeptal se otevřeně.

Otázka sjela po téměř dotčené paní Hanákové jako voda po igelitu: „Já se netrápím na postu ministryně kultury...“ A ještě dodala: „Záleží na panu premiérovi, jak situaci posoudí, já sama za sebe musím říct, že jsem nejednala, nebo spíš jednala v souladu se zákonem…“

Že paní ministryně odvolala ředitele Národního divadla a neví proč? „Argumenty mi byly položeny na stůl. Neměla jsem důvod nevěřit.“ Že ministryně nemůže rozhodovat podle toho, komu uvěří, ale má být schopná navržené odvolání posoudit? Že za něj dokonce nese odpovědnost? To paní Hanákové vůbec nedochází.

U současné ministryně je už zřejmé, že názor žádný nemá a zdá se být jednodušší jí nějaký vnuknout

Náměstka Matŕina Sankota, který ty zveřejněné „argumenty“, jež se ukázaly být nevěcné nebo nepravdivé, na stůl položil, odvolávat nechce. Jen mu odebrala z kompetencí věci týkající se umění a ponechala ekonomické záležitosti. A proč? Inu, protože to umělci chtěli a bylo potřeba situaci zklidnit.

Kdo na ministryni zatlačí, tomu je vyhověno.

Ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová – Měřičková, signatářka petice Národ sobě!, která požaduje odvolání paní ministryně, byla ve studiu u Václava Moravce náhle smířlivější. A sklidila za to nekonečně vděčný pohled. Prý by nynější odstoupení paní Hanákové jenom zkomplikovalo situaci. No přirozeně, protože nový ministr by zas mohl mít, nedej bože, nějaký kreativní názor. Muselo by se znovu vysvětlovat. U současné ministryně je už zřejmé, že názor žádný nemá a zdá se být jednodušší jí nějaký vnuknout.

Kašpárci Hanáková a Gazdík

Má to jedno riziko. Že paní ministryně sehraje roli vábničky odvádějící jednáním a „zklidňováním“ pozornost. A někdo mocnější než divadelníci zatlačí víc. Je s podivem, že si to vyjednavači neuvědomují a nežádají pro dialog partnera, jehož slovo má váhu. Sliby Aleny Hanákové neváží nic. Klidně ve studiu nahlas souhlasí s tím, že připraví nový zákon o Národním divadle nebo vydá metodický pokyn o tom, jak mají probíhat výběrová řízení. Stejně jako v půli dubna odkývala, že do konce dubna vypíše výběrové řízení na nového ředitele a nevypsala ho dodnes. V oboru pasívní rezistence a „okecávání“ čehokoliv je mistrem. To je taky jediné, co se zvládla naučit.

Chvíli se bude jednat, pak začne v divadlech plná sezóna a divadelníci budou mít jinou práci, tlak poleví… A všechno zas utichne jako už tolikrát. Nebude žádný zákon, žádný metodický pokyn. Copak politici chtějí přijít o své hračky – příspěvkové organizace, s nimiž si mohou nakládat, jak chtějí? To by museli být blázni.

Paní ministryně zkrátka přikývne na cokoliv, jen aby to vypadalo, že koná a je kompetentní. To slovo ostatně zaznělo v televizní diskuzi mnohokrát. Václav Moravec se třeba paní ministryně zeptal: „Připustila jste si, že bylo vaše rozhodnutí (o odvolání ředitele Národního divadla) nekompetentní?“ Následovala typická řečnická pirueta ministryně Hanákové: „Nemyslím si, že bylo nekompetentní. Naopak. Bylo kompetentní. Proč by bylo nekompetentní?“

Gazdík v přímém přenosu přiznal, že mu náměstek „jeho“ ministryně kultury dal chybné informace a udělal z něj i z Hanákové kašpara. A nic se neděje.

Paní Hanáková má ostatně velký vzor v šéfovi Starostů, který brání její počínání s výrazem spravedlivého skauta. Ovšem za veřejné a nepodložené nařčení z trestného činu se bývalému řediteli Národního divadla Ondřeji Černému dosud ani neomluvil. Naopak se tváří ublíženě. V pátečním rozhovoru s Barborou Kroužkovou na ČT 24 dosáhlo jeho vysvětlování téměř kvalit „jeho“ ministryně.

Na otázku, zda vůbec ví, proč se Aleny Hanákové zastává, když sám neumí odpovědět, proč Černého odvolala, odpověděl: „Já se obávám, že byla paní ministryně tak trochu mystifikována… A mně se stalo to samé, protože jsem od pana náměstka Sankota dostal informace, které jsem v pondělí veřejně sdělil, že se jedná o problémy související s orgány v trestním řízení. Podle informací, které mi byly ministerstvem kultury sděleny, se tam jednalo o několik podezření z trestných činů, o částky, které přesahovaly několik desítek milionů korun…“

Gazdík vlastně v přímém přenosu přiznal, že mu konkrétní člověk, náměstek „jeho“ ministryně kultury, dal chybné informace a udělal z něj i z Aleny Hanákové kašpara. A nic se neděje? Sankot zůstává na postu ekonomického náměstka. To skoro vypadá, jako by ministerstvu kultury velel někdo jiný než Starostové a nezávislí. No, koneckonců, když si to dají líbit, je to jejich věc. Ale kdo tedy nese za rozhodnutí ministerstva odpovědnost?