Kauza pražského metra se rozjíždí. Padlo trestní oznámení.

Dostavba trasy metra A do Motolu za desítky miliard korun otevřela kapitolu trestně-právní. Hrozí, že stavba bude zastavena.

Snímek ze stavby nově budované stanice metra Motol z loňského září. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Snímek ze stavby nově budované stanice metra Motol z loňského září. | foto: © ČTK/Šimánek VítČeská pozice
Snímek ze stavby nově budované stanice metra Motol z loňského září.

Když jsme na konci minulého týdne publikovali článek o prodloužení trasy metra A v Praze, položili jsme si otázku, zda na základě výbušného interního auditu pražského dopravního podniku padne kvůli zjištěným pochybením trestní oznámení. ČESKÁ POZICE nyní získala dokument, na jehož základě známe odpověď: trestní oznámení padlo. Stalo se tak v úterý 17. září. Dostavba trasy metra A tím otevřela kapitolu trestně-právní.

Oznamovatelem je odborář dopravního podniku Petr Pulec, který podal na Městském státním zastupitelství v Praze trestní oznámení na dosud nezjištěné osoby kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu poškození finančních zájmů Evropské unie.

Problém je následující: v průběhu stavby se objevily dodatečné stavební práce, které je dle zákona o zadávání veřejných zakázek potřeba zadat v rámci jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU). Podle oznamovatele takto společnost IDS, která na stavbě vykonává dozor, nepostupovala a řadu víceprací v režimu JŘBU nezadala. Nejdříve vícepráce nechala realizovat, a až poté je v rámci jednacího řízení bez uveřejnění zpětně zadala. Takový postup je proti smyslu zákona o zadávání zakázek. Auditoři zjistili, že ve stavební dokumentaci například stojí: vícepráce zadaná v jednacím řízení bez uveřejnění ze dne 7. června 2013 byla již ke dni vyhlášení tohoto JŘBU fyzicky dokončena.

Zadavatelem dostavby trasy metra A je Dopravní podnik hlavního města Prahy, obstaravatelem společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která je v rámci tohoto projektu stavebním dozorem a organizátorem veřejných zakázek. Zhotoviteli jsou pak sdružení firem Metrostav Hochtief, dále Skanska a sdružení Arcadis – Inset.

Rozpočet na výstavbu čtyř nových stanic a prodloužení trasy metra A až do Motolu činil vloni na podzim 22,5 miliardy korun. Od Evropské unie mělo hlavní město získat dotaci ve výši zhruba 7,4 miliardy korun, jenže kvůli chybám v projektu dostane o 3,7 miliardy méně (peníze bude muset dopravní podnik najít ve svém rozpočtu). Původní plán počítal s otevřením nového úseku v listopadu 2014, tento termín je však ohrožen.

Dle Petra Pulce byla porušena pravidla zadávacího řízení, čímž vznikla škoda zadavateli stavby či jiným dodavatelůmDle Petra Pulce byla porušena pravidla zadávacího řízení, čímž vznikla škoda zadavateli stavby či jiným dodavatelům, dále docházelo k vyhotovování nesprávných dokladů obsahujících nesprávné a hrubě zkreslené údaje, některé osoby mohly ve větším rozsahu získat neoprávněné výhody. Dopravnímu podniku měla vzniknout újma jednak tím, že jako zadavatel přebírá odpovědnost za chybný postup organizátora veřejných zakázek – v tomto případě IDS –, ale též tím, že dopravní podnik musel zaplatit za práce, které možná ve skutečnosti nebyly potřeba.

Navíc prý IDS mohla vyhotovit podklady prokazující organizaci jednacích řízení bez uveřejnění, které ovšem neodpovídají skutečnosti, takže by kvůli nim mohly nastat problémy s proplácením evropských peněz důležitých pro financování celé stavby.

ČESKÁ POZICE již minulý týden oslovila významného právníka, který má zkušenosti s problematikou podobně velkých stavebních projektů v Praze – dle něj hledisko dotace z evropských peněz činí celý problém možná ještě závažnější než tunel Blanka, jehož dostavbu sužují podobné administrativní problémy jako metro A: „Evropská unie si na rozdíl od našeho státu umí na případná závažná pochybení v dokumentaci došlápnout.“ Dle názoru tohoto právníka, který si nepřál být jmenován, může celý problém s dostavbou metra skončit pozastavením výstavby, neboť město, respektive dopravní podnik provedené vícepráce neproplatí.

Útok na radního

Ve vedení dopravního podniku zřejmě existují osoby, které prý mají nestandardní vazby na společnost IDSAutor trestního oznámení Petr Pulec, jinak též zastupitel za ČSSD na Praze 2 a nyní sněmovní kandidát uskupení Hlavy vzhůru!, v trestním oznámení upozornil na další možný problém: že ve vedení dopravního podniku zřejmě existují osoby, které dle oznamovatele mají nestandardní vazby na společnost IDS a o problematickém postupu této firmy věděly.

„Konkrétně se zřejmě jedná o předsedu dozorčí rady dopravního podniku Jiřího Pařízka, který byl dle zjištění oznamovatele v minulosti údajně zaměstnancem společnosti IDS, ovšem tuto skutečnost při jmenování do funkce údajně neoznámil,“ píše se v trestním oznámení. To by dle oznamovatele znamenalo, že Pařízek se ocitl ve střetu zájmu s trestně-právním rozměrem.

Zmínkou o Pařízkovi celá věc nabývá politické roviny. Pařízek je totiž radním pro dopravu za TOP 09 a je též místopředsedou pražské topky. ČESKÁ POZICE Pařízka v úterý kontaktovala, zatím však nereagoval.

Počet příspěvků: 2, poslední 18.9.2013 08:34 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.