Kalouskův nový FAÚ? Ministr by měl pod svou pravomoc dostat auditory eurodotací.

Občanští demokraté se obávají, aby ministr financí Kalousek pomocí novely zákona o finanční kontrole nezvýšil svou politickou moc.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, iPhone4Česká pozice

Kritika Bruselu za chybné čerpání evropských dotací, jež vyústila ve zmrazení stovek miliard korun, přinutila české politiky k akci. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) by si měl od příštího roku pod sebe stáhnout auditory, kteří dotace kontrolují a nyní sedí roztříštěni v regionálních radách a na ministerstvech. Podle několika expertů a politiků, s nimiž ČESKÁ POZICE mluvila, to však není dobré řešení. Ministerstvo financí (MF) totiž vykonává funkci auditního orgánu pro evropské dotace už dnes a za chyby v systému nese díl odpovědnosti.

Kvůli problémům s dotacemi přijel do Prahy eurokomisař pro regionální politiku Johannes Hahn. O potížích při čerpání fondů hovořil již předminulý týden telefonicky s premiérem Petrem Nečasem. Češi dostali na nápravu chyb čas do června, jinak se tok peněz z Evropského fondu pro regionální rozvoj a z Kohezního fondu zastaví nadobro, což by podle Kalouska byla finanční katastrofa.

Druhým tahem ve snaze o nápravu je novela zákona o finanční kontrole, jež upravuje auditní postupy českých úřadů. Minulý týden o ní jednala Poslanecká sněmovna a předloha postoupila v prvním čtení do dalšího projednávání. Ačkoli jde o vládní novelu, někteří koaliční poslanci s ní mají problémy a požadují návrh přepracovat. Poslanci ODS se obávají, že ministr financí chce pomocí novely posílit svou politickou moc nejenom v auditu evropském, ale i českém.

ČESKÁ POZICE se věnovala novele zákona o finanční kontrole v článku: Do vlády míří Kalouskův zákon, na který všichni s…!

Aktualizace: Co se týká centralizace auditorů, podle posledních zpráv ČESKÉ POZICE tento návrh nevyšel z ministerstva financí. V reakci na článek ČESKÉ POZICE ministerstvo uvedlo, že s návrhem na centralizaci auditorských činností pod tento resort přišla Evropská komise. A to na setkání, které proběhlo za účasti náměstků minstra financí a pro místní rozvoj Miroslava Mateje a Daniela Brauna v Bruselu 9. března.

„Návrh, že by to mělo být výslovně pod ministerstvem financí, poprvé zazněl v březnu. Byli jsme tím překvapeni. Loni v listopadu jsme se totiž s Evropskou komisí bavili o jiných alternativách,“ řekl ČESKÉPOZICI účastník schůzky náměstek Matej. A doložil to akční plánem, který Češi od euroúředníků v březnu dostali. Z něj vyplývá, že by měly být pověřené auditní subjekty převedeny z regionálních rad a ministerstev pod kontrolu MF. Brusel počítá s tím, že česká vláda přijme usnesení k převodu těchto pravomocí do května.

Kritika z vlastních řad

Návrh novely zákona má podle některých poslanců ODS zásadní vady. Nelíbí se jim, že by se pod ministrem Kalouskem kumulovaly pravomoci a informace, které auditoři při svých šetřeních získají. Auditorská činnost by se tak mohla snadno stát nástrojem pro odstřel politické konkurence. Politici se obávají, že si chce ministr Kalousek zřídit druhý Finanční analytický útvar (FAÚ). Rozhodně by tak nešlo o posílení nezávislosti auditorů, což byl původně deklarovaný cíl.

Premiér Nečas musel spolustraníkům slíbit, že se o vládním návrhu zákona o finanční kontrole bude ještě diskutovatNovela zákona vzbudila rozruch na zasedání poslaneckého klubu ODS, kde zazněla další kritika. Premiér Nečas musel spolustraníkům dokonce slíbit, že se o vládním návrhu bude ještě diskutovat.

„Novela zavádí jen kosmetické opatření a neřeší nezávislost auditorů. Na poslance se obraceli starostové, kteří kritizují složitost systému kontrol, kdy vám na jeden projekt může přijít několik kontrol, které stojí nemalé peníze. Jsem ráda, že sněmovna přiřadila novelu kontrolnímu výboru a prodloužila lhůtu pro projednávání o 20 dní,“ řekla ČESKÉ POZICI bývalá starostka Náchoda a poslankyně Zdeňka Horníková (ODS), která k problematice připravuje v dubnu expertní seminář.

Co se systému auditů unijních fondů týče, bylo by podle političky vhodnějším řešením, pokud by auditoři byli podřízeni přímo vládě. Prospělo by to prý větší nezávislosti. Ošetření auditu ve státní správě by si podle Horníkové zasloužilo přijetí zcela nového zákona. Nebrání se ani myšlence, že by vznikl speciální auditní úřad mimo kontrolu nějakého ministra.

Auditoři jako posluhovači

O systému kontrol a auditů mluvila ČESKÁ POZICE také s několika vysoce postavenými úředníky a auditorkou ze soukromé sféry. Všichni se shodli, že auditoři, kteří mají sledovat a zlepšovat systém čerpání evropských dotací na ministerstvech a v krajích, mají složitou pozici a jsou v roli „posluhovačů“ nadřízených.

„Když ministr udělal bububu, tak auditor, jehož odvolání bylo v kompetenci ministra, se stáhnul a do ničeho už nešťoural. A to Bruselu vadí,“ řekl ČESKÉ POZICI bývalý vysoce postavený úředník z ministerstva životního prostředí (MŽP), který spravoval rozdělování desítek miliard korun, avšak nepřál si být jmenován. Podle něj auditoři MŽP hledají pouze formální nedostatky a na vlastní defraudace veřejných peněz nepřijdou.

Správným řešením je dle expertů ponechat audit unijních fondů na odborech interního auditu ministerstev. Musí však být posílena nezávislost ředitelů odborů auditu na ministrovi.A dodal, jak to chodí v praxi: „Jednou za mnou přišel stavař a říkal, že dělá jen podzemní práce. Když jsem se ho ptal proč, tak řekl, že to není nikdy vidět… Nejvíce evropských peněz se totiž ztrácí v infrastrukturních projektech a takzvaných měkkých projektech typu školení. Pokud tomu auditoři nerozumí a nejsou iniciativní, nic nenajdou.“

Jeho slova potvrdila auditorka z globální poradenské společnosti. Podle mezinárodních standardů by měla být činnost interních auditorů v EU fondech odpolitizována a posílena jejich nezávislost. „Jediným správným řešením je ponechat audit unijních fondů na odborech interního auditu ministerstev. Musí však být posílena nezávislost ředitelů odborů auditu na ministrovi. Správným řešením by byly například výbory pro audit na každém ministerstvu,“ upozornila ČESKOU POZICI auditorka, která chtěla zůstat v anonymitě. A dodala, že pokud bychom vůbec v Česku v tuto chvíli uvažovali o centralizaci auditů, rozhodně by to mělo být přímo pod premiérem a v žádném případě pod ministerstvem financí, které prý v minulosti selhalo. Do doby, než nastane nějaký posun k lepšímu, by měla Evropská komise do Česka posílat vlastní auditní mise a minimálně rok ověřovat fungování systému a kvalitu projektů.

Kdo za to může?

Najít jednoho konkrétního viníka nynějšího stavu, kdy má Česko zablokovaný přísun evropských miliard ze dvou strukturálních fondů, není snadné. Ve státní správě bývá totiž zvykem pravomoci delegovat a tříštit, aby v případě průšvihu nebylo možné nikoho obvinit.

Krásně to ilustruje přestřelka premiéra Nečase s místopředsedou Poslanecké sněmovny a ČSSD Lubomírem Zaorálkem. Nečas minulý týden prohlásil, že za potíže s audity může bývalý ministr financí a předseda sociálních demokratů Bohuslav Sobotka, který s Bruselem nastavení auditní činnosti v letech 2005 a 2006 řešil. Zaorálek zase kontroval, že premiér otevřeně lže, neboť systém byl certifikován za vlády Mirka Topolánka.

A kde je pravda? Z rozhovorů s experty ČESKÁ POZICE zjistila, že systém začala nastavovat sociálnědemokratická vláda expremiéra Jiřího Paroubka. Po roce 2006, kdy přišla k moci koalice ODS, zelených a lidovců, byl hlavní prostor pro definici kontrolních systémů. Především však bylo nutné s Bruselem dojednat spuštění operačních programů. A těch je 26, což efektivní řízení a kontrolu evropských peněz značně zkomplikovalo. Za úřadování Miroslava Kalouska na ministerstvu financí se nicméně rozhodlo o současné podobě auditního systému. Schvalovaly se rovněž popisy řídících a kontrolních systému operačních programů i jednotlivé auditní strategie.

Faktor Kalousek

Ministr financí Kalousek, který na audity dohlíží od roku 2007 (s přestávkou, kdy byl v úřednické vládě Jana Fischera ministrem financí Eduard Janota), tvrdí, že Brusel přichází s kritikou až dnes, i když nastavení auditního systému původně posvětil. Existuje však i jiné vysvětlení, proč Kalousek se systémem nic neudělal. „Nevěnoval se tomu. Nezajímalo ho to. Staral se o rozpočet, deficit a daně. Brusel pro něj bylo podružné téma,“ popsal ČESKÉ POZICI situaci na MF výměnou za příslib anonymity bývalý vysoce postavený úředník tohoto resortu.

Kalousek se kritice brání. „Kdybych měl říct nějaké přirovnání, tak ministerstvo financí zodpovídá za to, že vydá jízdní řád, ale už nemá šanci kontrolovat, co se na těch kolejích děje. A (Evropská - pozn.red.) komise má nyní velkou nedůvěru k tomu, k čemu dochází na těchto kolejích. Nevěří v nezávislost auditorů jednotlivých programů, tedy regionálních rad a ministerstev, a trvá na tom, aby se ten audit zcentralizoval,“ řekl ministr minulý týden Aktuálně.cz.

Když přišlo z Bruselu loni na jaře v souvislosti se zastavením certifikace v operačním programu podnikání a inovace na ministerstvu průmyslu a obchodu varování, že s audity není něco v pořádku, rozjely se první snahy o nápravu. Za rok se však k žádnému řešení Nečasova vláda nedostala. Výsledkem je zastavení certifikace u dvou strukturálních fondů.

A co Jankovský?

Svůj díl viny nese i ministerstvo ministra pro místní rozvoj Kamila Janovského (Věci veřejné), který odpovídá za koordinaci čerpání miliard z EU. Jankovský ani jeho náměstek pro evropské fondy Daniel Braun nedokázali přesvědčit MF o nutnosti urychlených změn.

Kalousek oslabil auditní činnost už tím, že v srpnu 2010 jmenoval do funkce náměstka pro veřejnou správní kontrolu a audit prostředků z fondů EU exministra obrany Martina BartákaVraťme se však k ministru Kalouskovi a jeho podřízeným. Podle informací ČESKÉ POZICE totiž hlavní správce státní pokladny oslabil auditní činnost už tím, že v srpnu 2010 jmenoval do funkce náměstka pro veřejnou správní kontrolu a audit prostředků z fondů EU exministra obrany Martina Bartáka. Tomu v té době hrozilo obvinění z korupce v kauze podezřelého nákupu armádních tatrovek. Co je však důležitější, s evropskými fondy a jejich kontrolou neměl zkušenosti. Od března 2011, kdy Barták z MF odešel, byla tato klíčová pozice neobsazena. Až loni v srpnu Kalousek jmenoval nového náměstka Miroslava Mateje, který pracoval pět let u Evropského účetního dvora v Lucemburku.

Budeme-li se snažit jít v hledání lidí, kteří za audity odpovídají, ještě o jedno úřednické patro níž, dostaneme se na Václava Štrasera, ředitele Auditního orgánu – Centrální harmonizační jednotky MF. O tom v médiích příliš zpráv není, snad s výjimkou Akutálně.cz. Web loni v létě upozornil na fakt, že Štraser má prověřit dotace do Ústeckého a Karlovarského kraje, které Brusel odmítl proplácet kvůli obvinění exředitele Úřadu regionální rady Severozápad Petra Kušnierze. Dodejme, že si Kušnierz údajně za příslib evropských dotací řekl o peníze. Štraser však byl s dotacemi pro severní Čechy spojen. Coby člen monitorovacího výboru regionálního operačního programu Severozápad například spolurozhodoval o stanovení kritérií pro výběr projektů.