John Grisham radí: Nezbavujte se své prvotiny

Americký autor bestsellerů z právnického prostředí se svěřil, jak „přišel“ o šest milionů dolarů.

Z příběhu, který napsal světoznámý spisovatel právnických bestsellerů John Grisham pro časopis Newsweek, by se mohli poučit všichni začínající autoři, jejichž prvotina se neprodává, jak by si zrovna představovali. Grisham v něm líčí, jak se připravil zhruba o šest milionů dolarů.

V roce 1989 mladému právníkovi a politikovi Grishamovi vyšel první román ... a je čas zabíjet (A Time to Kill). Bylo mu 34 let, nikdo ho neznal, nikdo neznal jeho malého vydavatele z New Yorku, který následující rok zkrachoval, a o knížku, jež vyšla v pětitisícovém nákladu, nebyl velký zájem. Grishama napadlo, že koupí za velkoobchodní cenu tisíc výtisků a ve svém rodném městě Jonesboro v Arkansasu je pak svépomocí prodá za maloobchodní cenu a pár dolarů na tom vydělá...

Pěkný plán, myslel si. Jednoho dne mu pak náklaďák dovezl zásilku knih, kterých nebylo tisíc , ale dokonce patnáct set. Neměl, kde je složit, a proto knihami zaplnil svou maličkou právnickou kancelář, recepci, chodby, sekretářčin stůl... A to ještě pět set nevyžádaných kusů vrátil vydavateli nazpět.

Grisham poté uspořádal velkou párty v místní knihovně pro přátele a známé, kde se snažil knihu udat. Po skončení akce mu pořád zbývalo 882 výtisků. Takže se knihy opět stěhovaly k němu do práce a do recepce. A protože ho strašila faktura za tisíc kusů, snažil se knih zbavit stůj co stůj. Když nějaký klient projevil zájem, prodal mu ji za pět deset dolarů, jinak rozdával i zadarmo a používal i jako zarážku dveří. Až po několika měsících a pár autogramiádách nakonec byly všechny pryč.

Jeden výtisk ... a je čas zabíjet z tohoto původního pětitisícového vydání se dnes prodává zhruba za čtyři tisíce dolarů

Jelikož se Grishamův debut po vydání prodával špatně, nedělal se ani žádný dotisk. A pointa? Jeden výtisk ... a je čas zabíjet z tohoto původního pětitisícového vydání se dnes prodává zhruba za čtyři tisíce dolarů. A je to sběrateli vyhledávaná bibliofilie. „Měl jsem jich 1500 v kanceláři, a jestli dobře počítám, dnes by měly cenu okolo šesti milionů dolarů,“ píše Grisham o tom, jak ve svém životě nejvíc „prodělal“.

Vzápětí však dodává, že jeho to samozřejmě mrzet nemusí. Práva na první detektivku koupilo vydavatelství Doubleday a v roce 1991, kdy se autor proslavil svým druhým dílem Firma (The Firm), ji publikovalo znovu. A dodnes se knížky, kterou zpočátku nikdo nekupoval, prodalo na 20 milionů výtisků.

Vyplývá z příběhu nějaké ponaučení pro všechny začínající autory, jejichž prvotiny leží na skladu, nikdo je nechce a nejmenují se Jiří Paroubek? Určitě: nezoufejte, půjčte si od rodičů a nakupte půl nákladu od svého vydavatele, který zaplesá, že se zbavil ležáků. Ale nikomu nic nerozdávejte! Naopak, poctivě syslete a skladujte své knihy, kde se dá. Třeba jednou budou raritou, za niž lidé zaplatí majlant.

Má to však jeden háček. Vaše druhá kniha už musí být bestseller a třetí a čtvrtá... i šestadvacátá, jako jistě bude ta Grishamova Calico Joe, která v USA právě vychází.