Jan Tleskač by zíral. Prototyp létajícího kola je na světě.

Létající skútr může změnit dopravu. Jeho autor shání peníze na další vývoj přes internet.

Seznamte se: Konstrukce z kevlaru a uhlíkových vláken, vrtule z tasmánského dubu, dolet 148 kilometrů – HoverBike. foto: © www.hover-bike.comČeská pozice

Seznamte se: Konstrukce z kevlaru a uhlíkových vláken, vrtule z tasmánského dubu, dolet 148 kilometrů – HoverBike.

Foglarův učeň Jan Tleskač vyráběl po nocích prototyp převratného vynálezu, který měl změnit svět. Snil o létajícím kole. To se mu podařilo, ale plán – ukrytý do ježka v kleci – se na věky ztratil... Až se jednoho dne objevil jistý Australan Chris Malloy, jenž se chystá k podobnému kroku; ovšem s tím rozdílem, že u „létajícího bicyklu“ udělal geniální věc: obě kola překlopil, položil vodorovně, dal do nich vrtuli a celek nazval HoverBike.

Vize, že má každý v garáži místo motorky létající hoverbike, je vzrušující.Jde o úžasný koncept. Představa, že má každý ve městě v garáži malou motorku, která nesviští po silnicích, ale létá nad nimi, je vzrušující. A už není nereálná. Výrobce má funkční prototyp, který dále rozvíjí, ale podobně jako Tleskač má problém: je sám a celé vznášedlo si dělá v garáži na koleni.

„HoverBike stavím já, Chris Malloy, a kromě nějakých darů vše také plně financuji. Mám i malou skupinku dobrovolníků, kteří mi pomáhají, ale 99 procent vývoje – výroba, design a testování – dělám po zaměstnání a o víkendech,“ píše mladý konstruktér na svém webu, kde je i působivá galerie jeho vynálezu. „Rád bych se tomu věnoval naplno, ale k tomu bych potřeboval finance a sponzoring,“ dodává.

Cílovou částku má stanovenou na 1,1 milionu amerických dolarů, počítadlo dosavadních příspěvků na jeho webu ukazuje k dnešnímu dni 70 688 dolarů od investorů. Kdo chce hodně pomoci, má příležitost být oním šťastlivcem, který získá první hoverbikový prototyp domů.

Flybike i s padákem!

Letové testy už proběhly na australském heliportu; létající motorka však byla pevně upevněna popruhy k zemi. „Přestože se hoverbike chová velmi stabilně, zatím ještě přesně nevíme, co by se mohlo při volném letu stát,“ vysvětluje Malloy.

Jeho koncept však vypadá výborně. „Je to, jako když o 90 stupňů překlopíte kola a strčíte do nich vrtule. Mezi koly stále sedíte, jako na motorce, a držíte se řídítek,“ napsal magazín Wired. Motor je vzduchem chlazený model s obsahem 1170 ccm a výkonem 80 kW. Konstrukce je takřka celá zhotovena z kevlaru a uhlíkových vláken (kvůli lehkosti a pevnosti), vrtule jsou z tasmánského dubu. Pro nenadálé situace je jezdec/pilot/letec vybaven bezpečnostním padákem. Dolet činí 148 kilometrů s možností jej díky přídavným nádržím zdvojnásobit.

Využití? Armádní mise, ale i nebeské pasení kravek nebo ovcí.Autor očekává, že na jeho miláčkovi bude ještě dosti práce. V prodeji by létající motokola mohla být do dvou let, přičemž využití se nabízí široké: od záchranných misí, přepravu policejních a vojenských skautů či ostřelovačů až třeba po pasení kravek z nebes v poloze létajících kovbojů. HoverBike má v příměstských oblastech nahradit malé vrtulníky typu Robinson R22.

Zájemců bude jistě dost. Jen zbývá poslední podstatná otázka pro milovníky vzdušných dobrodružství: jak bude tahle futuristická paráda rychle létat?

Počet příspěvků: 5, poslední 22.6.2011 10:57 Zobrazuji posledních 5 příspěvků.