Jan Kasal má radit ČD Cargo při fúzi se ŽS Cargo Slovakia

ČD Cargo sází na Kasala proto, že má velice dobré vztahy se slovenským ministrem dopravy Jánem Figeľem.

„To, že budu pracovat v ČD Cargo, je jedna z možností,“ připustil na otázku ČESKÉ POZICE Jan Kasal. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „To, že budu pracovat v ČD Cargo, je jedna z možností,“ připustil na otázku ČESKÉ POZICE Jan Kasal. | foto: © ČTKČeská pozice
„To, že budu pracovat v ČD Cargo, je jedna z možností,“ připustil na otázku ČESKÉ POZICE Jan Kasal.

Bývalý lidovecký politik Jan Kasal (59) má radit společnosti ČD Cargo, která je dceřinou firmou Českých drah, při její snaze fúzovat se ŽS Cargo Slovakia. Kasal by měl získat funkci zástupce ředitele zahraničního oddělení ČD Cargo. Vyplývá to z informací, které ČESKÁ POZICE získala z ministerstva dopravy.

„To, že budu pracovat v ČD Cargo, je jedna z možností. O zmiňovaném postu či o jiné řídící funkci v této firmě zatím nepadla řeč,“ řekl ČESKÉ POZICI minulý týden Kasal, v současnosti poradce pro legislativu Radka Šmerdy, náměstka ministra dopravy a státního tajemníka resortu. Šmerda je sice nestraník, ale má úzké vazby na bývalé lidovecké politiky. ČD Cargo sází na Kasala proto, že má velice dobré vztahy s Jánem Figeľem, prvním místopředsedou slovenské vlády a ministrem dopravy, který je šéfem vládního Křesťanskodemokratického hnutí.

Spojení českého a slovenského železničního nákladního dopravce se chystá už od roku 2007. Premiéři Mirek Topolánek a Robert Fico oznámili v srpnu 2008 na společné tiskové konferenci, že Česká republika a Slovensko by měly mít rovnocenný podíl v chystaném česko-slovenském podniku pro nákladní železniční dopravu. Nicméně plán, že nestejně velké a nestejně významné společnosti (ČD Cargo je přibližně dvakrát větší) mají fúzovat v poměru 1 : 1, byl některými odborníky a politiky kritizován.

Cílem je vybudovat společný podnik v prostoru mezi Ruskem a NěmeckemCílem však bylo vybudovat společný podnik v prostoru mezi Ruskem a Německem, což dávalo smysl. Jenže k fúzi nakonec nedošlo kvůli pádu vlády Mirka Topolánka. „Já to nestihl, na zbytek se ptejte nástupců,“ řekl ČESKÉ POZICI ministr dopravy Topolánkovy vlády Aleš Řebíček. Gustav Slamečka, šéf resortu dopravy v úřednické vládě Jana Fischera tvrdí, že důvod nedokončené fúze je třeba hledat v mandátu úřednické vlády. „V době, kdy byl premiérem Jan Fischer, se neuskutečnily žádné prodeje či jiné významné pohyby státního majetku,“ sdělil ČESKÉ POZICI exministr dopravy Slamečka s tím, že tenkrát na Slovensku bylo před volbami.

Ministr dopravy Vít Bárta by nyní rád dokončil spojení podniků ČD Cargo a ŽS Cargo Slovakia a na základě dohody premiérů Petra Nečase a Donalda Tuska z listopadu loňského roku usiluje o podobnou fúzi s polským státním železničním nákladním dopravcem PKP Cargo.

Kasal, původním povoláním strojní inženýr, byl v posledních dvaceti letech významným českým politikem, čelným představitelem KDU-ČSL. Od roku 1990 byl bez přerušení poslancem České národní rady a Parlamentu ČR. Vystudoval ČVUT a pak pracoval ve Žďárských strojírnách. V KDU-ČSL zastával vysoké funkce včetně postu místopředsedy, je považován za stoupence Miroslava Kalouska a Vlasty Parkanové. Loni kandidoval na senátora v Jihlavě, jenže neuspěl, ač ho podpořila i strana Věci veřejné.