James Bond: Už ne suché Martini, ale vychlazený Heineken

Product placement se rozmáhá napříč zábavním průmyslem, odnesl to i oblíbený drink agenta 007.

Ve třiadvacáté bondovce nazvané Skyfall, jež obšťastní návštěvníky kin koncem tohoto roku, vymění světoznámý agent 007 svůj oblíbený Martini Dry Coctail z vodky a suchého vermutu s olivou za lahev Heinekenu. Fanoušky oznámení sice zaskočilo, nicméně produkční společnost si tím vylepšila rozpočet o slušných 45 milionů dolarů.

Ve stínu takového balíku peněz budou producenti jen stěží brát v potaz kritiku bývalého představitele Jamese Bonda George Lazenbyho. Australan, jenž do role slavného agenta vklouzl ve filmu V tajné službě Jejího Veličenstva, si postěžoval, že tento obchod je špatný z mnoha důvodů, mimo jiné proto, že Heineken zdaleka není to nejlepší pivo na trhu.

Lazenby rovněž podotkl, že se filmaři honí za penězi, s čímž by současný představitel 007 Daniel Craig zajisté souhlasil. „Abychom film mohli vůbec natočit, musíme spolupracovat s řadou společností,“ odvětil kritikům kooperace s nizozemským pivovarem. „Bez všech těch společností bychom tento projekt prostě nemohli uskutečnit. Vyrobit film stojí spoustu peněz a jeho propagace ještě jednou tolik.“

Craig navíc podotkl, že nová spolupráce nemění nic na Bondově charakteru: „Bond vždy pil. On takový prostě je. Nevidím nic špatného na tom, že si ve filmu dá pivo, ani na tom, že je to zrovna Heineken.“ Ostatně kdo jiný by měl být zvyklý na změny, když ne právě fanoušci Jamse Bonda. Snad všichni ještě pamatujeme na doby, kdy agenta nehrál vysportovaný anglický troll s vášní pro Toma Forda, ale Skot s parukou, oblekem od Brioniho a Aston Martinem před domem.

Jak doba pokročila, názorně předvádí i Bondův hudební motiv, který je nyní v trance verzi.

Český hudebník a vydavatel Vladimir 518 nedávno poznamenal, že kvůli rozsáhlému internetovému pirátství začíná období product placementu. „Pokud lidé nebudou financovat muziku, musejí ji financovat firmy. Neustále mi někdo volá, abych natočil track o tom či onom produktu. Tím, že něco dostáváme zadarmo, strašně moc ztrácíme,“ postěžoval si rapper.

Product placement není ve filmovém průmyslu žádnou novinkou, koneckonců v Hollywoodu má letitou tradici. Pomyslím-li například na film Top Gun z roku 1986, nevybaví se mi před očima letoun F-14A Tomcat, nýbrž Tom Cruise ve slunečních brýlích Ray Ban Aviator. Děvčata ze Sexu ve městě řeší primárně botky o Blahnika a když Tom Hanks ve filmu Trosečník po havárii letadla uvízne na osamělém ostrově, stane se jeho nejlepším kamarádem volejbalový míč, kterého jakoby náhodou pojmenuje Wilson. Trosečník je mimochodem systémový inženýr společnosti FedEx. Nutno podotknout, že film vévodí jednomu z žebříčků jako nejpovedenější product placement všech dob.